در شهر

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۰۲:۵۱:۵۸
کد خبر: ۱۸۸۱۰۵

موتور برقی‌ اشتراکی  در تهران به راه افتاد 

یعقوب آزاده‌دل، سرپرست معاونت توسعه حمل و نقل پاک و آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک از اجرای آزمایشی سامانه موتور برقی اشتراکی هوشمند در اراضی عباس‌آباد خبر داد. این در حالی است که پیش از این و از اواسط سال 1397 طرح دوچرخه اشتراکی موسوم به «بیدود» در پایتخت اجرایی شد. طرحی که بر خلاف برخی انتقادها، توانست سهمی در حدود یک درصد از سفرهای شهری تهران را از آن خود کند. از آنجا که یکی از انتقادها به دوچرخه اشتراکی به عدم کارآیی دوچرخه در مسیرهای طولانی و گاه پر فراز و نشیب پایتخت وارد می‌شد، حالا به نظر می‌رسد با رایج شدن استفاده از موتورهای برقی اشتراکی، این انتقاد به‌طور کامل رفع خواهد شد. به گزارش فارس، یعقوب آزاده‌دل، سرپرست معاونت توسعه حمل و نقل پاک و آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک اظهارداشت: سامانه موتور برقی اشتراکی هوشمند از ابتدای سال جدید با همکاری شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد برای آشنایی بیشتر شهروندان و همچنین تحلیل رفتار آنان در استفاده از این شیوه، در مسیرهای مشخص به‌صورت آزمایشی در حال اجراست. وی با بیان اینکه برای اجرای این سامانه، شرکت‌ها و استارتاپ‌های متعددی مورد شناسایی و بررسی قرار گرفتند، تصریح کرد: با توجه به ضرورت استفاده از شیوه‌های حمل و نقلی پاک و نیاز شهروندان به بهره‌گیری از وسایل نقلیه کم‌حجم و در دسترس برای طی مسافت‌های کوتاه، سازمان حمل و نقل و ترافیک علاوه بر سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند، به‌کارگیری سایر روش‌های اشتراکی هوشمند را نیز در برنامه دارد. آزاده‌دل ادامه داد: با توجه به مشخصات و چارچوب‌های فنی و ایمنی مورد نظر سازمان حمل و نقل و ترافیک، تنها یک شرکت توانست مجوز لازم را کسب کرده و در نوروز سال 1401 وارد فاز آزمایشی شود. البته سایر شرکت‌های فعال در حوزه میکروموبیلیتی و حمل و نقل اشتراکی هوشمند همچنان می‌توانند برای اجرای سیستم حمل و نقلی خود در شهر تهران اقدام به اخذ مجوز کنند. سرپرست معاونت توسعه حمل و نقل پاک و آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک افزود: سرویس موتورهای برقی اشتراکی با نام «زی‌رو» به شهروندان اجازه می‌دهد، در مکان‌های تعیین‌شده، سفرهای درون‌شهری خود را به‌راحتی و بدون واسطه و تنها با چند کلیک در اپلیکیشن اختصاصی آن انجام دهند. به گفته آزاده‌دل، طی مدت کوتاه راه‌اندازی آزمایشی این سامانه، حدود 650 کاربر، 2500 دقیقه سفر ثبت کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود با افزایش تعداد ایستگاه‌ها و اطلاع‌رسانی بیشتر، تعداد مخاطبین هم افزایش یابد. براساس این گزارش، در صورتی‌که این شرکت بتواند در دوره‌ آزمایشی، شاخص‌های موردنظر سازمان حمل و نقل و ترافیک را کسب کند، برای ارایه خدمات، وارد مرحله حمل و نقل در یکی از معابر تهران خواهد شد.

انتصاب غیرقانونی  در شهرداری تهران

علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران نسبت به انتصاب غیرقانونی سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) تذکر داد. قائمی دیروز در جریان پنجاه‌و‌هفتمین جلسه شورای شهر تهران با انتقاد از یک انتصاب در شهرداری تهران، گفت: در هجدهم فروردین ماه امسال یک انتصاب در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفت و سرپرستی برای این مجموعه انتخاب و حکم هم صادر شد که این حکم دارای ایرادات قانونی است. وی با اشاره به اینکه براساس بندهای اساسنامه فرآیند سابقه اجرایی جهت انتخاب سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران رعایت نشده است، گفت: در قانون تجارت ما چیزی به عنوان سرپرست نداریم و این موارد از ایراداتی است که نسبت به این انتصاب در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران وجود دارد.

تکذیب غیرفعال شدن تابلوهای کیفیت هوا در تهران

فرشید باباخانی، معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با اشاره به اینکه تمامی نمایشگرهای سنجش کیفیت هوای شهر تهران فعال هستند، گفت: تنها ممکن است به دلیل نقص فنی در نقطه‌ای یکی از این نمایشگرها خاموش شود. باباخانی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خاموشی برخی از تابلوهای سنجش آلودگی هوای شهر تهران اظهارکرد: هر روز در چند مرتبه این تابلوها در سطح شهر تهران چک می‌شوند. در حال حاضر ۱۸ نمایشگر در سطح شهر تهران وجود دارد که همگی آنها مورد بازبینی قرار می‌گیرند. وی افزود: گاهی در منطقه‌ای بر اثر تغییرات در پست برق منطقه یا ایرادات فنی یکی از این نمایشگرها خاموش می‌شود ولی به هیچ عنوان اینطور نیست که این نمایشگرها در سطح شهر غیرفعال شوند. او ادامه داد: پیش از عید نوروز تمامی نمایشگرها در تهران نوسازی شدند اما بیشترین توجه شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران به اطلاع‌رسانی از طریق اپلیکیشن موبایل و وبسایت معطوف شده است. در حقیقت این نمایشگرها زمانی نصب شده بودند که در دهه ۷۰ قرار داشتیم و در آن موقع روش اطلاع‌رسانی با بهره‌گیری از این نمایشگرها بود اما امروز توجه ما به اطلاع‌رسانی از طریق اپلیکیشن، وبسایت و شبکه‌های اجتماعی است. باباخانی با تاکید بر اینکه شهروندان نیز امروز از شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع از کیفیت هوای شهر تهران بهره می‌گیرند، گفت: در حال حاضر برای جلوگیری از اتلاف منابع ۱۸ نمایشگر سطح شهر تهران را تا زمانی که عمر آنها تمام نشود، مورد استفاده قرار می‌دهیم و حفظ می‌کنیم اما پس از آن به دلیل اینکه کارآیی آنها با تغییر نحوه اطلاع‌رسانی کاهش پیدا می‌کند، یکی یکی جمع‌آوری می‌شوند.

 

ارسال نظر