ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۰۱:۵۳:۲۹
کد خبر: ۱۹۰۱۹۲

وام ودیعه مسکن  فقط برای  4 درصد مستأجران

رییس کل بانک مرکزی دیروز از افزایش سقف وام ودیعه مسکن به 100 میلیون تومان در تهران، 70 میلیون تومان در کلانشهر‌ها و 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری کشور خبر داد. این در حالی است که به گفته فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن، در شرایطی که در کشور 12 میلیون خانواده مستاجر وجود دارد، تسهیلات ودیعه مسکن مصوب در بهترین حالت تنها به 4 درصد مستأجران می‌رسد. ایلاتی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مصوبه پرداخت 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن، اظهار کرد: سوال اول این است‌ که آیا سیاست‌گذار می‌تواند به همه مستاجران این تسهیلات را پرداخت کند؟ مشخصا جواب این سوال خیر است اما این سوال ما را به یک مسیری هدایت می‌کند. این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه 40 هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن در بهترین حالت به حدود 500 هزار خانواده پرداخت می‌شود، گفت: در شرایطی که ما 12 میلیون خانواده مستاجر داریم، این تسهیلات به 4 درصد مستاجران می‌رسد. وی در بیان خلأهای اطلاعاتی بازار مسکن افزود: قطعا در اجرا این 4 درصد به زیر 2 درصد می‌رسد، زیرا ما در مساله کدهای رهگیری صوری هنوز فعالیتی نکرده‌ایم.ایلاتی تشریح کرد: در شرایطی که تسهیلات ودیعه مسکن به کمتر از 4 درصد مستاجران می‌رسد اما سیگنال پرداخت آن عمومی است و این پیش‌فرض را در موجران تقویت می‌کند که مستاجر تسهیلات گرفته و رقم افزایش را اضافه می‌کند، به معنای دیگر یک تورم انتظاری گسترده با یک وام محدود ایجاد کرده‌ایم.این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه اگر بخواهیم این سیاست عملکرد واقعی داشته باشد باید به 30 درصد مستاجران پرداخت شود، گفت: اگر بخواهیم به 30 درصد مستاجران تسهیلات ودیعه بدهیم به 320 هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.وی ادامه داد: متاسفانه این تسهیلات از منابع قانون جهش تولید و تامین مسکن استفاده می‌کند و یعنی نظام بانکی به جای پرداخت تسهیلات موثر و مثبت ساخت مسکن، تسهیلاتی شکست‌خورده می‌پردازد و منابع قانون جهش تولید عملا هدر می‌رود. ایلاتی در بیان نتیجه این مدل سیاست‌گذاری در بازار مسکن گفت: دولت این سیاست را اجرا و اعلام نکند، بهتر از شرایطی است که توسط رییس بانک مرکزی اعلام شد، زیرا یک ضریب تاثیر محدود و آثار منفی وسیع را به همراه دارد.

سامانه اخذ مالیات از  اجاره املاک راه‌اندازی شد

سازمان امور مالیاتی از راه‌اندازی سامانه دریافت اظهارنامه مالیاتی املاک اجاری خبر داد. این در حالی است که املاک کمتر از 150 متر مربع مساحت از پرداخت مالیات اجاره معاف هستند. به گزارش مهر، سرپرست اداره کل زیرساخت سازمان امور مالیاتی در نامه‌ای به مدیران کل امور مالیاتی از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی دریافت اظهارنامه املاک اجاری خبر داد. بر این اساس از روز ۳۱ خرداد این سامانه ذیل پنجره واحد خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir قابل دسترسی است.

ترانزیت از مسیر ایران  به روسیه افزایش یافت

دبیر انجمن کشتیرانی اظهار داشت: طی دو سال گذشته حجمی از کمک‌های گندم اهدایی هند به افغانستان از مسیر ایران منتقل شد اما به دلیل وجود مشکلات زیرساختی در ایران انتقال این کالاها که تا سقف یک میلیون تن پیش‌بینی می‌شد، متوقف شد. در ادامه دیدیم که این محموله گندم‌ها از طریق کشور پاکستان که اتفاقا تعارضات سیاسی بسیاری با هند دارد حمل و منتقل می‌شود. مسعود پلمه در گفت‌وگو با ایلنا درباره اثرگذاری شرایط روسیه در افزایش ترانزیت کالاهای هندی از مسیر ایران اظهار داشت: هر سه کشور ایران، هند و روسیه اراده افزایش مبادلات کالا از کریدور شمال- جنوب را دارند و تیم‌های سیاسی و اقتصادی سه کشور در دو ماه گذشته در سفرهای متعدد مذاکرات خوبی را در این باره داشتند. کمتر از یک ماهه گذشته میزبان هیات روسی متشکل از 65 نفر از مدیران، مقامات و بخش خصوصی و تجار روسیه بودیم که که در راس این هیات نوواک، معاون نخست وزیری روسیه، حضور داشت و مذاکرات بسیار خوبی بین دو طرف صورت گرفت. وی ادامه داد: در این دیدار با طرف روسی درباره مباحث لجستیکی، بندری و دریایی مذاکراتی برای احیای کریدور شمال- جنوب و ایجاد ارتباطات دریایی، ریلی و جاده‌ای برای افزایش تبادلات کالایی چه به صورت ترانزیت در مسیر روسیه یا افزایش واردات و صادرات تفاهمات خوبی حاصل شد و طبق قرار؛ هفته اول تیرماه هم تیمی از ایران برای تکمیل این مذاکرات عازم روسیه خواهد شد تا این مذاکرات منجر به تفاهمات برای احیای هر چه بیشتر همکاری‌ها شود.  دبیر انجمن کشتیرانی با بیان اینکه با وجود محدودیت‌های بسیار زیادی در ترانزیت به ویژه در بخش ناوگان ریلی، جاده‌‌ای و دریایی داریم اما شاهد افزایش حمل بار از مسیر ایران بودیم، گفت: صادرات و واردات از /به روسیه و ترانزیت از مسیر ایران به این کشور افزایش یافته هر چند که هند هنوز بار قابل توجه‌ای را از مسیر ایران ارسال نکرده اما شاهد افزایش تردد کالا از /به مبدا و مقصد روسیه از سایر کشورها از مسیر ایران بودیم. پلمه در پاسخ به اینکه چرا هند اخیرا مسیرهای پاکستان و گرجستان را ارسال بار به مقصد ترجیح داده، اظهار داشت: واقعیت روشن این است که هر کشوری که وارد یک تعامل اقتصادی می‌شود به دنبال کسب منفعت است و اگر پاشنه آشیل این توافقات را چابهار در نظر بگیریم، این بندر به دلایل مختلف نتوانسته تا به امروز بازدهی مورد نظر و صحیح اقتصادی را داشته باشد.

 

ارسال نظر