در شهر

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۴:۱۹:۵۱
کد خبر: ۱۹۰۸۴۳

وعده بی‌سرانجام، بدون لایحه

مهدی عباسی، عضو شورای شهر تهران گفت: با وجود اینکه شهرداری مکلف بود لایحه کاهش صدور پروانه را ۲ ماهه به شورا ارسال کند، اما هنوز این اتفاق رخ نداده و گلایه‌های مردمی درباره اطاله صدور پروانه ادامه دارد.

عباسی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اقدامات شهرداری تهران درباره کاهش زمان صدور پروانه ساخت، افزود: شهرداری تهران هنوز گزارش دقیقی درباره کاهش زمان صدور پروانه‌های ساخت به کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر ارایه نداده است. وی با اشاره به الزام شهرداری تهران برای ارایه لایحه کاهش صدور پروانه ساخت به شورای شهر اظهار کرد: شورای شهر، شهرداری را ملزم کرده است تا ظرف مدت ۲ ماه لایحه کاهش صدور پروانه را ارسال کند اما با وجود این الزام و تکلیف قانونی و با توجه به اینکه مدت زمان قانونی گذشته هنوز لایحه به شورای شهر ارسال نشده است. عباسی تصریح کرد: شورای شهر منتظر گزارش عملکرد شهرداری در خصوص کاهش صدور پروانه است زیرا گلایه‌های مردمی در خصوص اطاله زمان صدور پروانه‌های ساختمانی هنوز ادامه دارد. این در حالی است که ابتدای سال جاری علیرضا زاکانی شهردار تهران وعده داده بود که تا پایان خرداد ماه زمان صدور پروانه‌های ساخت از ۱۰ ماه به دو ماه می‌رسد و همچنین حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز در صحن شورای شهر بار دیگر این موضوع را مطرح کرد اما با وجود مطرح شدن این وعده توسط مدیران شهرداری تهران هنوز لایحه‌ای به شورای شهر ارسال نشده است و مشکل قدیمی شهروندان تهرانی ادامه دارد.

حذف دلالان از مسیر خریدهای شهرداری

ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران، با اشاره به برنامه خرید کالاهای مورد نیاز شهرداری از طریق بورس کالا و صرفه جویی‌هایی که حاصل می‌شود، گفت: این اقدام، باعث حذف واسطه‌ها از مسیر خریدهای شهرداری و همچنین تسریع در تأمین و تحویل کالاها، مصالح و افزایش فضای رقابتی و شفافیت حداکثری شده است. به گزارش ایرنا، فلاح با اشاره به خرید ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن قیر توسط شرکت سرمایه‌گذاری شهر از بورس کالا، تاکید کرد: ۲۷۵ میلیارد ریال صرفه جویی حاصله، با روش‌های اتخاذ شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری شهر و با حمایت‌ها و تسریع در پرداخت‌ها و تخصیص اعتبارات لازم توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری حاصل شده است. وی افزود: این خریدها توسط شرکت سرمایه‌گذاری شهر که دارای بالاترین رتبه انضباط مالی و شفافیت در شهرداری تهران است، انجام می‌شود و تأمین مالی آن توسط معاونت مالی شهرداری صورت می‌گیرد. معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران مزایای خرید از بورس کالا را، شفافیت، حذف واسطه‌ها و صرفه جویی در هزینه‌ها و ایجاد فضای رقابتی و حضور تولید‌کنندگان بدون واسطه عنوان کرد و گفت: به جز خرید قیر، خرید میلگرد و سه پارت سیمان، یکی دیگر از اقدامات شهرداری بوده و صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای همراه داشته است. فلاح با اعلام اینکه در ۲ ماه گذشته تاکنون یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری تخصیص یافته و هزینه شده است، افزود: شهرداری تهران توانسته با کاهش حدود ۱۸ درصد قیمت، قیر خریداری شده از بورس را با ۲۷۵ میلیارد ریال صرفه جویی بیشتر خریداری کند. وی اظهار کرد: تغییر نگرش و ایجاد وحدت رویه در دوره جدید شهرداری تهران نسبت به ایفای به موقع تعهدات به تأمین‌کنندگان و فروشندگان کالا در بورس، باعث ترغیب همکاری با شهرداری تهران شده است.

ورود وزارت کشور  به ساماندهی «ون کافه‌ها»

سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با تأکید بر اهمیت موضوع «زیست شبانه» عنوان کرد: شهردار و شورای اسلامی شهر تهران به این موضوع ورود پیدا کرده‌اند؛ مهم‌ترین اثر «زیست شبانه»، تزریق شادابی و نشاط در شهر است؛ با توجه به آغاز تابستان و گرمی هوا در روز، می‌توان از خنکی هوای شب برای ایجاد سرزندگی در شهر از طریق «زیست شبانه» استفاده کرد. به گزارش ایسنا، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه اهداف «زیست شبانه» نباید مزاحمتی برای موضوعات دیگر ایجاد کند، افزود: اجرای زیست شبانه نیاز به پیوست اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و این موضوع تنها مربوط به شرکت ساماندهی نمی‌شود و باید بخش‌های دیگر شهرداری تهران در این باره به ما کمک کنند. بیگی در تشریح اقدامات لازم برای فعال کردن «زیست شبانه» گفت: بازارچه‌های موقتی توسط شرکت ساماندهی در نقاط مختلف شهر تهران در حال اجراست؛ برگزاری این بازارچه‌های موقت از لحاظ عدم ایجاد معضلات ترافیکی و عدم آسیب رساندن به اصناف بررسی می‌شود؛ رسته‌ای که سالانه به شهرداری مالیات و عوارض پرداخت می‌کند نباید به خاطر بازارهای موقت دچار آسیب شود. او ون کافه‌ها را یکی دیگر از عوامل فعال کردن زیست شبانه دانست و گفت: در حال حاضر ۲۵۰ ون کافه در سطح شهر تهران وجود دارد که از این تعداد، حدود ۱۰۰ ون کافه مجوز دریافت کرده‌اند؛ ارایه مجوز به ون کافه‌ها همراه با یک‌سری ملاحظات بهداشتی، نمای بصری ون و شهر، عدم مزاحمت ترافیکی و... است. بیگی از ابلاغ سندبالادستی برای ساماندهی ون کافه‌ها و مشاغل سیار بی‌کانون موتوری توسط سازمان همیاری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد و افزود: وزارت کشور به موضوع ساماندهی ون کافه‌ها ورود پیدا کرده و با کمک مجمع شهرداران کلانشهرها سند بالادستی برای این موضوع را تهیه کرده است؛ زمینه بهبود خدمت‌رسانی به شهر، افزایش شادی افزایی و سرزندگی، ایجاد اشتغال و... از طریق ابلاغ این سند بالادستی فراهم می‌شود.

 

ارسال نظر