در شهر

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ۰۳:۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۹۰۳۳۶

تشریح پیوست حفاظتی ساختمان‌ها توسط پلیس پیشگیری

رییس پلیس پیشگیری فرماندهی کل انتظامی (فراجا) پیوست حفاظتی مورد نیاز یک ساختمان‌ برای دریافت پایان کار را تشریح کرد. به گزارش مهر، سردار مهدی معصوم‌بیگی رییس پلیس پیشگیری در گفت‌وگو با شبکه خبر با اشاره به موضوع صدور پیوست حفاظتی برای ساختمان‌ها گفت: ظرفیتی در بند «پ» ماده ۱۰۸ قانون برنامه ششم توسعه پیش بینی شده و گفته شده بود تمامی شهرک‌ها و مجتمع‌های اداری، صنعتی و مسکونی و همچنین مراکز عمومی مکلف هستند پیوست حفاظتی و انتظامی را رعایت کنند. وی با اشاره به اینکه هدف از این کار پیشگیری از سرقت بوده است، گفت: ایین نامه این بند باید توسط فراجا و وزارت خانه‌های کشور و راه و شهرسازی آماده می‌شد تا به تصویب هیات وزیران برسید، کارگروه‌های متعدد تشکیل و این آیین نامه آماده و در پایان سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسید و اعلام شد. رییس پلیس پیشگیری گفت: هیات وزیران فرصتی به فراجا و وزارت خانه‌های ذکر شده فرصتی دادند تا پیوست‌ها را ظرف ۳ ماه آماده کنند و از طریق وزارت کشور به دستگاه‌هایی که مرجع صدور پروانه هستند ابلاغ شود. معصوم‌بیگی در پاسخ به اینکه یک ساختمان چه مواردی را باید رعایت کند تا بتواند پایان کار بگیرد، گفت: موارد متفاوت است، در حقیقت ساختمان‌های بالای ۲۰ واحد یک الزاماتی دارد و ساختمان‌های زیر ۲۰ واحد الزامات دیگر و همچنین مراکز عمومی و پاساژها الزامات دیگری دارند، اما بخشی از الزامات مشترک هستند. وی گفت: به عنوان مثال دوربین مداربسته داشتن برای امکان پایش و مدیریت محیط یکی از مواردی است که یک ساختمان بالای ۲۰ واحد (هم اداری و هم مسکونی) باید داشته باشد تا بتواند پایان کار بگیرد. معصوم‌بیگی گفت: برخی از پارکینگ‌ها، مجتمع‌های مسکونی و پاساژها باید پلاک خوان داشته باشند تا اگر خودرویی که اجازه ورود به آن پارکینگ را ندارد، بخواهد ورود کند شناسایی شود و از جلوگیری آن به پارکینگ جلوگیری شود و قابل رصد و پیگیری شود. به گفته رییس پلیس پیشگیری یکی دیگر از الزاماتی که باید حتماً رعایت شود افزایش ضریب ایمنی قفل‌ها، حفاظ‌ها و تراس‌ها است که این موارد به تفکیک برای تمامی مجتمع‌ها مشخص شده است. وی در پاسخ به اینکه آتش‌نشانی با نصب حفاظ برای پنجره‌ها به منظور بسته شدن راه فرار در هنگام آتش‌سوزی مخالف است، گفت: مقرراتی که اکنون آماده شده است، مقررات ماده ۲۵ ملی ساختمان قرار است اعمال شود و برای رفع برخی از موارد مانند همین موضوع در حال مذاکره هستیم، این موارد بسیار محدود است و مشکلی برای پایان کار یک ساختمان ایجاد نمی‌کند.

تهران در رتبه اول کاهش تصادفات قرار گرفت

‌ سردار محمد حسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به کاهش تصادفات در این کلان‌شهر گفت: پایتخت در سال گذشته به دلیل کاهش تصادفات در رتبه اول کشور قرار گرفت. به گزارش ایرنا، سردار حمیدی افزود: سال گذشته منطقه پنج تهران کمترین تصادفات را در میان مناطق مختلف به خود اختصاص داد. اقداماتی شامل حذف محل‌های حادثه‌خیز،  ایمن‌سازی شبکه معابر، تأمین روشنایی و اقدامات جدیدی در راستای آشکارسازی معابر، روشنایی زیر پل‌ها، خط کشی‌ها و آرام‌سازی شبکه معابر منجر شد تا منطقه پنج که یکی از پرحادثه‌ترین مناطق بود اکنون به یکی از ایمن‌ترین مناطق تبدیل شد.

مزایای شناسنامه فنی  ساختمان 

نقی عربی، سرپرست اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران گفت: دریافت شناسنامه فنی، از تخلفات و دعواهای مربوط به پیش فروش ساختمان جلوگیری می‌کند. به گزارش مهر، عربی با بیان اینکه با توجه به جهش قیمت مسکن درسال‌های اخیر، انعقاد قراردادهای پیش فروش ساختمان افزایش یافته است، گفت: این مساله به دلیل خلاءهای قانونی موجود، منجر به دعواهای حقوقی و کیفری زیادی شده است. سرپرست اداره کل تدوین ضوابط تصریح کرد: بعضاً اشخاصی با این تصور که خرید یک واحد نیم ساخته از نظر اقتصادی به صرفه است، اقدام به پیش خرید می‌کنند، اما بعد از مدتی متوجه می‌شوند که اصلاً خانه‌ای در کار نبوده و فروشنده کلاهبرداری کرده است. عربی با اشاره به قانون مصوب سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی در خصوص پیش فروش آپارتمان اظهار کرد: این قانون مشتمل بر ۲۵ ماده و ۴ تبصره برای پیش فروش آپارتمان‌هایی که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند، مصوب شده است. در ماده ۲۲ این قانون آمده که “شهرداری‌ها مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمانی برای هر واحد، شناسنامه فنی مستقل با ذکر مشخصات کامل و ملحقات با شماره مسلسل، صادر و به متقاضی تسلیم کنند، همچنین «بر اساس ماده ۱۰ ایین نامه اجرایی قانون پیش فروش ساختمانی مصوب سال ۱۳۹۳ نیز» شهرداری‌ها و سایر مراجع قانونی ذی ربط مکلفند هنگام صدور پروانه ساختمانی، ظرف یک هفته تعداد واحدهای منظور در پروانه را به واحدهای ثبتی محل وقوع ملک اعلام کنند. سرپرست اداره کل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهر تهران ادامه داد: شهرداری تهران نیز در دی ماه سال ۹۵، نسبت به طراحی و عملیاتی کردن صدور شناسنامه فنی منضم به قانون پیش فروش همراه با پروانه اقدام کرد. شناسنامه فنی شامل اطلاعات عمومی ساختمان، مشخصات ملک، تعداد طبقات و واحدها، مشخصات کلی معماری، سازه، تأسیسات و نقشه محل جانمایی واحد مد نظر به همراه توضیحات است که در فرم‌ها گنجانده می‌شود و فرم‌های مربوطه پس از صدور به تأیید معاون شهرسازی و معماری منطقه، مالک و مهندس ناظر می‌رسد.

 

ارسال نظر