«موساد» عامل حمله سایبری به شهرداری پایتخت

۱۴۰۱/۰۳/۱۸ - ۰۲:۳۱:۲۱
کد خبر: ۱۸۹۷۱۹
«موساد» عامل حمله سایبری به شهرداری پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران دیروز در نشست علنی این شورا از «موساد، منافقین و تمامی ضد انقلاب‌ها» به عنوان عاملان حملات سایبری اخیر به سامانه‌های برخط شهرداری تهران یاد کرد. سایر اعضای این شورا نیز با بیان اظهاراتی مانند لزوم «پاک‌سازی» نفوذی‌ها بر مقابله و جلوگیری از حملات مشابه در آینده تاکید کردند. البته مساله اخراج یا تعدیل برخی از نیروهایی که در دوره گذشته مدیریت شهری در شهرداری مشغول به کار شده‌اند، پیش از این، از سوی شورا و مدیران شهرداری مطرح شده است، اما حالا به نظر می‌رسد با بروز این حملات، زمینه لازم برای تعدیل آسان‌تر این افراد فراهم آمده است. بر اساس این گزارش، پنجشنبه هفته گذشته سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران از هک سامانه‌های متعلق به شهرداری خبر داد، اما تا لحظه نگارش این گزارش، خبری مبنی بر رفع آسیب‌های ایجاد شده از سوی شهرداری مخابره نشده است. آنگونه که اعضای شورای شهر گفته‌اند، متخصصان داخلی شهرداری و همچنین متخصصانی خارج از این سازمان شهری مشغول فعالیت برای رفع اختلالات ایجاد شده هستند.

   تشکیل سازمان موازی در برابر «فاوا»

به گزارش «تعادل»، در روزهای نخست اردیبهشت ماه سال جاری، اعضای شورای شهر تهران پس از چندین جلسه بحث و بررسی به تشکیل «سازمان فناوری‌های نوین شهرداری» رای مثبت دادند. مصوبه تشکیل این سازمان با مخالفت‌های جدی برخی از اعضای شورای شهر رای مثبت گرفت. «موازی‌کاری»، «استخدام نیروی انسانی بیشتر و در پی آن افزایش هزینه‌های شهرداری»، «ناکارآمدی احتمالی» و همچنین قرار دادن پرسنل شهرداری در موضع «انفعالی» و گرفتن «خلاقیت و نوآوری» از نیروهای فعلی، از جمله مهم‌ترین علل مخالفت‌ها عنوان شده بودند. سازمان جدید قرار است زیرنظر علیرضا زاکانی، شهردار تهران فعالیت داشته باشد. البته پیش از این، در پاییز سال 1400، زاکانی، طی حکمی حسین حیدری (داماد خود) را به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه «هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری» منصوب کرده بود، پس از اعتراض‌ها و مخالفت‌های پردامنه با این انتصاب، این حکم پس گرفته شد. به نظر می‌رسد، زاکانی از نخستین روزهای آغاز فعالیت خود، نگاه ویژه‌ای به مساله فناوری‌های نوین داشته است. حالا با توجه به حملات سایبری و موضع‌گیری‌های جدید اعضای شورای شهر، به نظر می‌رسد، او در پیگیری خواسته‌های خود در این حوزه دست برتر را خواهد داشت.

    اقدام برنامه‌ریزی شده ضد انقلاب  علیه شهرداری

رییس شورای شهر تهران با اشاره به حمله سایبری و هک شدن سیستم‌های شهرداری از روز پنجشنبه هفته گذشته گفت: این کار با یک برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی موساد و با همکاری منافقین و تمامی ضد انقلاب‌ها انجام شده است.

مهدی چمران در آغاز شصت‌و‌هشتمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به بحث هک کردن سیستم‌های شهرداری تهران از روز پنجشنبه هفته گذشته گفت: ما شاهد یک کار سایبری و برنامه‌ریزی شده از سوی موساد و منافقین و همکاری همه آحاد ضد انقلاب و کسانی که علیه جمهوری اسلامی قد علم کرده بودند بوده‌ایم که این کار با یک برنامه‌ریزی از قبل انجام شده بود.

رییس شورای شهر تهران گفت: دشمنان بنا داشتند در ایام رحلت حضرت امام (ره) اقداماتی را انجام بدهند که به هر حالت باز هم با لطف و مدد الهی و اهمیت مراسم حضرت امام (ره) و 15 خرداد این اتفاق رقم نخورد و آنچه که دشمن می‌خواست انجام بدهد محقق نشد.

چمران ادامه داد: خوشبختانه با ورود بهنگام نیروهای متخصص خارج از شهرداری و همچنین نیروهای شهرداری و همکاری صمیمانه و مشترک آنها برنامه منافقین و ضد انقلاب از حیز انتفاع انداخته شد و به جز نشان دادن چند تصویر و شعار به چیز دیگری دست پیدا نکردند.

وی با بیان اینکه بارها تکرار شده که حمله به سیستم‌های کارایی کشور از سوی دشمن با هدف اختلال در فرآیند خدمت‌رسانی انجام می‌پذیرد، تاکید کرد: این مساله هشدار دیگری به مسوولان بود و تشکر می‌کنیم که نیروهای شهرداری با همراهی بخش‌های غیرشهرداری و متخصص توانستند برنامه دشمن را به خوبی خنثی کنند.

رییس شورای شهر تهران گفت: اگر چه آسیبی دیده شده و چند روزی اختلال در فرآیند خدمت‌رسانی از سوی شهرداری به مردم وارد شده است اما خوشبختانه با تلاش صورت گرفته از امروز مجددا خدمت‌رسانی از سوی شهرداری آغاز خواهد شد اما به هر حال باید برنامه‌ریزی وسیعی انجام بدهیم که دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

چمران با اشاره به اینکه دوستان در شهرداری با تسلط کامل و کار جهادی در مقابل این حمله سایبری ایستادند، گفت: این هشداری بود که در آینده به گونه‌ای کار کنیم که چنین حرکت‌های آسیب‌واری به مجموعه شهرداری وارد نشود. البته نباید از رها شدن چندین ساله شهرداری در دوره گذشته و عدم اضافه شدن نیروهای متخصص بگذریم که یکی از دلایل این اتفاق همین مساله بوده و البته این موضوع را در تمام سطوح و بخش‌های شهرداری شاهد بوده‌ایم و باید آن را جبران کنیم.

    نفوذی‌ها را از شهرداری پاکسازی کنیم

در جریان شصت‌وهشتمین جلسه شورای شهر تهران، سایر اعضای شورا نیز در تذکرات پیش از دستور خود در خصوص حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری و تلاش برای از سرگیری فعالیت سامانه‌های مدیریت شهری بحث و تبادل‌نظر کردند.

احمد صادقی، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه مختل کردن خدمات رسانی به مردم و بغض و کینه دشمن نسبت به مردم در حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری قابل مشاهده است، اظهار کرد: تیم خدمت‌رسان و مخلص شهرداری تهران تلاش شبانه روزی انجام داد که اختلالی ایجاد نشود که قابل تقدیر است.

صادقی با بیان اینکه نباید از نفوذ در سیستم شهرداری غافل شویم، یادآور شد: رأفت و دلسوزی در قبال نیروهای کارآمد و نفوذی جایز نیست و باید از سیستم خارج شوند و پاکسازی صورت بگیرد. وی همچنین تصریح کرد: مقررات پدافند غیرعامل و مسائل امنیتی به ویژه در سازمان فاوا باید مورد توجه قرار بگیرد.

علی اصغر قائمی نیز با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک شاهد استمرار خدمات رسانی شهرداری باشیم، اظهار کرد: از تمام کسانی که در شهرداری به صورت شبانه روزی از ظهر پنجشنبه تاکنون در حال فعالیت برای رفع مشکل هستند، تقدیر می‌کنم که قطعا می‌توانند این اختلال را رفع کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تذکر دادیم که روال‌هایی برای حوادثی اینچنینی تامین شود، خاطرنشان کرد: کمترین درسی که می‌توانیم بگیریم، تقویت کردن برای مقابله با حوادث مشابه است؛ دشمنی دشمنان با ما پایان‌ناپذیر است‌.

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه سالیان سال است دشمن قسم خورده ملت ایران به دلایل گوناگون از جمله ورشکستگی در برداشت منافع اقتصادی و امنیتی از ایران، دشمنی خود را نشان داده است، گفت: در تمام حوزه‌ها کشور به اقتدار رسیده و نه تنها بازدارندگی کافی صورت گرفته بلکه دشمن این هراس را دارد که اگر دست از پا خطا کند ممکن است پاسخ جبران‌ناپذیری دریافت کنند.

    مواجهه با اشکال تازه حمله سایبری

عباسی با تأکید بر اینکه اختلال و حمله سایبری به شهرداری با تلاش نخبگان رفع خواهد شد، تصریح کرد: در سال‌های اخیر کشور ما با اشکال تازه‌ای از حملات سایبری مواجه شد و بیم آن می‌رود که حملات ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: جلوگیری از حمله‌های سایبری سازوکار خاص خود را می‌طلبد که مورد غفلت واقع شده است؛ اهمیت ویژه به پدافند غیرعامل و ارتقاء تاب آوری شهرداری با توجه به جمعیت ۷۵ درصدی شهرنشینان در کشور، دو چندان می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هدف حملات سایبری اختلال در زندگی روزمره مردم است، یادآور شد: حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری، همین علت را دارد؛ از شهرداری تهران انتظار می‌رفت که اقدامات لازم قید شده در سند راهبردی پدافند سایبری را مورد توجه قرار دهد.

    امیدواریم اختلال تا پایان هفته  برطرف شود

در این حال، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اختلال ایجاد شده در سامانه‌های شهرداری تهران بعد از حمله سایبری گفت: ما امیدواریم تا پایان هفته این مشکل به‌طور کامل برطرف شده و اکثر سیستم‌ها فعال شده و مردم برای استفاده از خدمات شهری الکترونیکی با مشکل مواجه نباشند.  امانی درباره آخرین وضعیت سامانه‌های شهرداری تهران بعد از حمله سایبری، گفت: در این خصوص ما با دوستان در شهرداری تهران صحبت کرده‌ایم و پیگیر این موضوع بوده‌ایم. دوستان در شهرداری در حال بررسی حمله‌ای است که به سیستم‌ها شده است و باید با احتیاط حرکت کنند و همین امر باعث شده است تا اقداماتی که در خصوص اصلاح این وضعیت انجام می‌شود، زمان‌بر شود. مسوولان شهری در تلاش هستند که یکی یکی این سیستم‌ها را دوباره به مدار وارد کند.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: ما امیدواریم تا پایان هفته این مشکل به‌طور کامل برطرف شده و اکثر سیستم‌ها فعال شده و مردم برای استفاده از خدمات شهری الکترونیکی با مشکل مواجه نباشند.

امانی در پاسخ به این سوال که برای تقویت سیستم‌های شهرداری اقدامی انجام خواهد شد؟ گفت: علت اینکه با احتیاط و با کندی فعال شدن سیستم‌ها پیش می‌رود به این دلیل است که هم خلاءهایی که وجود داشته و باعث شده این حمله صورت بگیرد را شناسایی کنند و همچنین با تمهیداتی که انجام می‌دهند جلوی حملات احتمالی بعدی را بگیرند. همانطور که می‌دانید این اولین حمله سایبری در ایران نیست. حملات در سال‌های گذشته به سیستم‌های دیگری نیز شده است، اما به دلیل اینکه از سیستم‌های شهرداری مردم استفاده بیشتری می‌کنند، طبیعتا این مشکل بازتاب بیشتری داشته است.

وی ادامه داد: مدیران شهرداری به صورت ۲۴ساعته در حال فعالیت هستند تا این مشکل را رفع کنند و تلاش می‌کنند تا هم داده‌ها و اطلاعات مردم که در اختیار شهرداری است، حفاظت شود و مورد دستبرد قرار نگیرد و هم اینکه مجددا سیستم‌ها فعال شود.

 

ارسال نظر