در شهر

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۱:۱۹:۳۲
کد خبر: ۱۸۸۹۹۶

شفافیت تنها راه از بین بردن امضاهای طلایی در شهرداری 

احمد صادقی، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با هوشمندسازی و کاهش میزان مراجعات شهروندان به شهرداری می‌توان از بروز فساد و رانت و امضاهای طلایی در این مجموعه جلوگیری کرد. به گزارش ایرنا، صادقی گفت: برخی شهرداری و شورای ششم را متهم می‌کنند که اعتقادی به شفافیت ندارد و نسبت به سامانه شفافیت وقعی نمی‌نهد. صادقی با بیان اینکه مدیریت شهری در دوره جدید نشان داده که شفافیت یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های شورای ششم شهر و شهرداری تهران بوده و مبارزه قاطع با فساد و رانت در اهم برنامه‌های ما قرار دارد، افزود: نمونه‌ای این اقدام را می‌توان رونمایی از سامانه تعیین کارشناسان رسمی دادگستری برای قیمت‌گذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران دانست. وی افزود: در این میان شکستن رانت، پیشروی در حوزه فسادستیزی و از بین بردن امضاهای طلایی تنها با هوشمندسازی و راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند ارایه خدمات به شهروندان اتفاق می‌افتد. صادقی با اشاره به اینکه در کنار راه‌اندازی این سامانه‌های هوشمند باید به فکر به روزرسانی آن نیز بود، گفت: در حال حاضر شهرداری تهران می‌گوید که ۶۱ سامانه فعال دارد که نه تنها تعداد آن زیاد است بلکه این سامانه‌ها باید به روز شود و یکی از انتقادات شهروندان و رسانه‌ها به عدم به روزرسانی سامانه شفافیت است که از اواخر دوره گذشته مدیریت شهری متوقف مانده است. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه سامانه تعیین و انتخاب کارشناسان رسمی دادگستری سازمان املاک و مستغلات شهر تهران بعد از انجام ساعت‌ها کار مطالعاتی طراحی و اجرا شده است، ادامه داد: امیدواریم این سامانه برخلاف سامانه‌های شفافیت در مدت زمان‌هایی که تعیین می‌شود، به روزرسانی شود. وی با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم آنچه را که در حوزه شهر تهران به عنوان اموال شهرداری در اختیار داریم، به صورت شفاف به شهروندان اطلاع‌رسانی کنیم، بیان کرد: ما امانت‌دار اموال مردم و دارایی‌های شهر هستیم و باید تلاش کنیم ضمن صیانت از آن، ارزش افزوده برای این اموال و دارایی‌ها ایجاد کنیم. صادقی یادآور شد: اینکه ندانیم شهرداری تهران چه اموال، دارایی و املاکی را تحت اختیار دارد، یک ضعف مدیریتی است، اما خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری نسبت به شفاف‌سازی این مساله گام‌های موثری برداشته شده است.

سامانه ۱۳۷ پلاس شهرداری تهران رونمایی شد

رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: در سامانه ۱۳۷ پلاس دو نیاز شهروندان و شهرداری با هم ادغام می‌شود تا در نظارت عمومی از ظرفیت شهروندان استفاده شود. به گزارش مهر، داوود گودرزی رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران در ابتدای مراسم رونمایی از سامانه ۱۳۷ پلاس اظهار کرد: در این سامانه دو نیاز شهروندان و شهرداری با هم ادغام می‌شود تا در نظارت عمومی از ظرفیت شهروندان استفاده شود و به بحث مردمی سپاری و استفاده از ظرفیت آنها به معنای واقعی جامه عمل پوشانده شود؛ از طرف دیگر شهروندان نیز درخواست‌ها، گلایه‌ها و شکایت‌ها را مطرح می‌کنند. وی افزود: برای این کار نیاز به یک زیرساخت 

دو طرفه است و چند سالی بود که دو سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ طراحی شده بود اما این سامانه‌ها نقص‌هایی داشتند و دوگانگی این دو سامانه شهرداری و شهروندان را دچار مساله کرده بود؛ در این چند ماه کار کارشناسی انجام شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که امروز سامانه‌ای یکپارچه داشته باشیم؛ همچنین فضای مجازی را به این سامانه اضافه کردیم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده باشیم.

توافق بر سر فضای «صنایع جنگ‌افزار‌سازی»

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از توافق شهرداری تهران و وزارت دفاع برای اختصاص عرصه غیرفعال صنایع جنگ‌افزارسازی ساصد به مساحت ۱۷ هکتار به شهرداری تهران با هدف تأمین سرانه‌های خدماتی مورد نیاز ساکنان منطقه ۱۳ خبر داد. به گزارش ایلنا، کاوه حاجی علی اکبری در این باره تصریح کرد: عرصه جنگ افزارسازی موسوم به ساصد به مساحت حدود ۱۷ هکتار، در مالکیت وزارت دفاع بوده و به دلیل عدم فعالیت نظامی در این محدوده و با استناد به قانون «فروش و انتقال پادگان‌ها و سایر اماکن نیروهای مسلح به خارج از حریم شهرها» مصوب سال ۱۳۸۸ مجلس‌شورای اسلامی، از سال ۱۳۹۹ مورد مطالعه و مذاکره میان شهرداری تهران و وزارت دفاع قرار گرفت. علی اکبری با بیان اینکه در طرح تهیه شده توسط سازمان نوسازی شهر تهران برای عرصه جنگ افزار‌سازی، بهره‌گیری حداکثر از ظرفیت‌های این زمین برای خدمات رسانی به ساکنان محلات مجاور و همچنین تأمین مسکن مورد نیاز در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: بر اساس این طرح، ۶۸ درصد از مساحت عرصه (حدود ۱۱.۶ هکتار) به خدمات مورد نیاز ساکنان (فرهنگی، ورزشی، درمانی، پارکینگ، آموزشی) و فضای سبز اختصاص یافته و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و ۳۲ درصد از مساحت عرصه (حدود ۵.۴ هکتار) تبدیل به مسکن و شبکه معابر و خدمات آن خواهد شد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: با توجه به توافق میان دو مجموعه، حداکثر سه ماه بعد از تصویب این طرح، وزارت دفاع محدوده فضاهای عمومی پیش بینی شده را در اختیار شهر قرار خواهد داد.

 

ارسال نظر