ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۲:۰۳:۵۴
کد خبر: ۱۸۹۵۳۰

تکذیب توافق با روسیه برای تامین مالی راه‌آهن آستارا

در حالی که وزیر اقتصاد به صراحت یکی از دستاورد سفر هیات دولت به روسیه را توافق برای خط اعتباری 5 میلیارد دلاری و تامین مالی ساخت راه‌آهن رشت- آستارا از این محل اعلام کرد اما کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه این موضوع را رد کرد.  کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگو با ایلنا درباره جزییات توافق با روسیه برای تامین مالی ساخت راه‌آهن رشت- آستارا اظهار داشت: هیچ توافقی با روسیه برای تامین مالی این پروژه وجود ندارد.  وی ادامه داد: تا به امروز هیچ توافقی برای تامین مالی روس‌ها برای ساخت راه‌آهن رشت – آستارا نشده است. البته بر روی این موضوع کار می‌کنیم که این پروژه به شکل مشترک انجام شود اما اینکه قرار باشد روسیه تامین مالی را انجام دهد، خبر درستی نیست. سفیر ایران در روسیه همچنین درباره خرید 1000 دستگاه لوکوموتیو از روسیه تاکید کرد: مذاکرات برای خرید 200 دستگاه لوکوموتیو است. وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به روسیه در این باره مذاکراتی داشت اما در این باره هنوز چیزی به‌طور دقیق مشخص نیست و فقط تقاضای ایران برای 200 لوکوموتیو مطرح است.

کمبود 1000 لوکوموتیو بزرگ‌نمایی است

بابک احمدی، رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی اعلام کرد: هیچ مشکلی برای تولید سالانه ۱۰۰ لوکوموتیو در داخل نداریم و رقم نیاز به هزار دستگاه لوکوموتیو، بزرگ نمایی است. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه حمل و نقل ریلی بر برنامه وزارت راه و شرکت راه‌آهن برای خرید هزار دستگاه لوکوموتیو تأکید کرده بود. وی تصریح کرده بود: اگر همین امروز هزار دستگاه لوکوموتیو را داشتیم می‌توانستیم با تکمیل واگن‌های مورد نیاز ۲۰ میلیون تن بار از ریل کشور عبور دهیم و یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشور از یک سو و به عنوان مزیت سیاسی-امنیتی محسوب می‌شد چون مرجع ترانزیت منطقه می‌شدیم. احمدی در گفت‌وگو با مهر درباره برنامه خرید هزار دستگاه لوکوموتیو از سوی شرکت راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: دو موضوع جدید وجود دارد؛ اول اینکه رقم هزار دستگاه از کجا آمده است؟ به نظر می‌رسد این رقم از پیش نویس‌های اولیه اهداف کمّی قانون برنامه ششم که به صورت غیر رسمی اعلام و هیچگاه هم به صورت رسمی منتشر نشد آمده باشد که در آن ذکر شده بود راه‌آهن به هزار و ۸۶ دستگاه لوکوموتیو نیاز دارد، ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی جدید به همراه ۵۸ هزار دستگاه واگن باری جدید و ۳۵۰۰ دستگاه واگن مسافری جدید نیاز دارد. وی افزود: آن ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی ایجاد نشد و ۵۸ هزار واگن باری و ۳۵۰۰ واگن مسافری هم، تأمین یا تولید یا خریداری نشده است، ولی مسوولان ریلی کشور بر تهیه هزار دستگاه لوکوموتیو تأکید دارند که به تنهایی معنایی ندارد؛ این لوکوموتیو باید واگنی را همراه داشته باشد تا آن را بکشد یا خطوطی ایجاد شده باشد که روی آن حرکت کند که هیچکدام موجود نیستند؛ بنابراین روی اعداد و ارقام باید کارشناسانه‌تر تمرکز یا اظهار کنیم. این اظهارنظر مسوولان ریلی مثل این می‌ماند که برای ساختمانی که هنوز ساخته نشده و مصالح نداریم، شیرآلات خریداری و برخی تجهیزات تبعی را اضافه کنیم. رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی ادامه داد: به نظر می‌رسد که اولاً در تقاضا بزرگ نمایی شدیدی صورت گرفته است؛ ثانیاً آیا به لوکوموتیو نیاز داریم؟ که باید پاسخ داد بله نیاز داریم ولی در رقم آن بزرگ نمایی می‌شود. طی ۲ سال گذشته ۱۴۰ تا ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو از مجموع لوکوموتیوهای موجود دولتی متعلق به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران متوقف شده اند؛ از سوی دیگر ۲۵۰ دستگاه لوکوموتیو دیگر هم داریم که سال‌هاست متوقفند و امکان بازسازی با هزینه مناسب و اقتصادی را دارند؛ هزینه راه‌اندازی این ۲۵۰ دستگاه لوکوموتیو زیاد است ولی بخش خصوصی‌ای داریم که برای بازسازی آنها اعلام آمادگی کرده است اما اجرای آن زمان بر است.

انجام پروازها بدون دستورالعمل جلوگیری از شیوع آبله‌میمونی

میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: وزارت بهداشت تا به امروز دستور العملی برای جلوگیری از شیوع آبله میمونی از طریق مسافران خارجی به سازمان هواپیمایی صادر و ابلاغ نکرده است. رضوی در گفت‌وگو با ایلنا درباره برنامه‌ریزی برای انجام پروازهای حجاج اظهار داشت: طبق مذاکرات و توافقات انجام شده با دولت عربستان قرار بر این است که تمام پروازهای حجاج توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر انجام شود و اولین پرواز رفت حجاج 22 خردادماه برقرار شود و عملیات برگشت حجاج تا مرداد ماه ادامه خواهد داشت.  وی با بیان اینکه حدود 40 هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد، گفت: از دو ماه گذشته برای انجام پروازهای وحی برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز انجام شده و تلاش مجموعه صنعت هوانوردی این است پروازهای حجاج با حداقل تاخیر و وقفه انجام شوند.  سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: در تمام فرودگاه‌های کشورمان که میزبان مسافران پرواز حجاج هستند، نماینده‌هایی برای پاسخگویی به حجاج به صورت 24 ساعته مستقر هستند و بیشترین اعزام حجاج از فرودگاه حضرت امام خواهد بود. رضوی همچنین درباره اقدامات در نظر گرفته شده برای جلوگیری از شیوع بیماری آبله میمونی از طریق مسافران خارجی تاکید کرد: وزارت بهداشت تا به امروز دستور العملی در این باره برای سازمان هواپیمایی صادر و ابلاغ نکرده است.

 

ارسال نظر