امضای ۲ سند همکاری ویژه جام‌جهانی میان ایران و قطر

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۰۲:۵۱:۱۸
کد خبر: ۱۸۸۱۰۴

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از امضای دو سند همکاری ویژه جام‌جهانی با قابلیت تعمیم آن به دوران بعد از این رویداد بین ایران و قطر خبر داد.

قاسمی ظهر یکشنبه در نشست بررسی پتانسیل‌ها و برنامه‌ریزی‌های ایران برای پشتیبانی از جام جهانی با بیان اینکه در سفر رییس‌جمهور کشورمان به قطر ۱۴ سند همکاری مشترک بین دو کشور به امضا رسید که جام جهانی یکی از این محورها است، گفت: این سفر دو روزه به کیش نیز در جریان مذاکره تلفنی رییس‌جمهور کشورمان با امیر قطر برنامه‌ریزی شده و در قالب آن دو سند همکاری ویژه جام‌جهانی با قابلیت تعمیم آن به دوران بعد از این رویداد بین طرفین امضا خواهد شد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود ۵۰۰ هزار نفر از ایران برای تماشای بازی‌های جام جهانی به قطر سفر کنند که براساس توافق‌های صورت گرفته سعی می‌شود علاوه بر مسافران داخلی، گردشگرانی از خارج کشور و همچنین در صورت امکان شرایط حضور برخی تیم‌ها نیز فراهم شود.

به گزارش مهر، قاسمی با بیان اینکه این پشتیبانی‌ها در سه بخش حمل و نقل هوایی، دریایی و اسکان مسافران داخلی و خارجی خواهد بود، عنوان کرد: اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا زمینه‌ای فراهم شود علاقه‌مندان و گردشگران خارجی در اوقات فراغت خود با سفر به ایران از جاذبه‌های کشورمان نیز بازدید کنند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همزمان با سفر وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر دو توافقنامه در حوزه حمل و نقل ریلی و هوایی برای برقراری خطوط پروازی و دریایی در دوران برگزاری جام جهانی و بعد از آن، به امضا می‌رسد.

بر اساس این گزارش، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و جاسم بن سیف السلیطی، وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر طل دیروز و امروز، با حضور در جزیره کیش با هم دیدار و رایزنی می‌کنند.

این وزرا در خصوص پشتیبانی ایران از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از جمله راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور و توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت و تفاهمنامه‌هایی نیز امضا خواهند کرد.

همچنین بازدید از برخی جاذبه‌های گردشگری و زیرساخت‌های حمل و نقل کیش از دیگر برنامه‌های این وزرا در سفر به جزیره کیش است.

    امکان توسعه ظرفیت پروازی ایران - قطر 

محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در نشست یادشده اظهار کرد: هم‌اکنون روزانه ۷۲ پرواز شامل ۳۶ پرواز از سوی ایران و ۳۶ پرواز از سوی قطر برقرار است که درصدد هستیم این ظرفیت را با همکاری مشترک با دولت قطر افزایش دهیم. وی افزود: هم‌اکنون ظرفیت توسعه این پروازها از مبدا فرودگاه‌های بین‌المللی موجود در استان‌های هرمزگان، تهران، مشهد، بوشهر، اصفهان، شیراز، خوزستان و جزیره کیش روزانه تا ۱۰۰ پرواز از طرف ایران و ۱۰۰ پرواز از طرف قطر وجود دارد.

محمدی بخش یادآور شد: همچنین علاوه بر هواپیماهای مسافری ایران قابلیت به‌کارگیری ۱۱ فروند هواپیمای پهن پیکر برای حمل و جابه‌جایی انواع بار از مبدا ایران و تمام نقاط جهان به کشور قطر را دارد و انتطار می‌رود در نشست‌های مشترک با طرف‌های قطری این موارد پیشنهاد و به تصویب برسد.

وی اضافه کرد: برای بهره‌گیری از فرصت‌های جام جهانی امکان جذب حداکثری گردشگران علاقه‌مند تماشای مسابقه‌های جام جهانی کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان، روسیه و تاجیکستان در ایران وجود دارد. بر اساس این گزارش، فاصله جزیره کیش تا قطر ۲۷۰ کیلومتر است که مدت زمان مسافرت از این جزیره به دوحه با هواپیما حدود ۴۰ دقیقه و با کشتی 5 تا ۶ ساعت است.

 

ارسال نظر