گزارش رسمی از «تخلف بزرگ» در ساخت متروپل

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۰۲:۰۲:۱۲
کد خبر: ۱۸۹۵۲۸

گروه راه و شهرسازی|

«تخلف بزرگ» حالا به ترجیع بند اظهارات مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس درباره فاجعه ساختمان 12 طبقه متروپل بدل شده است. تخلفی که به روشنی فساد سیستمی را به نمایش گذاشته است. اگر چه مسوولان و نمایندگان مجلس از عبارت «فساد سیستمی» استفاده نمی‌کنند اما فحوای کلام آنها نشان می‌دهد که به پیچیدگی فساد رخ داده در ساخت و ساز این برج واقفند و آن را فراتر از کار «یک شخص یا یک شرکت» قلمداد می‌کنند. آنگونه که احمد وحیدی، وزیر کشور در جلسه هیات دولت اعلام کرده است، در ساخت متروپل، «تخلف بزرگی» صورت گرفته است. همچنین اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس در گزارشی از بازدید خود از آوار برجای مانده از متروپل، به صراحت اعلام کرده است، « علت وقوع حادثه متروپل به یک شخص یا یک شرکت خصوصی معطوف نمی‌شود». 

    روایت وزیر کشور از تخلف در متروپل 

وزیر کشور با بیان اینکه در ساختمان متروپل تخلف بزرگی انجام شده است، گفت: ساخت این ساختمان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و چند سال در حال ساخت بوده است. اشکالاتی در دوره قبلی درباره این ساختمان گزارش شده، اما به این گزارش‌ها توجه نشده است.

وحیدی درباره وضعیت ساختمان متروپل، گفت: خود این ساختمان، ساختمانی بود که با تخلف ساخته شده است؛ ساختمانی که حدود ۴۸ هزار متر مربع زیربنا دارد که ابتدا قرار بوده در شش طبقه ساخته شود و بعد در دو مرحله طبقاتی اضافه شده و به ۱۰ طبقه رسیده است. وی با بیان اینکه ساخت این ساختمان از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و چند سال در حال ساخت بوده است، گفت: اشکالاتی در دوره قبلی گزارش شده است. گزارش‌هایی هم داده شده، اما به این گزارش‌ها توجه نشده است. وحیدی که در نشست هیات دولت سخن می‌گفت، با بیان اینکه تخلف بزرگی انجام شده است، تصریح کرد: آتش‌نشانی معتقد بود که شرایط این ساختمان پیچیده‌تر از پلاسکو است. ما در پلاسکو بعد از اینکه ساختمان تخریب شد و فروریخت، آثار بسیار بدی داشتیم و عزیزان‌مان شهید شدند، اما در این ساختمان پیچیدگی‌های مختلفی وجود داشت؛ یکی از پیچیدگی‌ها از حیث وجود سازه‌های ناامن در اطراف ساختمان بود. در عین حال محیط بسیار محدود بود و به همین دلیل ناچار شدیم چند خانه را که متعلق به مردم بود، خراب کنیم تا محور جدیدی باز کنیم تا بتوانند دسترسی بهتری به محل پیدا کنند. زیرا حوزه بسیار محدود بود. از طرفی هم مردم در محل بودند و باید حدود ۱۵۰ متر تخلیه می‌شد که تخلیه کردن مردم باتوجه به اینکه زندگی و امکانات‌شان در آنجا بود، کار مشکلی بود.

     علت وقوع حادثه شخص یا شرکت نیست

در همین حال، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علت وقوع حادثه متروپل تنها به یک شخص و شرکت خصوصی معطوف نمی‌شود چراکه تمام فرآیندهای ساخت و ساز و عمرانی دارای چهارچوب و دستورالعمل مشخص است.

به گزارش ایسنا، شاکری با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، نوشت: «روز پنجشنبه ۵ خرداد ماه به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس برای پیگیری و بررسی وضعیت فاجعه متروپل به آبادان رفتیم. وضعیت دردناکی بر مردم و شهر مستولی شده؛ دوباره آن صحنه‌های تلخ پلاسکو جلوی چشمانم بود.حجم خسارت بسیار بالا است و مردم عزیز آبادان در کنار مسوولان امر، شانه به شانه و با تمام توان به انجام کمک جهت سهولت عملیات امداد و نجات مشغولند.انصافا تیم اجرایی با محوریت وزیر کشور، مدیریت خوبی را شکل داده و عملیات لازم در حال اجرا بود. برخلاف شایعات موجود همه تیم‌های امداد و نجات با بالاترین حد توان و تجهیزات خود مشغول انجام وظیفه بودند.

نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، علت وقوع حادثه است که این تخلف بزرگ و آشکار که موجب وقوع این مصیبت و غم و از دست دادن عزیزانمان شده؛ تنها به یک شخص و شرکت خصوصی معطوف نمی‌شود. زیرا تمام فرآیندهای ساخت و ساز و عمرانی دارای چهارچوب و دستورالعمل مشخص است. از لحظه صدور پروانه تا اتمام فرآیند ساخت، می‌بایست مطابق قوانین و این دستورالعمل‌های مهندسی عمل شود و مطابق نظامات سازمان نظام مهندسی پیش رود.بر این اساس اگر در هرکدام از این بخش‌ها، تخلفی صورت بگیرد، کاملا قابل شناسایی و پیگیری است. در موضوعاتی که سلامتی و جان مردم عزیزمان را تهدید می‌کند، جای هیچ گونه مسامحه و چشم پوشی نخواهد بود. به جد پیگیر این موضوع هستم و گزارش خود را از روند پیگیری این حادثه و اقدامات پیشگیرانه‌ای که باید صورت گیرد در گزارش کمیسیون عمران در صحن مجلس ارایه می‌دهیم.»


 

ارسال نظر