دفاع از بازداشت شهردار منطقه 15

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۴:۱۸:۵۴
کد خبر: ۱۹۰۸۴۲

حمیدرضا کاظمی، نایب‌رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با صحیح دانستن اقدام دادستانی تهران برای صدور دستور بازداشت شهردار منطقه ۱۵ در حادثه سقوط مرگبار دختر ۴ ساله در چاه و حمایت از این اقدام گفت: بعد از وقوع این حادثه تلخ، اعضای شورای شهر تهران باید به جای حمایت از شهردار منطقه، از حقوق شهروندان تهرانی دفاع کنند و در صورتی که بررسی‌های فنی آنها نشان بدهد که این شهردار قصور کرده است، باید او را بازخواست کنند.به گزارش ایلنا، چند روز پیش بود که خبر سقوط دردناک یک کودک ۴ساله به چاهی در رمپ فضای سبز حوالی میدان افسریه در منطقه ۱۵ تهران، بار دیگر نشان داد که در پایتخت کشورمان نقاط حادثه‌خیز متعددی وجود دارد که اگر برای رفع خطر آنها اقدامی عاجل صورت نگیرد، ممکن است هر از گاهی شاهد وقوع چنین حوادث تلخی باشیم. در این میان اما نکته مهمی که حادثه سقوط دختر ۴ ساله به درون چاه را از دیگر حوادث مشابه متمایز می‌کند، صدور دستور بازداشت سید مهدی صباغ، شهردار منطقه ۱۵ به همراه شهردار ناحیه و پیمانکار فضای سبز محل وقوع حادثه توسط دادستانی تهران است؛ اقدامی که نشان می‌دهد، دادستانی تهران به عنوان 

مدعی العموم، بالاترین مقام شهرداری منطقه را به عنوان مسوول وقوع این حادثه تلخ و بی‌توجهی نسبت به لزوم ایمن‌سازی چاه‌های موجود در فضای سبز منطقه خود بازداشت کرده، هر چند که خبرها حاکی از آزادی موقت شهردار است. اما با وجود تصمیم قاطع دادستانی تهران در رابطه با پرونده سقوط کودک ۴ساله به درون چاه که البته هنوز به رای قطعی منتهی نشده است، در جلسه روز سه شنبه ۲۱ تیر شورای شهر تهران، برخی اعضای شورای شهر که موظف به صیانت از حقوق شهروندان تهرانی و بازخواست مسوولان شهرداری در هنگام وقوع چنین حوادثی هستند، به جای دفاع از حقوق شهروندان، واکنش‌های تندی را علیه بازداشت شهردار منطقه ۱۵ نشان دادند. به‌طور مثال، پرویز سروری، نایب‌رییس شورای شهر تهران در این رابطه در صحن علنی شورا گفت: «شهرداران باید علم غیب داشته باشند که زیر زمین چه خبر است؟ این محدوده رمپ و لوپ بوده و بوستانی نبوده است و هنوز اطلاعی نداریم که این چاه خانه بوده یا یک چیز دیگر. الان چرا باید شهردار منطقه، شهردار ناحیه و مسوول فضای سبز بازداشت شوند؟ برای چه باید جسارت و کارآمدی را بگیریم تا مدیران شهری با استرس کار کنند؟چرا باید مدیران شهرداری با استرس پشت میز بنشینند؟!» البته مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران هم در جلسه روز سه شنبه شورای شهر جزو منتقدان بازداشت شهردار منطقه ۱۵ بود و در این باره گفت: «به دلیل فضاسازی عجیب و غریب، این اتفاق افتاده و نمی‌دانیم چرا شهردار منطقه ۱۵ بازداشت شده است. قوه قضاییه باید تصمیم بگیرد اما نهایت آن، این نیست. فضاسازی‌های رسانه‌ای به پایان می‌رسد و نظرات نهایی اعلام خواهد شد. ریزش قنات باعث شده این کودک چهارساله سقوط کند و جان خود را از دست دهد. در مورد این رمپ که قابل مشاهده نبوده نمی‌دانیم مسوولیت بر عهده کیست.این حادثه پیش‌بینی نشده و غیرقابل منتظره بوده است. چون این رمپ حتی جایی برای راه رفتن نبوده، انتظار این حادثه نمی‌رفت.»

     احتمال ارتکاب شهردار منطقه ۱۵  به جرم «ترک فعل»

در این میان اما حمیدرضا کاظمی، نایب‌رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس برخلاف اعضای شورای شهر تهران معتقد است که با توجه به مسوولیت حقوقی شهردار منطقه ۱۵ در پرونده سقوط کودک ۴ساله به درون چاه، صدور دستور بازداشت این شهردار توسط دادستانی تهران، اقدام صحیحی بود، زیرا ممکن است اتهام «ترک فعل» متوجه این شهردار باشد. کاظمی در توضیح بیشتر در این رابطه گفت: شهرداری‌های مناطق مختلف تهران موظف به ایمن‌سازی تمام امکانات شهری هستند که در محدوده تحت مدیریت شان قرار گرفته است. بنابراین شهرداران مناطق موظفند با به‌کارگیری نیروهای تحت امر خود، امکانات شهری را به گونه‌ای ایمن‌سازی کنند که مانع وقوع حوادث مختلف در منطقه خود شوند. وی افزود: دادستان تهران به عنوان مدعی العموم این اختیار را دارد که با شهردار منطقه ۱۵ به عنوان بالاترین مقام شهری منطقه که نتوانسته است یک چاه را در منطقه تحت مدیریت خود ایمن‌سازی کند، برخورد کند؛ به خصوص که اظهارات مقامات شهرداری تهران حاکی از آن است که ظاهرا مدت زیادی است آن چاه دارای ایمنی لازم نبوده است. نایب‌رییس کمیسیون شوراهای مجلس ادامه داد: اگر مشخص شود که شهردار منطقه ۱۵ از آن چاه بازدید داشته و بازهم دستوری برای ایمن‌سازی آن صادر نکرده است، قطعا اتهام «ترک فعل» متوجه آن شهردار می‌شود. در هر صورت، دستگاه قضایی موظف است پرونده را به دقت بررسی کند و در صورت اثبات قصور شهردار با ایشان برخورد کند.

     شورای شهر از حقوق شهروندان دفاع کند

کاظمی در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از حمایت برخی اعضای شورای شهر تهران از شهردار منطقه ۱۵ در این پرونده گفت: شورای شهر تهران نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری تهران محسوب می‌شود. بنابراین اعضای شورا وظیفه دارند که ابتدا این ماجرا را به صورت فنی بررسی کنند و اگر بررسی فنی آنها نشان بدهد که شهردار منطقه یا عوامل تحت مدیریت او قصور کرده‌اند، در درجه اول خود شورای شهر تهران وظیفه دارد که آن شهردار را بازخواست کند. وی تصریح کرد: اعضای شورای شهر تهران باید به جای حمایت از شهردار منطقه ۱۵، از حقوق شهروندان تهرانی دفاع کنند و توصیه‌های لازم برای ایمن‌سازی معابر شهری را به این شهردار و شهرداران سایر مناطق ارایه دهند تا دیگر شاهد وقوع چنین حوادث تلخی نباشیم.

 

ارسال نظر