در شهر

۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۰۰:۴۲:۳۸
کد خبر: ۱۸۹۳۰۵

مالکان بناهای تاریخی از پرداخت عوارض مرمت معاف شدند

سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران از آغاز صدور پروانه مرمت برای بناهای ارزشمند و تاریخی خبر داد و گفت: مالکان بناهای تاریخی از پرداخت عوارض مرمت معاف شدند. به گزارش تسنیم؛ نیما نیازمند با بیان اینکه «صدور پروانه مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران»، بازگشت حیات شهری به بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران را به دنبال دارد، گفت: لایحه «فرآیند صدور پروانه مرمت و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران» با هدف حفاظت از میراث تاریخی شهر و بهره‌برداری از ارزش‌های معماری، تاریخی و فرهنگی بافت و بناهای ارزشمند کلان‌شهر، تصویب و به مناطق ابلاغ شد که با توجه به بسته تشویقی که در این مصوبه برای صاحبان این املاک در نظر گرفته شده، انگیزه حفاظت از بناهای دارای ارزش، افزایش خواهد یافت. وی تصریح کرد: به منظور اجرای این مصوبه، کمیته‌ای تحت عنوان «کمیته فنی» با عضویت مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران به عنوان دبیر کمیته، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یک نفر کارشناس خبره با معرفی و انتخاب کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، نماینده معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه مربوطه، نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط، تشکیل خواهد شد. در این کمیته، درخواست‌ها و طرح‌های مربوط به مرمت و احیاء بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران و تعیین کاربرد برای آنها با توجه به ضوابط و مقررات مشخص و مصوبات ملاک عمل، مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد. نیازمند با اشاره به اینکه اکنون فعالیت بسیاری از کارگاه‌های مرمت بناهای تاریخی به دلیل عدم پرداخت عوارض، متوقف شده است، اظهار کرد: با توجه به ابلاغیه مذکور، از این پس بناهای مشمول این مصوبه در فرایند صدور پروانه مرمت، از پرداخت عوارض قید شده در «قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت‌های تاریخی- فرهنگی» و همچنین عوارض مربوط به مصوبه «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی نظارت فنی در شهر تهران و عوارض استفاده موقت در شهر تهران» معاف شده و در صورت الحاقات به بنا، حداکثر تا 5 درصد مشمول عوارض می‌شوند. مدیر بافت تاریخی شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از مزایای صدور پروانه مرمت و احیاء، حذف تخلفات با سیستمی شدن فرآیند بررسی و صدور پروانه است. نیازمند با اشاره به اینکه ابلاغ دستورالعمل صدور پروانه مرمت، اقدامی مهم و نقطه عطفی در تقویت اقتصاد گردشگری و کمک به بازگشت هویت معماری در تهران است، اظهار کرد: ‎تاکنون ساز و کار مشخص و شفافی برای مرمت و بهره‌برداری از ابنیه واجد ارزش، وجود نداشته و شهرداری تهران، صرفاً یک نوع پروانه، آن هم پروانه تخریب و نوسازی برای املاک صادر می‌کرده اما از این پس در راستای دستیابی به اهداف توسعه، رونق صنعت گردشگری، اقتصاد پایدار شهر، ارتقاء جایگاه تهران و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در بافت و بناهای تاریخی و ارزشمند پایتخت، نسبت به ساماندهی و حفاظت فعال از آنها اقدام شایسته انجام خواهد شد. وی افزود: مجموعه رویکردهای تشویقی مدیریت شهری در این دوره موجب خواهد شد تا بخش خصوصی، دولتی و عمومی تلاش کنند بناهای ارزشمند و تاریخی را به عنوان یک فرصت تلقی کرده و شاهد افزایش فضاهای فرهنگی، گالری‌ها، کافه‌ها، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، موزه‌ها و خانه موزه‌ها در شهر باشیم و تعداد بناهای تاریخی حفظ شده در پایتخت به چندین برابر گذشته برسد.

پیشنهاد خرید اتوبوس‌ دست دوم به رییس‌جمهوری

مجید شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جزییات ورود حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دست دوم به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران را تشریح کرد. 

وی با اشاره به تجربه موفق ورود اینگونه اتوبوس‌ها به تهران اظهار کرد: در گذشته یک سابقه موفق داشتیم که اتوبوس‌های «ایکاروس» در دوره‌ای وارد ناوگان شدند و از آنجایی که نسبت به اتوبوس‌های موجود آن زمان وضعیت بهتری داشت هم راننده و هم مردم راضی بودند و سال‌ها این اتوبوس‌ها در تهران کار کرد. او در پاسخ به اینکه خرید اتوبوس‌های دست دوم در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار کرد: مذاکرات مختلفی داشتیم و پیشنهادات مختلفی به ما ارایه شده که از نظر کیفیت و قیمت در حال بررسی هستیم؛ اما از آنجایی که نیاز به مصوبه دولت دارد، شهردار تهران پیشنهاد را به رییس‌جمهور داده و رییس‌جمهور نیز دستور دادند که در کمیسیون زیربنایی دولت این مساله بررسی شود و بررسی اولیه انجام شده و توافق با وزارت کشور و صنعت نیز صورت گرفته است و ملاحظات سازمان محیط زیست نیز لحاظ شده و الان فقط منتظر تصویب در دولت هستیم و اگر این مهم تصویب شود در پشتوانه قانونی و مجوزها مشکلی نخواهیم داشت و بر روی بررسی پیشنهادات تمرکز می‌کنیم. وی با بیان اینکه برخی از پیشنهادات قابل بررسی است و همه پیشنهادات از خرید اتوبوس داخلی ارزان‌تر است، گفت: ما در بررسی‌مان به میزان کارکرد، مدل، شاخص‌های محیط زیستی و غیره توجه می‌کنیم. شفیعی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست که از تولید داخلی برای تامین اتوبوس‌ها استفاده کنیم؟ اظهار کرد: روزی دو میلیون نفر با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند که به دلیل کمبود شدید ناوگان در فشار و زحمت هستند و از طرفی دیگر بحث حمایت از تولید داخل به‌طور جدی دنبال می‌شود و ما باید برای این چالش راهکار مناسبی ارایه کنیم که هر دو طرف یعنی مردم و خودروساز دیده شوند.

 

ارسال نظر