در شهر

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۲:۰۳:۰۴
کد خبر: ۱۸۹۵۲۹

اولتیماتوم برای انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن تهران

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از اولتیماتوم یک هفته‌ای شورا به شهرداری برای به‌روزرسانی اطلاعات و اسامی ساختمان‌های ناایمن و انتشار لیست در سامانه شفافیت خبر داد. مهدی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه روز گذشته نامه‌ای با امضای مشترک بنده به عنوان رییس کمیسیون شهرسازی و مهدی اقراریان به عنوان رییس کمیسیون نظارت شورای شهر خطاب به زاکانی شهردار تهران ارسال شد، گفت: در این نامه که در مورد ایمن‌سازی ساختمان‌های پرخطر و لزوم آگاهی شهروندان بود تأکید کردیم که لیست ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر شهر تهران در سامانه شفافیت ظرف مدت یک هفته منتشر شود. وی با بیان اینکه در سال ۹۸ شورای شهر مصوبه‌ای داشت که شهرداری را ملزم به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمان‌های موجود تهران کرده بود، گفت: از شهرداری خواستیم که ساختمان‌ها را با اولویت تعداد مراجعین، اهمیت بنا و موارد خطرآفرین به روزرسانی کند و آخرین تدابیر ایمنی صورت گرفته قبل از انتشار مدنظر قرار گرفته شود. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه لازم است حتما سازمان آتش‌نشانی نسبت به به روزرسانی اطلاعات ساختمان‌های ناایمن اقدام کند، گفت: انتشار اسامی ساختمان‌ها بدون به روزرسانی اطلاعات ممکن است تبعاتی داشته باشد چرا که ممکن است مالک نسبت به ایمن‌سازی اقدام کرده باشد و در صورتی که اسم ساختمان در میان ساختمان‌های ناایمن منتشر شود پیگیری قضایی برای وی محفوظ است.

واکنش به انتشار اسامی  ۱۲۹ ساختمان پرخطر پایتخت

درپی انتشار فهرستی با اسامی و آدرس ۱۲۹ ساختمان ناایمن در شهر تهران، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد که این فهرست مورد تایید آتش‌نشانی نیست، اما این موضوع به معنای تایید ایمنی این ساختمان‌ها هم نیست. به گزارش ایسنا، پس از ریزش ساختمان متروپل در آبادان موضوع ایمنی‌ ساختمان‌ها بار دیگر به موضوع روز در کشور بدل شد و دستگاه‌ها و افراد مختلف بر ضرورت ایمن‌سازی ساختمان‌ها و جلوگیری از تکرار حوادث مشابه آنچه که در آبادان رخ داد، تاکید کردند. در این میان چند روزی است که صحبت از ۱۲۹ ساختمان ناایمن در تهران هم به میان آمده است. ۱۲۹ ساختمانی که البته هیچ مقام مسوولی اسامی آن را به ‌طور رسمی اعلام نکرده و تنها فهرستی از آن در فضای مجازی منتشر شده است. در این میان سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا به انتشار اسامی این ساختمان‌ها در فضای مجازی واکنش نشان داد. او که در آبادان حضور دارد، با بیان اینکه هنوز ریز اسامی در لیست منتشر شده از ۱۲۹ ساختمان ناایمن تهران در فضای مجازی را ندیده است، گفت: باید بگویم که این لیست مورد تایید آتش‌نشانی نیست. اما این عدم تایید معنایش این نیست که تمام ساختمان‌هایی که نامشان در این فهرست آمده، ایمن هستند و ممکن است ساختمان‌های ناایمن هم در این لیست باشد. وی ادامه داد: موضوع مهم ضرورت توجه به ایمنی ساختمان‌هاست. آتش‌نشانی تهران این آمادگی را دارد که از این ۱۲۹ ساختمان که اسامی‌شان منتشر شده و همچنین دیگر ساختمان‌های شهر تهران بازدید ایمنی کرده و موارد خطرناک و خلأهای ایمنی آنها را استخراج و به مالکان بیان کنند. همانطور که گفتم آتش‌نشانی تهران این آمادگی را دارد که از ساختمان‌های مختلف بازدید ایمنی انجام دهد. همچنین آن دسته از مالکانی که تصور می‌کنند که ساختمانشان نا ایمن است، می‌توانند به آتش‌نشانی مراجعه کرده و در خواست خود را برای انجام بازدید ایمنی ارایه دهند. انتشار اسامی ۱۲۹ ساختمان ناایمن و پرخطر شهر تهران در حالی انجام شده که روز گذشته، قدرت‌الله محمدی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با حضور در صحن شورای شهر گفته بود: با هماهنگی با دادستانی لیست ۱۲۹ ساختمان پرخطر را حتما منتشر خواهیم کرد چرا که با هیچ فردی تعارف نداریم. بی‌تردید نباید اجازه دهیم بحث انتشار اسامی این ساختمان‌ها تبدیل به ترس شود.

اخطار نهایی به مجتمع‌های تجاری پر خطر شمال تهران

با هدف صیانت از جان شهروندان و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار مجتمع‌های تجاری پر خطر شمال تهران اخطار نهایی گرفتند. به گزارش مهر، مجتمع‌های تجاری شمال تهران با هدف صیانت از جان شهروندان و جلوگیری از بروز حوادث ناگوار با اخطار نهایی شهرداری منطقه یک و قوه قضاییه ظرف مدت یک هفته ملزم به اخذ تاییدات لازم از سازمان آتش‌نشانی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران شدند. حمید رضا حاجوی شهردار منطقه یک به همراه محمد حسین جعفری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه یک (الهیه) در بازدید از مجتمع‌های تجاری قائم، بعثت، البرز، میری و... ضمن بررسی وضعیت ایمنی، هر گونه کوتاهی در تکمیل تجهیزات ایمنی، سیستم اعلام حریق، رفع نواقص، کنترل خروجی‌ها، پله‌های اضطراری و… را مغایر حقوق شهروندی دانست و اعلام کرد: شهرداری منطقه یک با همکاری قوه قضایی اخطارهای لازم را به مدیران مجموعه ابلاغ و ظرف مدت تعیین شده از هر گونه بهره‌برداری واحدها جلوگیری به عمل خواهد آورد. حاجوی صیانت از جان مردم را وظیفه اصلی مدیریت شهری دانست و گفت: در اجرای احکام از هیچ اقدامی کوتاهی نخواهیم کرد و مدیریت شهری از همه ظرفیت‌های قانونی جهت صیانت از ضوابط و مقررات در بحث ایمنی شهروندان استفاده خواهد کرد تا خانواده‌ها از این مراکز با خیال آسوده، حس آرامش و بدون دغدغه ایمنی استفاده کنند.

 

ارسال نظر