ترک فعل شهرداری در صیانت از باغ گیاه‌شناسی

۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۰۲:۳۲:۰۷
کد خبر: ۱۸۸۱۴۲

مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اظهار کرد، شهرداری برای مقابله با ساخت و ساز در مجاورت باغ گیاه‌شناسی اختیار قانونی ندارد و فقط می‌تواند با ریش سفیدی مساله را حل کند.

عباسی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره ادامه ساخت و ساز در مجاورت باغ گیاه‌شناسی که انتقادهای فراوانی داشته و اخیرا نیز گروهی از صاحب نظران حوزه معماری و شهرسازی طی نامه‌ای خواستار جلوگیری از این اقدام شدند، اظهار کرد: برای باغ گیاه‌شناسی پروانه‌ای در سال ۹۱ صادر شده است، برای این زمین قبل از سال ۹۰ یک توافق اولیه انجام شده است که قبل از ابلاغ طرح تفصیلی بوده است.وی افزود: پروانه این زمین قبل از تصویب طرح تفصیلی گرفته شده و توافقات با شهرداری انجام شده است. اما حالا بحثی تحت عنوان صیانت از باغ گیاه‌شناسی به وجود آمده است. رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با تاکید بر اهمیت باغ گیاه‌شناسی و ضرورت حفاظت از آن گفت: این باغ بسیار مهم است و در سال ۹۵ به عنوان میراث طبیعی کشور ثبت شده است و همه در نگهداری از آن تکلیف دارند تا آسیبی به آن وارد نشود. 

عباسی اضافه کرد: در نتیجه الان با توجه به حقوقی که مالکین درخصوص پروانه‌ای که برای آنها صادر شده است دارند، شهرداری تهران می‌تواند به عنوان میانجی نقش آفرینی کند و بین تعاونی مسکن و باغ گیاه‌شناسی نقشی را ایفا کند. رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در تشریح نقش شهرداری تهران در تعیین تکلیف ساخت و ساز در اطراف باغ گیاه شناسی اظهار کرد: شهرداری می‌تواند امتیازات بلوکی که قرار است در آن محدوده ساخت و ساز انجام شود را به عنوان جایگزین در جای دیگری در زمین‌های ارتش تعریف کند. عباسی معتقد است با ریش سفیدی می‌توان این کار را انجام داد.او ادامه داد: این کاری است که تا قبل از مطرح شدن مباحث حقوقی با ریش سفیدی شاید امکان‌پذیر باشد.  او تاکید کرد: اما شهرداری توانایی و اختیارات حقوقی اینکه راسا بخواهد پروانه صادر شده را باطل کند ندارد، اما شهرداری الزاما باید نقش میانجی را در این موضوع ایفا کند. عباسی در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان پروانه‌های صادر شده در سال ۱۴۰۰ گفت: از تعداد پروانه‌های صادر شده راضی نبودیم. رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد حوزه معماری و شهرسازی در سال ۱۴۰۰ گفت: خوب است و در حال حرکت هستند و امیدواریم بتوانند نتایج خوبی را به دست آورند.

 

ارسال نظر