توپ قرارگاه حمل و نقل در زمین دولت

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۰۰:۴۳:۴۹
کد خبر: ۱۹۰۰۸۰
توپ قرارگاه حمل و نقل در زمین دولت

گروه راه و شهرسازی|

زیر پوسته مدیریت شهری تغییر و تحولاتی در حال شکل‌گیری است. البته منظور خروج علیرضا زاکانی از «بهشت» و رفتن به «پاستور» نیست، چه آنکه طی روزهای گذشته بارها و بارها این گمانه‌زنی تکذیب شده است و دیروز نیز به صراحت، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در حاشیه نشست علنی این شورا این مساله را به‌طور کل تکذیب کرد. تغییر و تحولات اما مربوط به نوع مدیریت امور است که از «جهادی» به «مشارکتی» و حالا از مشارکتی به «حمایتی» بدل شده است. مجموعه مدیریت شهری یعنی شورای شهر ششم و مدیران ارشد شهرداری قبل از روی کار آمدن، از دوران مدیریت 12 ساله در شهر که به عنوان «جهادی» شناخته می‌شود به عنوان الگو یاد می‌کردند، اما در میانه راه، و در پی مشاهده مستقیم مشکلات شهری، علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره چرایی راه‌اندازی قرارگاه‌های مختلف در شهرداری، نوع مدیریت خود را «مشارکتی» خواند. با وجود این، طی دو جلسه اخیر شورای شهر تهران، اعضای این شورا به صراحت درباره مساله حمل و نقل عمومی (ترافیک و آلودگی هوا) اعلام کرده‌اند که «مدیریت شهری برای حل مشکل ترافیک بیش از این کاری نمی‌تواند بکند» و از همین رو، خواستار ورود و کمک دولت به مساله حمل و نقل عمومی پایتخت شده‌اند. البته این درخواست همان درخواست شورای شهر پنجم تهران است که مورد انتقاد شدید مدیریت جدید شهری قرار داشته است.  به گزارش «تعادل»، دیروز معاون شهردار تهران نیز از طرف قرارگاه حمل و نقل عمومی پایتخت گزارشی را به اعضای شورای شهر تهران ارایه کرد. گزارشی که نشان می‌داد، حمل و نقل عمومی در همه سطوح اعم از مترو، اتوبوس، تاکسی‌های ون و تاکسی‌های سواری با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است و به غیر از مداخله حمایت گرانه دولت چاره‌ای باقی نمانده است.

    تکمیل مترو  ۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

مجتبی شفیعی، معاون شهردار تهران دیروز در هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی، پاک و مدیریت تقاضا در این زمینه از رویکردهایی است که می‌تواند تا ۱۵ درصد موارد موثر در ترافیک را بهبود دهد، اظهار کرد: بنابر تدبیر شهردار تهران در خصوص موضوعات اولویت‌دار و نیازمند به تعاملات بین بخشی، قرارگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت که قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک با برگزاری چهار جلسه، یکی از این قرارگاه‌ها به شمار می‌رود. ارکان‌های اجرایی موثر در ترافیک پایتخت حضور دارند و نیاز به قرارگاه وجود داشت تا هماهنگی بین این ارکان‌ها ایجاد شود. شفیعی با بیان اینکه ما برای تجهیزات متحرک، توسعه و نوسازی باید برنامه‌ریزی انجام می‌دادیم، خاطرنشان کرد: توسعه خطوط و نوسازی خطوط موجود و نوسازی  سخت افزار و بهبود نرم افزاری را نیز باید دنبال کنیم؛ برقی‌سازی حمل و نقل و توسعه دوچرخه و اسکوترهای برقی نیز از دیگر برنامه‌های مورد اهمیت است که باید دنبال شود.

     موجودی مترو و کاستی‌های آن؟

وی با اشاره به تدوین ۵۹ برنامه عملیاتی، یادآور شد: در حال حاضر ۱۴۳ ایستگاه و هزار و ۵۲۱ واگن داریم که ۲۶۰ واگن دو طبقه و هزار و ۲۹۵ واگن یک طبقه است؛ برای رسیدن به مدت زمان میانگین دو دقیقه، به هزار و ۴۶۷ واگن نیاز داریم و ۱۵۰۰ واگن نیز برای خطوط 8 تا ۱۱ نیاز داریم. شفیعی با بیان اینکه در بخش اتوبوسرانی متوسط عمر ناوگان ۱۰ سال و بخش خصوصی ۱۵ سال است، خاطرنشان کرد: پنج هزار و ۱۷ دستگاه موجود در بخش ملکی و دو هزار و ۲۷۴ دستگاه اتوبوس فعال داریم و ۳۰۳ دستگاه مینی بوس نیز فعال هستند.

     فرسودگی کامل ناوگان تاکسی ون‌ها

وی با اشاره به اینکه در تاکسیرانی ۷۸ هزار و ۷۸۴ تاکسی داریم، اظهار کرد: از این تعداد شش هزار و ۵۰۷ دستگاه ون هستند که به‌طور کامل فرسوده هستند و از ۷۲ هزار و ۲۷۷ دستگاه تاکسی ۵۲ درصد بالای ۱۰ سال هستند و به سن فرسودگی رسیدند؛ میانگین سفر با تاکسی ۱۸.۴ درصد و میانگین جابه‌جایی ۳.۴ میلیون سفر در روز است. شفیعی با اشاره به تعریف ۱۲ پروژه در توسعه مترو، یادآور شد: ۲۷۶ هزار میلیارد تومان و ۳۰۶ میلیون یورو برای توسعه مترو در دوره چهار ساله پیش بینی شده است؛ در حال حاضر برای تکمیل خطوط فعلی ۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شبکه فعلی مترو از نظر طول شبکه رتبه بیستم دنیا را دارد، گفت: ارزان‌ترین کرایه دنیا در مترو به تهران اختصاص دارد.

    اتوبوس‌های دوطبقه به تهران بازمی‌گردند

شفیعی اضافه کرد: از محل اتوبوس‌های کارکرده تولید اروپا، ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد شده که در حال سرویس و تعمیرات اولیه است و پس از اخذ مجوز دولت شماره‌گذاری آن انجام خواهد شد که شامل اتوبوس‌های تک واگن، دو واگن و دو طبقه است که از این تعداد پنج دستگاه از اتوبوس‌های دو طبقه خواهد بود. وی افزود: تمام این دستگاه‌ها یورو۴ یا یورو۵ هستند و استانداردهای مورد نیاز ما را تأمین می‌کنند؛ قیمت خرید این اتوبوس‌ها از هزینه اورهال اتوبوس‌های موجود کمتر است.

    پیشنهاد دعوت از رییس‌جمهور

پرویز سروری، نایب‌رییس شورای شهر تهران نیز در حاشیه هفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ارایه گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت در این جلسه، اظهار کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد وضعیت حمل و نقل در دوره گذشته به اندازه زیادی افت کرده است. در حال حاضر با وجود کمکی که دولت برای توسعه حمل و نقل تهران می‌تواند انجام دهد، باز هم با مشکلات جدی در این زمینه در رسیدن به سرانه‌ها رو به رو هستیم. او با بیان اینکه پیشنهاد یکی از اعضا این بود که از رییس‌جمهور دعوت شود که به موضوع حمل و نقل ورود داشته باشد، تصریح کرد: لازم است رییس‌جمهور در این زمینه وارد شود تا بتوانیم گام‌های جدی‌برداریم و از وضعیت موجود به موقعیت مطلوب برسیم چون فاصله زیادی بین این دو فضا وجود دارد. وی افزود: بیشترین منابع سال ۱۴۰۱ به حمل و نقل اختصاص یافته اما با تمام این موارد، نمی‌توانیم بدون همکاری دولت به نقطه قابل قبولی رسید. سروری تأکید کرد: به همین دلیل قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک تشکیل شده که تمام دستگاه‌ها هم افزایی داشته باشند و بتوانند گام‌های جدی و مفید در کنترل ترافیک که تأثیر جدی در کاهش آلودگی هوا دارد، بردارند.


چمران: اتفاق خاصی در حمل و نقل نمی‌بینیم

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: من چیزی در خصوص رفتن شهردار تهران به دولت نه از ایشان و نه از نزدیکانشان نشنیده‌ام و ان‌شاء‌الله آقای زاکانی شهردار تهران خواهد ماند. چمران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه من چیزی در خصوص رفتن علیرضا زاکانی از شهرداری به دولت نشنیده‌ام و شایعه‌ای است که مطرح می‌شود، اظهار کرد: من از خود آقای زاکانی و نزدیکان او چیزی نشنیده‌ام و ان‌شاء‌الله، زاکانی شهردار تهران خواهد ماند. رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ارایه گزارش قرارگاه حمل و نقل در جلسه شورا هم تصریح کرد: ما هنوز اتفاق خاصی در زمینه حمل و نقل و ترافیک نمی‌بینیم و با کمک شهردار و دولت که باید در این زمینه فعال باشد، به دنبال این هستیم مشکلات را در زمینه حمل و نقل برطرف کنیم. وی با بیان اینکه خاصیت قرار گاه عملیاتی بودن آن است، خاطرنشان کرد: این قرارگاه‌ها باید نتیجه ملموس داشته باشد و اینکه درخواست کردیم معاون حمل و نقل ترافیک گزارش ارایه دهد می‌خواهیم بدانیم چگونه عمل کرده‌اند و چه مشکلاتی وجود دارد. ترافیک مسائلی را ایجاد کرده و شورا موظف است در رسیدن به راه‌حل کمک کند؛ من هنوز امیدوارم بتوانیم کاری انجام دهیم. چمران با بیان اینکه هنوز سامانه‌های شهرداری پس از حمله سایبری به‌طور کامل عملیاتی نشده است، یادآور شد: رمزها در حال تغییر است و چون از طریق سامانه «تهران من» نفوذ کرده‌اند، نیروها در تلاش هستند راه‌های نفوذ را در این سامانه و دیگر سامانه‌ها ببندند؛ کمی زمان نیاز است تا سامانه‌ها به روز شوند هرچند پرونده‌ها و مباحث مالی به قوت خود باقی است اما برای رفع اشکالات کوچک، ناچار هستند توصیه‌های امنیتی را لحاظ کنند.

 

ارسال نظر