فضای دو قطبی در پارلمان شهری پایتخت

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۰۲:۵۳:۲۱
کد خبر: ۱۹۰۵۲۲
فضای دو قطبی در پارلمان شهری پایتخت

گروه راه و شهرسازی | 

علیرضا زاکانی، شهردار تهران دیروز در صحن علنی شورای شهر تهران عملکرد «ده ماه و یک روز» خود را به اعضای شورای شهر گزارش کرد. گزارشی که زیاد به مذاق اغلب اعضای پارلمان شهری پایتخت خوش نیامد و البته برخی از اعضای شورا نیز در برابر اظهارات انتقادی همکاران خود علیه زاکانی موضع گرفتند. منتقدان شهردار تهران به اینکه زاکانی به جای ارایه گزارش عملکرد، به ارایه طرح‌های مختلف و بلندمدت پرداخته است، ایراداتی وارد کردند و اینگونه سخن گفتن را «آرزوهای بزرگ» دانستند. همچنین برخی از منتقدان، شیوه مدیریتی زاکانی که پیشتر از سوی او «مشارکتی» خوانده شده بود را «مدیریت التماسی» توصیف کردند. این انتقادات صریح منجر به این شد که طرفداران زاکانی این اظهارات را «سیاه نمایی» و «ایجاد فضای گالیوری» بخوانند.

 زاکانی اما در سخنانی اظهار کرد: عملکرد 10 و ماه و یک روز فعالیتم در نمایشگاهی در بوستان گفت‌وگو در معرض دید قرار خواهد گرفت و از طرفی دیگر افق‌ و دیدگاهی را که در شهر دنبال می‌کنیم، در یک همایش سرمایه‌گذاری در برج میلاد در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان داده در حال حاضر با جمعیت ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری ساکن تهران حدود یک میلیون مسکن کم داریم و همچنین افزایش تقاضا باعث ایجاد سوداگری مسکن و تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه‌ای شده و این در حالی است که ۵۱ درصد شهروندان اجاره نشین هستند و باید ۶۵ درصد حقوق خود را صرف اجازه یک خانه ۷۵ متری کنند و هم خریدار و هم مستاجر گرفتار یک بلایی به نام گرانی مسکن شده است و بر همین اساس ما اهداف کوتاه، میان و بلندمدت برای پوشش این مساله در نظر گرفته‌ایم.

زاکانی گفت: در حوزه استیجاری مساعدت‌هایی خواهیم داشت و با ایجاد زمینه‌های نظارت از طریق اطلاعاتی که موجود است به دولت کمک می‌کنیم. چرا که ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی عمدتا در شمال تهران داریم که می‌تواند وارد چرخه شود و در حوزه ساخت و ساز نیز، افزایش تسهیلات ساخت و ساز، کاهش زمان صدور پروانه را مد نظر داریم، به گونه‌ای که در حال حاضر ۳۶۰ روز زمان صدور پروانه است و وعده داده بودیم که این مدت به زیر دو ماه کاهش یابد. البته بر اساس قانون این مساله باید به زیر یک هفته برسد.

وی افزود: البته در برخی مناطق این زمان زیر دو ماه است و در برخی مناطق این زمان پنج ماه است اما دو گلوگاه به نام کمیسیون ماده هفت و نما داریم که در صورت تسهیل، این مدت زمان کاهش می‌یابد.

البته روز گذشته با بازرسی کل کشور جلسه گذاشتیم تا اطلاعات و امکانات سایر دستگاه‌ها که در امر صدور پروانه فعال هستند به شهرداری متصل شود که این مساله زمانبر است و اگر این زیرساخت‌ها فراهم شود ورق بر می‌گردد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه حمل و نقل ما فرسوده است، گفت: در بهترین شرایط در گذشته ۷۰۰۰ اتوبوس داشتیم که بیش از ۴۰۰۰ دستگاه آن فعال بودند و تلاش داریم که این عدد را به بیش از ۵۰۰۰ اتوبوس فعال برسانیم و به دنبال آن هستیم که ۳۳۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه کنیم و حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز جزو تعهدات دولت است که پیش پرداخت آن انجام شده و در فازهای مختلف اضافه می‌شود.

    آرزوهای بزرگ

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران پس از استماع اظهارات زاکانی در صحن شورای شهر تهران گفت: از ایشان توقع داشتیم گزارش عملکرد بدهند نه ارایه برنامه و این باعث شد فکر کنیم که در جلسه انتخاب شهردار هستیم. نکته دوم حجم زیاد و متنوع برنامه‌هایی است که ارایه کردند و نشان می‌دهد مدیریت شهری چقدر کار دارد و چقدر وظایفش متنوع است و چقدر به هماهنگی، منابع مالی، نیروی متخصص و تیم متخصص و مدیریت قوی و یکپارچه نیاز دارد. برنامه‌های آقای زاکانی خیلی زیاد بود و این آرزوهای بزرگ نیاز به یک ظرف بزرگ دارد. آیا ایشان فکر می‌کند این ظرف بزرگ یعنی این همه هماهنگی‌ها، منابع مالی، نیروی متخصص و تیم مدیریت قوی متخصص و هماهنگ و یکپارچه برای اجرای این برنامه بزرگ فراهم شده است؟

وی ادامه داد: نکته سوم اولویت‌بندی برنامه‌هاست. با یک دست نمی‌توان چند هندوانه برداشت. مردم تهران در حال حاضر دو- سه مشکل اساسی دارند که هم دوره قبل گفتند و هم دوره ما گفتند؛ اول؛ آلودگی هوا که در برنامه‌های ایشان چنین چیزی نبود. دوم؛ توسعه حمل و نقل عمومی که به خوبی به آن پرداخته شد اما به آینده موکول کردند. سوم؛ بافت فرسوده. اگر آقای زاکانی در مدت سه سال و دو ماهی که از شهرداری ایشان و عمر شورا مانده اولویت را فقط روی این سه برنامه بگذارد و ۳۰ درصد این سه معضل در شهر تهران را حل کنند به عنوان یک شهردار موفق نام‌شان برای همیشه در تاریخ بلدیه ثبت خواهد شد؛ ولی اگر ۱۰۰ برنامه خوب را زخمی کند و هیچ یک را به نتیجه نرساند ابتر می‌ماند و پاسخی در سه سال و دو ماه آینده برای مردم تهران نخواهیم داشت. وی گفت: آقای زاکانی فرمودند اولین برنامه‌شان پیشرفت حول محور مودهای حمل و نقل عمومی است که نمی‌دانم این یعنی چه؟ توسعه شهر بر اساس طرح تفصیلی خواهد بود و خیمه عمود شهر تهران طرح تفصیلی است و هر توسعه‌ای در شهر رخ دهد باید حول این محور اتفاق بیفتد.

حمل و نقل بایستی به دور طرح تفصیلی بچرخد  و نباید محور پیشرفت قرار بگیرد. حتما باید این سه برنامه مدنظر قرار بگیرد.

امانی با بیان اینکه ما هر کاری می‌کنیم از جیب مردم تهران است، تاکید کرد: این جلسه شورا که از ساعت 9:15 شروع شده ثانیه به ثانیه‌اش از جیب مردم تهران هزینه می‌کند و مردم تهران هزینه کل شهرداری تهران را و حقوق حدود ۷۰۰۰۰ کارمند خدوم شهرداری تهران را می‌دهند. اگر منابع مالی داریم باید آن را صرف دردهای اصلی و اولویت‌های اصلی شهر تهران کنیم.

 اگر قرار است نمایشگاهی برگزار شود، اگر برای برنامه سه سال و دو ماه آینده است عالی است و حتما باید اتفاق بیفتد، اگر برای ارایه گزارش عملکرد است زود است و اگر برای ارایه گزارش ۱۰ سال آینده است هیچ ضرورتی ندارد و نباید پیرامونش هزینه شود و در بحث مسکن استیجاری روشن نشد که قرار است شهرداری چه کار کند؟ قرار است اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را به جای وزارت راه، شهرداری به عهده بگیرد؟ این موضوع نیاز به تصویب مجلس دارد و ما نمی‌توانیم این کار را کنیم.

نقش شهرداری در تمدید اتوماتیک خانه‌های استیجاری چیست و چه ابزاری دارد که بخواهد به تمدید اتوماتیک خانه‌های استیجاری کمک کند؟ ضمن اینکه موضوع به‌شدت مورد اعتراض برخی از فقها قرار گرفته است.

    مدیریت التماسی 

مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران نیز دیروز پس از استماع گزارش شهردار تهران در صحن شورای شهر با بیان اینکه یکی از راهبردهای آقای زاکانی تفاهم‌نامه و ایجاد قرارگاه‌ها است، گفت: من بارها اعلام کردم که این مساله به عنوان یک رویکرد کوتاه‌مدت است؛ اما چون توفیق زیارت شما حاصل نشده مجددا اعلام می‌کنم که راه نجات تهران تنها به سرانجام رسیدن قانون جامع مدیریت شهری است و معتقدم که با مدیریت التماسی که آقای فلان وزارتخانه یا آقای فلان سازمان به ما کمک کنید، جواب نمی‌دهد چرا که اداره پایتخت نیازمند قانون است.

لازم است که قانون مدیریت یکپارچه شهری را در مجلس تعیین تکلیف کنیم و اگر منتظریم که این قانون به نتیجه برسد باید بگویم که بدون تلاش به جایی نمی‌رسد. اقراریان با بیان اینکه ما در جنوب تهران نیازمند یک تهران جدیدی هستیم و با اینکه شما قسمت‌هایی از ارتقای کیفیت در تهران را برای ما تشریح کردید، اما تا زمانی که تصویری از تهران جدید ارایه نکنیم نمی‌توانیم آن قسمت را به یک موتور محرک تبدیل کنیم، گفت: امروز اگر نتوانیم مشارکت دستگاه‌های دیگر را به صورت قانونمند و نه التماسی پای کار پایتخت بیاوریم، مشکلات حل نمی‌شود.

    انتقاد از فروش ساختمان  برای پرداخت حقوق

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: گزارش‌های آقایان زاکانی و شفیعی در حوزه حمل و نقل، مدینه فاضله است و زمان منتظر ما نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اقدام عملی این گزارش در کجا نشان داده می‌شود؟ گفت: آقای زاکانی در گزارشی که برای فروردین و اردیبهشت درباره درآمد شهرداری داده شده، ۶ هزار میلیارد تومان کسری داشتیم. کاشانی همچنین به فروش ساختمان شرکت واحد به قیمت یک هزار و ۶۰۰ میلیارد برای پرداخت حقوق اشاره کرد و ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنم در ماه‌های آینده حتما شهر آفتاب، ساختمان همشهری، ساختمان اطلاعات، ساختمان همشهری را خواهیم فروخت.اگر قرار باشد در بهترین زمان سال نتوانیم درآمد حاصل کنیم مشکلات زیادی خواهیم داشت. قرار بود در معاونت شهرسازی حدود ۲۲ میلیارد تومان درآمد حاصل شود اما این اتفاق نیفتاده است.۹۰ کلان پروژه را مطرح کردید که چشم‌انداز ۱۰ ساله دارد اما ما سال آینده برنامه چهارم توسعه شهر خواهیم داشت. 

    انتقاد از سیاه‌نمایی و ایجاد فضای گالیوری 

پرویز سروری نایب‌رییس شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: دوستان شورای شهر در این جلسه به سیاه‌نمایی روی آوردند، اینکه فقط نقاط ضعف شهرداری را بگوییم هنر نیست این نمایش سیاه‌نمایی است.

وی گفت: گزارش شهردار تهران نمایش تحول در شهر است آنچه ما می‌خواستیم شهرداری دنبال می‌کند. شهردار تهران جسارت دارد و ۹ ماه است که کار خود را شروع کرده است.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز اظهار کرد: آنچه دوستان در شورا تحت عنوان آرزوهای بزرگ بیان کردند، من آرزوی بزرگ نمی‌دانم. فضایی در شورا نباید ایجاد شود که آدم یاد سریال گالیور بیفتد و دایم بگوییم نمی‌شود و از واژه‌هایی مثل آرزوهای بزرگ استفاده کنیم. نادعلی عنوان کرد: امروز اگر در شورای شهر هستیم و شهردار تهران را انتخاب کردیم با توجه به تفکر انقلابی انتخاب کردیم و نباید دایم موج منفی ارسال کنیم.

 

ارسال نظر