ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۳/۰۵ - ۰۱:۰۴:۵۸
کد خبر: ۱۸۹۳۸۳

سود و اقساط وام جهش یافته ودیعه مسکن؟

افزایش وام ودیعه مسکن پایتخت نشینان به ۱۰۰ میلیون تومان توسط شورای پول و اعتبار شامگاه سه‌شنبه تایید شد. دوره بازپرداخت این وام 5 ساله است. مبلغ این تسهیلات در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای به ۲۰۰ هزار نفر هم ۴۰ میلیون تومان اعلام شده است.محاسبات نشان می‌دهد، اقساط وام ودیعه مسکن برای شهروندان تهرانی ۲ میلیون و ۵۳۹ هزار تومان خواهد بود.به گزارش مهر در پی تصویب افزایش سقف وام کمک ودیعه مسکن در شورای پول و اعتبار، قرار است به زودی این تسهیلات به مستأجران پرداخت شود.سود این تسهیلات بیش از ۵۲ میلیون تومان است. یعنی بانک در پایان دوره بازپرداخت بیش از ۱۵۲ میلیون از مستأجر بازپس می‌گیرد. مبلغ اقساط ماهانه وام ودیعه مسکن ۷۰ میلیون تومانی ماهانه یک میلیون و ۷۷۷ هزار و ۵۳۹ تومان است. سود این وام ۳۶ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان است. بانک در پایان دوره ۵ ساله ۱۰۶ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان باز پس می‌گیرد. اقساط ماهانه وام ۴۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن نیز مبلغ ۱۰۱ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان است. سود این وام ۲۰ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان است.بانک در پایان از متقاضی ۶۰ میلیون و۹۴۴ هزار تومان 

باز پس می‌گیرد. بر پایه این خبر، حدود 40 درصد از جمعیت کشور، اجاره نشین هستند. این نسبت در شهر تهران به بالای 50 درصد نیز می‌رسد. با این حال، تجربه سال گذشته در اعطای وام ودیعه نشان می‌دهد که کمتر از 5 درصد از متقاضیان دریافت این وام، موفق به دریافت آن شدند. آنگونه که مسوولان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌اند، دریافت وام ودیعه شرایطی نیز دارد. اول اینکه متقاضی تسهیلات اجاره خانه، باید متاهل یا سرپرست خانواده باشد. دوم اینکه اجاره نامه ارایه شده از سوی متقاضی وام ودیعه مسکن، باید به صورت رسمی تنظیم شده یا اینکه در سامانه ایران املاک، به ثبت رسیده و دارای کد رهگیری نیز باشد. سوم اینکه تاریخ اجاره نامه ارایه شده باید، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد. چنانچه، ثبت نام‌کننده وام ودیعه مسکن، واجد شرایط شناخته شود و جهت دریافت تسهیلات اجاره خانه به بانک معرفی گردد، لازم است که ظرف مدت دو هفته، از زمان معرفی به بانک، مدارک لازم را برای اخذ این تسهیلات، به بانک ارائه نموده و ضامنین خود را معرفی نماید، در غیر این صورت، درخواست وام ودیعه مسکن متقاضی رد خواهد شد.

نیاز ۱،۵ میلیارد دلاری فاز سوم آزادراه تهران-شمال

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: مطالعات فاز سوم آزادراه تهران-شمال انجام شده و برای ساخت آن به اعتباری حدود ۱.۵ میلیارد دلار نیاز داریم. به گزارش ایسنا، پروژه آزادراه تهران-شمال در سال ۱۳۷۳ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شد، تاکنون فاز اول و چهارم این محور آزادراهی ۳۲ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر افتتاح شده و در حال بهره‌برداری است. از فاز دوم این آزادراه نیز تاکنون تونل البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل کشور به طول بیش از شش کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و به گفته مسوولان وزارت راه شهرسازی قرار است تا پایان امسال باند رفت آن ساخته و پس از آن باند برگشت این محور تکمیل شود. در این میان تنها فاز سوم آزادراه تهران- شمال باقی مانده که از پل زنگوله در ابتدای استان مازندران آغاز شده و به طول ۴۷ کیلومتر ادامه پیدا کرده و در سه راهی دشت نظیر به فاز چهارم این آزادراه متصل می‌شود. اما در طول این ۲۶ سال هیچگاه اتفاق و پیشرفت خاصی در این منطقه دیده نشده است. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این باره اظهار کرد: برای ساخت آزادراه تهران -شمال اولویت‌بندی صورت گرفت. به گونه‌ای که در وهله نخست فاز چهارم آن ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. سپس فاز نخست این آزادراه که مشکلات ترافیکی بسیاری برای مردم کرج به وجود آورده بود و می‌توانست مسیر تهران تا مازندران را تا بیش از ۶۰ کیلومتر کاهش دهد در اولویت بود و نهایتا منطقه دوم به خاطر عبور از قله البرز اولویت داشت. وی افزود: منطقه سوم آزادراه تهران-شمال در اولویت پایانی قرار گرفته و در این منطقه آب و هوای متعادل‌تری وجود دارد و برف سنگینی در طول سال نمی‌بارد و جاده چالوس در آنجا زیباترین جاده کشور به شمار می‌رود. هم‌اکنون مطالعات فاز سوم آزادراه تهران-شمال انجام شده و آماده شروع عملیات اجرایی است تنها منتظریم که سرمایه‌گذار از منابع خارجی یا داخلی برای تامین منابع مالی پیش قدم شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: البته فراخوانی برای تامین سرمایه از کشورهای خارجی مانند چینی‌ها آماده کرده‌ایم و با توجه به اینکه ۱.۵ میلیارد دلار برای ساخت و تکمیل این فاز از آزادراه تهران-شمال نیاز داریم و این عدد قابل توجهی است، بنابراین تامین آن برای دولت بسیار سخت است اما به هر حال این پروژه باید به اتمام برسد و تکمیل شود.

 

ارسال نظر