ساخت پروژه نهضت ملی طولانی‌تر از مسکن مهر

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۱:۱۸:۴۲
کد خبر: ۱۸۸۹۹۵

رشد هفتگی قیمت مصالح ساختمانی انبوه‌سازان را نسبت به اجرای پروژه مسکنی دولت نگران کرده است، به گونه‌ای که پیش بینی می‌کنند با روند رشد قیمت‌ها، دوره زمانی ساخت پروژه انبوه‌سازی دولتی همانند طرح مسکن مهر طولانی خواهد شد. طرح مسکن مهر در شرایطی که حدود 12 سال از زمان آغاز آن می‌گذرد، همچنان در برخی از شهرها از جمله پردیس و پرند ناتمام مانده و تکمیل نشده است. 

در همین رابطه، ایرج رهبر، نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت‌و ساز مسکن ثبات قیمت مصالح ساختمانی است و این افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث کاهش انگیزه ساخت و ساز شده‌ است. وی در گفت‌وگو‌ با ایلنا افزود: در این شرایط که انبوه‌سازان دیگر زیر بار ریسک‌های قابل پیش‌بینی نمی‌روند، عدم کنترل قیمت‌ها در بازار مصالح ساختمانی باعث کاهش تولید شده چراکه مصالح ساختمانی تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده ساختمان و واحدها دارد. رهبر ادامه داد: فولاد و سیمان از مهم‌ترین اجزای ساخت وساز هستند که قیمت این دو قلم در هر هفته بالا می‌رود. فقط یک مورد میلگرد قبل از سال جدید، با افزایش قیمت در هر کیلوگرم به 14 هزار تومان رسید همین میلگرد در کمتر از دو ماه گذشته به 19 الی 20 هزار تومان در هر کیلوگرم رسیده است. وی با تاکید بر اینکه قیمت مصالح ساختمان متاثر از اقتصاد کلان کشور و نرخ تورم است، اظهار داشت: در حالی که تنها نرخ تورم خود عامل افزایش قابل توجه قیمت مصالح ساختمانی می‌شود در این شرایط اتفاق بسیار اشتباهی که در بازار رخ داده این است قیمت‌ها با قیمت‌بهای جهانی مقایسه می‌شوند. اعمال قیمت‌های جهانی در شرایطی که مصالح ساختمانی تولید داخل هستند و عمدتا با یارانه انرژی تولید می‌شوند و مواد اولیه آن از معادن کشورمان تامین می‌شود، بسیار اشتباه است. از سوی دیگر مگر مردم درآمد دلاری دارند که هزینه‌ها را با قیمت‌های جهانی در نظر می‌گیرند؟

نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: قیمت مصالح ساختمانی در بازار داخل کشور را نباید با قیمت‌های صادراتی در نظر گرفت. با افزایش قیمت‌های صادراتی هم نباید قیمت همان مصالح در بازار داخل افزایش پیدا کند چراکه اساسا قیمت‌های صادراتی با شاخص‌های متفاوتی تعیین می‌شود و نباید مصالح ساختمانی با همان قیمت صادراتی به دست تولیدکنندگان برسد بنابراین بعد از آن هم انتظار داشت که قیمت مسکن افزایش پیدا نکند.

رهبر ادامه داد: در مقطعی بحث اختصاص مصالح ساختمانی با کارت اعتباری به انبوه‌سازان مطرح شد اما هیچ‌وقت به اجرا نرسید و بعید است که طرح به اجرا برسد چراکه اساسا دغدغه مسوولان نیست.

وی با اشاره به قیمت تمام شده ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در استان تهران اظهار کرد: در حالی که دولت اعلام کرده قیمت تمام شده این واحدها 4 میلیون و 700 هزار تومان است اما اجرای این پروژه با این قیمت‌ها نشدنی است و خود مسوولان و متولی‌ها اذعان دارند که قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع به حدود 10 تا 12 میلیون تومان می‌رسد اما اصرار به قیمت‌های غیرواقعی دارند. نایب‌رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد: به‌طور قطع اجرای پروژه نهضت ملی مسکن با این قیمت‌های غیرواقعی تکرار پروژه مسکن مهر خواهد بود و ساخت و تکمیل این پروژه، طولانی‌تر از مسکن مهر خواهد بود و به خوبی هم می‌دانیم که زمان‌بر شدن اتمام پروژه‌ها خود عامل افزایش قیمت‌ها و گران‌تر شدن آن می‌شود. 

   آمادگی انبوه‌سازان برای اجرای  طرح مسکن

در عین حال، شهاب سعادت نژاد، عضو انجمن انبوه‌سازان از آمادگی سازندگان حرفه‌ای برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: با هماهنگی دولت، بخش خصوصی و شهرداری وعده‌های رییس‌جمهور در بخش مسکن محقق می‌شود. 

به گزارش تسنیم، سعادت نژاد در نشست مدیران سازمان نظام مهندسی ساختمان با معاون معماری شهرداری، اظهار کرد: شرکت‌های توانمند و مجرب انبوه ساز آماده‌اند در طرح نهضت ملی مسکن به کمک شهرداری و دولت بیایند و قطعا استفاده از توان این شرکت‌ها نقش راهبری در تکمیل و تسریع پروژه‌های این طرح بزرگ ملی دارد. وی افزود: استفاده از ظرفیت تولید‌کنندگان و شرکت‌های داخلی انبوه ساز و سازندگان دارای صلاحیت برای ساخت مسکن با کیفیت و ایمن باید مد نظر دولت قرار گیرد و بدون شک با هماهنگی و ایجاد هم افزایی بین دولت، شهرداری و بخش خصوصی، می‌توانیم شاهد توفیق وعده‌های رییس‌جمهوری در حوزه مسکن باشیم . بازرس انجمن انبوه‌سازان تاکید کرد: از دولت می‌خواهیم که با تعامل و برگزاری نشست‌های مشترک دوره‌ای با بخش خصوصی و سازندگان حرفه‌ای و استماع نظرات و پیشنهادات آنها در زمینه طرح نهضت ملی مسکن، زمینه مساعدی را برای تعامل بین سازندگان حرفه‌ای مسکن و تصمیم‌گیران حوزه مسکن ایجاد کند.

    رییس‌جمهوری مصمم است

مهدی زرقانی، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز با تاکید بر اینکه شخص رییس‌جمهور برای تحقق برنامه مسکن به‌شدت مصمم بوده و وزیر راه و شهرسازی نیز از ظرفیت و توانمندی لازم برای عملیاتی کردن این طرح برخوردار است، ‌گفت:  اما به نظر می‌رسد که کم کاری بدنه راه و شهرسازی در کنار نبود برنامه از موانع اصلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن هستند . وی با تاکید بر اینکه با فراهم شدن زیرساختها قطعا امکان اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن ایجاد خواهد شد تاکید کرد: اگر دولت به فکر حل ریشه‌ای مشکل مسکن است می‌بایست شرایط استفاده از انبوه‌سازی و نیز ساخت صنعتی‌سازی را فراهم کند و این مساله سبب خواهد شد که قادر باشیم سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کنیم و مشکل مسکن را از این رهگذر ریشه کن کنیم . وی افزود: در این صورت علاوه بر اینکه این امر سبب خانه‌دار شدن مردم می‌شود در عین حال به صورت همزمان مشکل اشتغالزایی حل و به دنبال آن رونق اقتصادی نیز ایجاد خواهد شد. پیرزیاد عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: در هر طرح ملی به تنهایی یک مصوبه دولتی برای موفقیت و اجرایی کردن آن کافی نیست و انجمن‌ها، تشکل‌ها و بدنه اجرایی هستند که می‌توانند به طرح و بخش نامه‌ها تحقق بخشند. وی افزود: به‌نظرم به‌کارگیری و بهره گرفتن از علم مدیریت کلان پروژه‌ها، نقش کلیدی در موفقیت طرح نهضت ملی مسکن دارد اما متاسفانه این بخش مهم مورد غفلت واقع شده است. به عنوان مثال انجمن انبوه‌سازان ماهیت مهندسی دارند و از نظر فنی توانایی‌های بسیار زیادی دارند ولی از نظر مدیریتی فقط تجربه دارند که الزاماً آن تجارب نمی‌توانند کارآیی داشته باشند.


 

ارسال نظر