ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۴/۲۳ - ۰۱:۰۰:۴۴
کد خبر: ۱۹۰۷۶۳

پیشنهاد روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار

شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد و علاقه‌مندی روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خبر داد و گفت: منطقه آزاد چابهار باید یک فرودگاه آزاد داشته باشد. به گزارش تسنیم، افندی‌زاده در نشست بررسی فرصت‌ها و چالش‌های بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب، با بیان اینکه بایستی چند سوال را مرور کنیم و به آنها جواب خوبی بدهیم، اظهار کرد: یکی از پرسش‌ها این است که چرا چابهار مهم است؟ چند نفر از مسوولان این موضوع را می‌دانند؟ آیا بندر چابهار رقیب بندرعباس یا بندر امام خمینی است یا مکمل این بنادر؟ وی افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات اطلاع‌رسانی درباره نقش بندر چابهار است. انتهای سال گذشته در مقایسه با وضع وجود در تیرماه، نشان می‌دهد که نگاه مسوولان دولت سیزدهم به ترانزیت بسیار متفاوت شده و همه، هم‌صدا شده‌اند. معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه سال گذشته میزان ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی 11.3 میلیون تن بود، اضافه کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود 20 میلیون تن ترانزیت داشته باشیم. افندی‌زاده با طرح این سوال که باید ببینیم برای چابهار چکار باید کرد، تصریح کرد: اگر بندر چابهار پس‌کرانه، بار و بازاریابی نداشته باشد چه نوع بندری است؟ این بندر مناسب واردات، صادرات یا ترانزیت است. طبیعی است که می‌تواند در هر 3 حوزه فعالیت داشته باشد. وی بیان کرد: سال 1390 احداث محور ریلی چابهار، زاهدان و مشهد - سرخس مطرح شد این در حالی بود که سال 92 برخی از مسوولان دولتی گفتند ما چرا این محور را می‌خواهیم وقتی که بندرعباس را داریم؟ این نوع نگاه کسانی بود که مسوولیت داشتند! هر چه اصرار می‌کردیم اتصال بندر چابهار به سرخس مسیر حمل کالا را کوتاه و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد فایده‌ای نداشت. معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسوولان باید یک نگاه ملی به نقش چابهار داشته باشند، اظهار کرد: در جلسه روز گذشته با مخبر معاون اول رییس‌جمهور، معاون بانک مرکزی گفت اگر یک میلیون دلار از ذخایر بانک مرکزی را برای تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا هزینه کنیم باز هم برد کرده‌ایم. افندی‌زاده به اظهارات رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اهمیت تکمیل پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: آقای وزیر گفته اگر ساختمان وزارت راه را هم بفروشیم باید این پروژه نیمه‌تمام را تکمیل کنیم. این اظهارات وزیر نشان از اهمیت موضوع دارد. متاسفانه کشورهای دیگر علاقه‌مند به تکمیل این حلقه مفقوده نیستند. وی با بیان اینکه مطمئن باشید در کوتاه‌مدت زیرساخت‌ها به سرعت تکمیل نخواهد شد اضافه کرد: در کوتاه‌مدت باید به دنبال همگرایی و تعامل باشیم و نگاه بخشی را به نگاه ملی تغییر دهیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود مسائلی بین منطقه آزاد چابهار و نیروهای مسلح در رابطه با ساخت فرودگاه چابهار، افزود: این فرودگاه باید ساخته شود. باید فرودگاهی داشته باشیم که آزاد باشد. افندی‌زاده با بیان اینکه باید فعلا به حمل و نقل جاده‌ای بچسبیم، اظهار کرد: با ریل نمی‌توانیم بار را حمل کنیم در نهایت نیز ریل به زاهدان متصل می‌شود که شبکه‌ای داخلی است.

مهلت یک ماهه به دستگاه‌ها برای تامین زمین نهضت مسکن

علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: دستگاه‌هایی مثل محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و میراث فرهنگی، مرجع پاسخگویی به استعلامات درخصوص الحاق اراضی به نهضت ملی مسکن هستند و بنا به دستور ریاست‌جمهوری اگر تا یک ماه پاسخ استعلامات داده نشود مراحل صدور پروانه و اجرای پروژه‌ها در اراضی مورد نظر آغاز می‌شود. جعفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بعضی از شهرهای جدید با کمبود زمین مواجهیم. این مساله در پردیس، اندیشه، هشتگرد، گلبهار، پرند و صدرا وجود دارد. در شهرهای مذکور پیگیری‌هایی صورت گرفته و برخی اراضی برای الحاق به این شهرها شناسایی شده است. وی افزود: در استان تهران احداث سه شهرک جدید را در دستور کار داریم که در حال تهیه طرح‌های جامع آن هستیم. انشاءالله بعد از نهایی شدن طرح‌های جامع اقدامات آماده‌سازی را انجام می‌دهیم که حدود شش ماه زمان می‌برد. من امیدوارم تا پایان سال بتوانیم مشکل تامین زمین را حل کنیم و از ابتدای سال آینده کارهای اجرایی در سه شهرک مورد نظر را آغاز کنیم. مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره راهکارهای تامین زمین پروژه نهضت ملی مسکن گفت: در هفته‌های گذشته مذاکرات و نشست‌هایی با برخی استانداران و معاونت‌های عمرانی استانداران داشتیم و درخصوص تاکید ریاست‌جمهوری بر بحث زمین، ضرورت اجرای پروژه‌های مسکونی و ایجاد سکونتگاه‌های مطلوب برای شهروندان صحبت شد. استانداران به جد پیگیر این مساله هستند و امیدوارم با پیگیری این عزیزان مساله الحاق اراضی در جلسات فنی و شورای برنامه‌ریزی استان‌ها محقق شود. جعفری تصریح کرد: دستگاه‌هایی مثل محیط زیست، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و همچنین میراث فرهنگی، مرجع پاسخگویی به استعلامات درخصوص الحاق اراضی هستند. باید ظرف یک ماه در این زمینه پاسخ بدهد. طبق دستور ریاست محترم جمهوری اگر این اقدام صورت نگیرد به منزله مثبت بودن پاسخ خواهد بود و سایر مراحل صدور پروانه در دستور کار قرار می‌گیرد.