ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۴/۱۴ - ۰۲:۵۲:۱۹
کد خبر: ۱۹۰۵۵۶

رشد ۲۳۸ درصدی اجاره مسکن  در مدت ۵ سال

برآوردهای مرکز آمار نشان می‌دهد متوسط هر متر مربع اجاره‌بهای مسکن در تهران طی پاییز ۱۳۹۶ تا پاییز ۱۴۰۰ رشد ۲۳۷.۹ درصدی داشته است.به گزارش مهر، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط اجاره‌بهای هر متر مربع واحد مسکونی به علاوه ۳ درصد ودیعه پرداختی برای هر متر مربع مسکن در شهر تهران، ۸۶ هزار و ۹۶۵ تومان اعلام شده است.این در حالی است که بیشترین رقم اجاره مسکن در پایتخت طی پاییز سال گذشته، متری ۷۹۳ هزار و ۲۹۳ تومان بوده است. کمترین اجاره مسکن پرداختی هم متری ۵ هزار و ۸۹۱ تومان بوده است.با این حال در پاییز ۱۳۹۶ متوسط اجاره‌بهای هر متر مربع واحد مسکونی ۲۵ هزار و ۷۳۴ تومان و بیشترین رقم اجاره مسکن متری ۱۰۴ هزار و ۴۲۸ و کمترین آن هم متری ۲ هزار و ۴۱۳ تومان بود.به عبارت دیگر در بازه زمانی ۵ ساله که تقریباً بخش اعظم آن در دولت دوازدهم قرار داشته اجاره‌بها ۲۳۷.۹ درصد افزایش داشته است.این در حالی است که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره‌بهای هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی اردیبهشت امسال را ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان عنوان کرده بود که نشان می‌دهد متوسط اجاره‌بهای مسکن در پایتخت در اردیبهشت امسال نسبت به پاییز سال گذشته ۴۵.۹ درصد رشد داشته است.

خسارت ۵۰ میلیاردی زلزله  به راه‌های هرمزگان

خداداد مقبلی، معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از برآورد اولیه ۵۰ میلیاردی خسارات وارد شده به راه‌های اصلی، فرعی و روستایی هرمزگان در پی زلزله اخیر خبر داد و گفت: همه راه‌های این استان بازگشایی شدند. مقبلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان هرمزگان در حاشیه نوار ساحلی قرار دارد و به همین دلیل در مسیرهای ارتباطی‌مان در نوار ساحلی پل‌های بزرگی داریم. در این زلزله نگرانی‌مان این بود که این ابنیه فنی خسارت جدی دیده و مسیرهای شریانی ما را مسدود کرده باشد. به همین سبب سفری به استان کردیم تا از محورهای ارتباطی و ابنیه فنی بازدید کنیم. وی افزود: در این محدوده در راه‌های اصلی مانند محور بندرعباس به بندر لنگه ریزش‌هایی داشتیم که باعث انسداد مسیرهایی شده بود اما اداره کل راهداری استان با امکانات در اختیار خودش و بسیج امکانات در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به بازگشایی این مسیرها اقدام کرده است. معاون ساخت و نگهداری راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه با وجود بازگشایی راهداران همچنان در محورهای آسیب‌دیده در حال ریزش‌برداری کامل و مشغول کار هستند، ادامه داد: از سوی دیگر روز گذشته از ابنیه فنی مانند پل‌های بزرگ ارتباطی به ویژه در محور بندرعباس و بندر لنگه بازدید شد. زلزله اخیر خساراتی به ابنیه فنی وارد کرده که هر چه سریعتر باید برای تعمیر و ترمیم این ابنیه تامین اعتبار شود چرا که زیر ترافیک سنگینی قرار دارد. مقبلی گفت: بر اساس برآورد اولیه‌ای که راهداری استان انجام داده است، ۵۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و ابنیه فنی وارد شده که البته ممکن است در ادامه با بازدیدها و محاسبات دقیق‌تر این عدد تغییر کند اما این گزارش و برآورد اولیه از سوی دفتر مدیریت بحران هم در حال ارسال به دفتر مدیریت بحران استانداری است.وی اعلام کرد: در حال حاضر هه محورهای ارتباطی باز است و کمک‌هایی هم به روستاییان کردیم و آماده امدادرسانی بیشتر به ویژه به مناطق روستایی هستیم.

عقب‌ماندگی ریلی با بدهی‌های چند هزار میلیاردی گذشته

میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ما میراث‌دار گذشته‌ای هستیم که بدهی‌های سنگین چند هزار میلیاردی باعث عقب‌ماندگی صنعت ریلی شده است. به گزارش ایسنا، میعاد صالحی در مراسم ورود ۳۱۹ ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی اظهار کرد: در سال گذشته رکورد داخلی ناوگان از نظر تعداد و ارزش شکسته شد که اکثر آن مربوط به نیمه دوم پارسال بود و امسال نیز با توجه به شعار اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری درصدد توسعه صنعت ریلی هستیم که مورد تاکید همه مسوولان دولت سیزدهم است. وی ادامه داد: امروز صنعت ریلی میراث‌دار گذشته است و بدهی‌های سنگین چند هزار میلیاردی باعث عقب‌ماندگی آن شده است. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه با بررسی تبصره ۱۸ و ماده ۱۲ قانون در تلاش برای کاهش بوروکراسی هستیم، اظهار کرد: در سه ماهه امسال ۱۵۰ درصد رشد در حوزه جابه‌جایی کالاهای اساسی در حوزه ریلی داشته‌ایم و دو هفته پیش اولین قطار قزاقستان به مقصد ترکیه و اروپا رفت که امیدواریم با توجه به تاکید دولت و وزارت راه و شهرسازی بر دیپلماسی حمل و نقل بتوانیم کریدورهای شمال، جنوب و شرق و غرب را فعال کنیم و از همه ظرفیت‌های ممکن برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم.

 

ارسال نظر