در شهر

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۰۲:۵۱:۳۰
کد خبر: ۱۸۹۲۶۷

توصیه به عدم تعدیل کارکنان باردار در شهرداری

عضو شورای شهر تهران گفت: از شهرداری تهران می‌خواهم که بانوان باردار یا مردانی که در انتظار فرزند خود هستند را تعدیل نیرو نکند. نرجس سلیمانی، دیروز در تذکر پیش از دستور خود در شصت و چهارمین جلسه شورای شهر تهران، اظهار کرد: هفته گذشته شاهد کاشت درخت برای نوزادان تهران بودیم اما از سوی دیگر تعدادی از بانوان باردار یا مردانی که در انتظار فرزند خود بودند تعدیل شدند. از شهرداری تهران می‌خواهم بانوان باردار یا مردانی که در انتظار تولد فرزند خود هستند و فرزندی کمتر از یک ساله دارند را تعدیل نکند یا حداقل از ۶ ماه پیش این موضوع را به افراد اطلاع دهد.

افزایش ۲۰درصدی جابه‌جایی مسافران مترو 

مهدی شایسته اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت: آمار جابه‌جایی مسافران در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در خط یک مترو نسبت به روزهای قبل، ۲۰ درصد افزایش داشت.  به گزارش ایسنا، شایسته اصل با اشاره به استقبال شهروندان از مترو برای رسیدن به نمایشگاه کتاب افزود: این آمار ۲۰ درصدی در روزهای پایان هفته به ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد. او با بیان اینکه در ایام برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فاصله حرکت قطارها در خط یک کاهش داشت، خاطرنشان کرد: در این ایام، آمار مسافران ورودی ایستگاه مصلای امام خمینی (ره) در روزهای پایانی هفته ۷ برابر نسبت به ایام مشابه افزایش داشته است. بر اساس گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، وی افزود: تمام توان خود را در خدمت رسانی سریع، ایمن و پاک به کار بستیم و امیدواریم با تجهیز و نوسازی این ناوگان در آینده بتوانیم خدمات بهتر و شایسته‌تری را به شهروندان ارایه کنیم.

۶۶ درصد از خانوارهای تهرانی سه نفره و کمترند

زهرا شمس احسان، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از شهرداری خواست که حداکثر ظرفیت‌های خود را برای تشکیل خانواده و جوانی جمعیت به کار گیرد. به گزارش ایسنا، شمس احسان در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به فرا رسیدن روز ملی جمعیت اظهار کرد: مصوبه «الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران» در سال ۱۳۹۴، شهرداری تهران را ملزم به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت و اقداماتی نظیر ارایه خدمات بهداشتی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری، ارایه مشوق‌های عملی و رفع موانع ازدواج، تشویق و ترویج خانواده، استفاده از فضاهای مناسب در اختیار به‌منظور برگزاری مراسم ازدواج جوانان و ... کرده است؛ اما در تمام این سال‌ها تنها یک جلسه ستاد جمعیت آنهم در سال ۹۸ تشکیل شده و هنوز گزارشی از اقدامات انجام شده و نتایج و اثرات آن ارایه نشده است. عضو شورای شهر تهران افزود: در دوره مدیریت جدید نیز تا این تاریخ هنوز جلسه ستاد مدیریت جمعیت برگزار نشده است و البته لازم می‌دانم از دغدغه شهردار در خصوص مساله جوانی جمعیت و عزم ایشان به راه‌اندازی قرارگاه جمعیت در شهر تهران تشکر کنم. گرچه اطمینان داریم این دغدغه برای ایشان و مدیران ارشد تحت امرشان وجود دارد با این حال عنصر «زمان» مهم‌ترین مولفه در موضوع جمعیت است که اقدامات عاجل و البته کارشناسی را به یک فوریت غیر قابل انکار بدل کرده است و در اینجا به عنوان عضو ستاد مدیریت جمعیت لازم می‌دانم چند نکته را به جهت تاکید بر اهمیت موضوع اشاره کنم چرا که بر اساس گزارش‌های مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در سال ۱۳۹۹، نرخ رشد جمعیت (۰.۶ درصد) و نرخ باروری (۱.۶ فرزند به ازای هر زن) بوده که به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ کشور رسید و در سال ۱۳۹۹ نرخ باروری در تهران (۱.۳ فرزند به ازای هر زن) که پایین‌تر از میانگین کشور بود و نرخ ازدواج نیز با وجود رشد ۴.۴ درصدی در کل کشور، در شهر تهران ۰.۵۸ درصد کاهش داشته است. بررسی شاخص های سالمندی جمعیت نیز نشان می‌دهد تعداد مناطق با بیش از ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال از ۳ منطقه در سال ۱۳۹۰ به ۵ منطقه در سال ۱۳۹۵ رسیده است. وی افزود: گزارش‌های مرکز آمار در خصوص بعد خانوار در شهر تهران نشان می‌دهد قریب به ۱۲ درصد از خانوارهای ساکن در شهر تهران تک نفره، حدود ۲۴ درصد دو نفره و ۳۰ درصد سه نفره هستند. به عبارتی ۶۶ درصد از خانوارهای تهرانی سه نفر و کمتر جمعیت دارند. در برخی مناطق شهر تهران نظیر منطقه ۷ بیش از ۲۰ درصد از جمعیت منطقه را خانوارهای تک نفره تشکیل می‌دهند و بررسی آمارهای مربوط به سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵حاکی از آن است که سهم خانوارهای دو و سه نفره افزایش یافته و در مقابل سهم خانوارهای چهار نفره کاهش یافته است که نشان‌دهنده کوچک شدن بعد خانوار در شهر تهران است. شمس احسان افزود: انتظار می‌رود شهرداری تهران حداکثر ظرفیت‌های خود را برای تشکیل خانواده و جوانی جمعیت به‌کار گیرد. در این برنامه‌ریزیها حتماً باید به الزامات و پیش نیازهای افزایش جمعیت و آماده‌سازی شهر برای این تغییرات توجه شود. این مهم وظیفه ما را به عنوان متولی مدیریت شهری بیش از پیش برجسته می‌کند. در این راستا پیشنهاد می‌شود که با توجه به تنوع جمعیتی از جمله افزایش آمار سالمندی در کلان‌شهر تهران، در راستای تحقق دسترس‌پذیری، امکان بهره مندی حداکثری از فضاهای عمومی شهر اعم از پیاده روها، بوستان‌ها، ناوگان حمل و نقل عمومی و... جهت تسهیل تردد افراد فراهم شود.

 

ارسال نظر