در شهر

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۰۱:۴۹:۱۲
کد خبر: ۱۹۰۳۰۰

ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها نیازمند ضمانت اجرایی

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به اصلاحاتی که مجلس در رابطه با قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها انجام داده خوش‌بین نیستیم و با وجود آنکه اصلاحات عمیقی به وجود آمده، نمی‌توان زیاد به این مساله دل بست؛ زیرا این موضوع به ضمانت اجرایی نیاز دارد.

چمران در حاشیه برگزاری هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص سخنان اخیر پلیس در ارتباط با پیوست ایمنی ساختمان‌ها برای صدور پایان کار ساختمانی اظهار کرد: من هم از صحت و سقم این موضوع اطلاعی ندارم و دقیقاً نمی‌دانم پلیس چه چیزی را مد نظرش قرار دارد. مقررات ساختمانی معمولاً از سوی شورای عالی شهرسازی و شوراهای شهر به تصویب می‌رسد و به اعلام هر چیزی اجرایی شدنی نیست، باید روی این موضوع فکر و دقت کرد.

چمران اضافه کرد: این موضوع نباید برای تمامی ساختمان‌ها باشد و به نظر می‌رسد پیوست امنیتی و پلیس انتظامی مربوط به طراحی ساختمان‌هایی مانند بانک‌ها و ساختمان‌های خاص است که نیاز به بررسی و مطالعه دارد.

رییس شورای شهر تهران همچنین در خصوص اصلاح قانون ماده 100 شهرداری‌ها تصریح کرد: چند ده هزار پرونده در کمیسیون‌های ماده 100 حل و فصل نشده و باقی مانده و با جریمه هم قابل حل نیست. همچنین احکام تخریب نیز اجرایی نمی‌شود یا قابل تخریب نیست و جرایم نقدی زودتر به نتیجه می‌رسند.

وی ادامه داد: به اصلاحاتی که مجلس در رابطه با قانون ماده 100 شهرداری‌ها انجام داده خوش‌بین نیستیم و با وجود آنکه اصلاحات عمیقی به وجود آمده نمی‌توان زیاد به این مساله دل بست؛ زیرا به ضمانت اجرایی نیاز دارد. ماده 100 نیاز به یک تغییر اساسی دارد و مهم‌ترین آن این است که علاوه بر صاحب ملک که تخلف کرده کسانی که اجازه تخلف داده‌اند نیز چشمانشان را به تخلف بسته و متوجه تخلفی نشده‌اند، جریمه بشوند و در غیر این صورت این جرایم سال‌ها استخوان لای زخم می‌ماند!

جلوگیری از حذف آزمایش ژئوتکنیک در ساخت‌وساز

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و سومین جلسه شورا تذکرات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کردند.

جعفر‌بندی شربیانی، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و سومین جلسه شورا با اشاره به نگرانی مردم از حذف اطلاعات خود به دنبال حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری که از سوی یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس مطرح شد، گفت: درخواست ما از شهرداری این است که در رابطه با این موضوع توضیح شفاف و دقیق ارایه شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۷ پرونده در منطقه ۲۲ بررسی شده است، تصریح کرد: هشت پرونده نهایی و آماده ابلاغ به شهرداری برای صدور پروانه است و مابقی پرونده‌ها نیز در حال بررسی است.

سید محمد آقامیری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به حذف آزمایش ژئوتکنیک در ساخت و ساز اظهار کرد: پس از پیگیری‌های صورت گرفته، از حذف این آزمایش جلوگیری شد.

وی با اشاره به مشکل فرونشست در تهران افزود: آزمایش‌ها به‌طور ویژه برای هر ساخت و ساز باید صورت بگیرد و عدم انجام این آزمایش‌ها باعث می‌شود که طراحان سازه به گمانه زنی روی بیاورند. 

من از شهرداری درخواست دارم برای کوتاه کردن زمان صدور پروانه به هیچ عنوان زمان انجام مطالعات فنی را کاهش ندهد.

سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه انتظار داریم شهرداری در خصوص مصوبات شورا زمینه لازم را فراهم و آنها را اجرا کند، گفت: اقدامات کارشناسی متعددی روی هریک از این مصوبات انجام می‌شود که مشکل مردم حل شود و امیدواریم پیگیری بهتری صورت بگیرد.

احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه تحویل اراضی ۵۰ هکتاری دوشان تپه به شهرداری انجام شده است، گفت: طرح موضعی اراضی دوشان تپه یکی از تکالیف طرح جامع شهر تهران بوده که هنوز محقق نشده است. این منطقه یکی از فرصت‌های محدود تهران برای مدیریت بحران است لذا تصمیم‌گیری در خصوص آن، مساله‌ای ملی است.وی ادامه داد: باند پادگان دوشان تپه محدوده‌ای مهم برای مدیریت بحران به شمار می‌رود و در صورت اختلال در فرودگاه مهرآباد، دوشان تپه جایگزینی مناسب برای تهران محسوب می‌شود لذا هرگونه تغییر کاربری باید بر اساس تصمیم شورای پدافند غیرعامل صورت بگیرد.ناصر امانی نیز با ارایه گزارشی از وضعیت منطقه وحیدیه اظهار کرد: یکی از مشکلات در سطح شهر رها شدن مرز بین مناطق است که در منطقه وحیدیه نیز شاهد آن هستیم.عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عدم شست‌وشوی مخازن در این منطقه، اظهار کرد: 56 درصد بافت منطقه فرسوده بوده و در انتظار بسته‌های مشوق برای ایجاد انگیزه در نوسازی است. وی با بیان اینکه منطقه تنها یک بوستان دارد که نیازمند توجه جدی است، یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی محله، وضعیت آسفالت است که نیاز جدی به توجه شهرداری دارد.

 

ارسال نظر