در شهر

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۱:۲۹:۰۰
کد خبر: ۱۸۸۰۶۸

انتقاد از تصمیم کمیته اضطرار هوای پایتخت

در حالی که پیش‌بینی‌ها هواشناسی در شامگاه جمعه حاکی از کاهش آلودگی خطرناک پایتخت با شاخص 500 به محدوده وضعیت «بسیار ناسالم» برای همه گروه‌ها (201 تا 300) بود، کمیته اضطرار هوای تهران به تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات رای نداد تا گلایه و تعجب شهروندان را در پی داشته باشد. این مساله دیروز بیشتر نمایان شد وقتی که مردم به هنگام رفتن به محل کار با چشم سر و به صورت واضح آلودگی هوا را دیدن و احساس کردند. این در حالی است که در مقاطع زمانی و دولت‌های گذشته با رسیدن آلودگی به محدوده «ناسالم» برای همه گروه‌ها نسبت به تعطیلی مدارس و ادارات اقدام می‌شد. دیروز اما آلودگی هوای تهران افزایش یافت و به ۲۰۰ رسید. به گزارش تسنیم، دیروز عصر، کیفیت هوای شهر تهران با شاخص 200 در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه و در آستانه وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفت. در این شرایط همه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و گروه‌های حساس ممکن است دچار عوارض شدید‌تری شوند. با قرارگیری شاخص کیفیت هوا در محدوده 201 تا 300 احتمال بروز عوارض جدی بر سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.  در همین حال، دیروز سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ثبت رکورد بی‌سابقه شاخص ۳۳۲ برای ذرات معلق کمتر از ۱۰میکرون در تهران خبر داد. میرزایی قمی با اعلام اینکه از سحرگاه جمعه 19 فروردین و با افزایش سرعت باد از سمت غرب و ورود توده گرد و غبار از بیرون شهر به هوای پایتخت، از کیفیت هوا به‌شدت کاسته شد، گفت: با نفوذ این توده گرد و غبار به شهر، به سرعت بر میزان غلظت ذرات معلق به‌ویژه ذرات معلق کوچک‌تر از 10 میکرون افزوده شد و شاخص برخط این آلاینده در ساعت 2 بامداد تا مرز 200 (شرایط بسیار ناسالم) رسید. وی با ذکر این نکته که با افزایش مداوم آلاینده مذکور، هوای تهران در ساعت 11 صبح جمعه به شاخص 492 رسید و در محدوده خطرناک قرار گرفت، افزود: پس از این ساعت، به‌آرامی از غلظت ذرات معلق کاسته شد اما تا ساعت 6 صبح روز شنبه هیچگاه شاخص به کمتر از 200 نرسید. میرزایی‌قمی با اشاره به اینکه غلظت ساعتی ذرات معلق کوچک‌تر از 10 میکرون از بامداد جمعه 19 فروردین به‌شدت افزایش یافت و میانگین غلظت ساعتی ایستگاه‌های سنجش در ساعت 11 صبح جمعه به 1179 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 7 و نیم برابر استاندارد رسید، اظهار کرد: استاندارد روزانه برای این آلاینده 155 میکروگرم بر مترمکعب است.

وی با بیان اینکه غلظت ساعتی ذرات معلق کوچک‌تر از 2 و نیم میکرون نیز تا 228 میکروگرم بر مترمکعب و به‌عبارتی، 6 و نیم برابر استاندارد افزایش یافت، تصریح کرد: استاندارد روزانه برای این آلاینده 35 میکروگرم بر مترمکعب است. او با تأکید بر اینکه شاخص 24ساعته آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از 10 میکرون در ساعت 11 صبح روز جمعه 19 فروردین به عدد کم‌سابقه 190 رسید و به‌صورت همزمان، شاخص آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون نیز تا عدد 161 افزایش یافت، خاطرنشان کرد: شاخص 24ساعته برای آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از 10 میکرون تا ساعت 11 صبح روز شنبه به عدد بی‌سابقه 332 و برای آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از 2.5 میکرون به عدد 210 رسید که نشان‌دهنده شرایط بحرانی کیفیت هوا در روزهای مورد بررسی است. گفتنی است، بر اساس استاندارد جدید شاخص، رکورد قبلی آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از 10 میکرون 252 بوده که در سال 94 به ثبت رسیده است.

افزایش استفاده از اتوبوس بعد از بازگشایی مراکز آموزشی

بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به روند صعودی استفاده از ناوگان اتوبوسرانی بعد از بازگشایی مراکز آموزشی گفت: شرکت واحد از با قدمت‌ترین مجموعه‌های حمل و نقل عمومی و مجموعه‌های خدمات‌رسان شهرداری تهران محسوب می‌شود. به گزارش فارس، نکاحی با اشاره به اینکه کارکنان شرکت واحد به ویژه رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تهران به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمات‌رسانی هستند، اظهار کرد: در تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان که ساعات کار کاهش یافته است، همکاران شرکت واحد و رانندگان عزیز، با همه توان و تمام وقت به خدمت مشغول هستند.

کاهش 42 درصدی تخلفات در حریم شهر تهران

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از کاهش حدود 42 درصدی تخلفات و افزایش 33 درصدی جلوگیری از وقوع ساخت و ساز غیرمجار در حریم شهر تهران طی تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه در سال 1400 خبر داد.

به گزارش فارس، صارمی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای برخورد با تخلفات ساخت و ساز در حریم شهر تهران در ایام تعطیلات نوروز، گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف شهرداری تهران، حفاظت و صیانت از اراضی حریم شهر و جلوگیری و برخورد بدون اغماض با ساخت وسازهای غیرمجاز است، در همین راستا ما در تلاشیم تا با انجام اقدامات مناسب بتوانیم مانع تصرف اراضی و ساخت وساز در این محدوده شویم.

وی ادامه داد: از آنجایی که طی سال‌های گذشته، سودجویان از فرصت تعطیلات نوروزی برای انجام تخلفات در حریم استفاده کرده و اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز در این محدوده می‌کردند، ما به منظور جلوگیری و برخورد با این تخلفات، از اسفند ماه سال گذشته، تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفتیم.

 

ارسال نظر