ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۱:۲۸:۱۳
کد خبر: ۱۸۸۰۶۷

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستور کار مجلس

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بر لزوم تفکیک وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: امسال طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را در کمیسیون عمران مجلس مطرح و بررسی می‌کنیم. رضایی کوچی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: مسکن و شهرسازی دو ابر مساله کشور هستند و وزارت راه و شهرسازی باید به دو وزارتخانه تخصصی تقسیم شود و این امر نیازمند همراهی دولت است. وی با بیان اینکه امسال مجدداً بحث تفکیک دو وزارتخانه راه و شهرسازی را در مجلس مطرح می‌کنیم، افزود: برای اینکه بتوانیم در حوزه شهرسازی، حاشیه نشینی، صنعت ساختمان و همچنین نهضت ساخت ملی مسکن و … موفق عمل کنیم باید این وزارتخانه به دو وزارتخانه تبدیل شود.

پشتیبانی ایران از برگزاری جام جهانی قطر

هیاتی به ریاست رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، با جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر در خصوص پشتیبانی ایران از برگزاری این رویداد بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو می‌کند. به گزارش تسنیم، راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی بین بنادر دو کشور، توافق برای استفاده بیشتر خطوط هوایی تجاری قطر از آسمان ایران و بازدید از پروژه‌ها و ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش از جمله برنامه‌های محوری این دیدار است. در این دیدار سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی برای معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه آزاد کیش و بازدید از زیرساخت‌های گردشگری و حمل و نقل این منطقه، حضور دارد.

2.3 میلیون متقاضی مسکن دولتی پایش شدند

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: متقاضیان مسکن ملی پس از تکمیل مدارک و تایید شرط سکونت برای افتتاح حساب به بانک عامل معرفی شده و باید آورده اولیه خود را در 5 قسط واریز کنند. به گزارش فارس، محمودزاده در ارتباط زنده با شبکه خبر با اشاره به آمار ثبت نام نهضت ملی مسکن گفت: از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تاکنون 2.3 میلیون نفر مراحل پایش اولیه را گذراندند که باید با مراجعه به ادارات معرفی شده در پیامک، مدارک خود از جمله مدارک سکونت 5 ساله در شهر ورد تقاضا را ارایه کنند. او گفت: متقاضیان پس از تکمیل مدارک و تایید شرط سکونت برای افتتاح حساب به بانک عامل مربوط معرفی شده و باید آورده اولیه خود را در 5 قسط واریز کنند. این مقام مسوول با اشاره به اینکه پس از واریز آورده اولیه فرآیند ساخت مسکن شروع می‌شود، گفت: 5 قسط آورده متقاضیان به ترتیب پس از افتتاح حساب، پس از تکمیل فنداسیون، پس از تکمیل اسکلت، پس از تکمیل سفت‌کاری و پس از اتمام نازک کاری دریافت می‌شود. مبلغ آورده هر متقاضی بسته به شهر مورد تقاضا متفاوت است و این مبلغ از کسر تسهیلات هر واحد مسکونی از هزینه ساخت به دست می‌آید. آورده اولیه بر مبنای هزینه روز ساخت محاسبه شده و در انتها تسویه خواهد شد.

تخمین قیمت متری ۶ میلیون برای بلندمرتبه‌های دولتی

اکبر نیکزاد، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: میانگین قیمتی که برای واحدهای نهضت ملی مسکن محاسبه کردیم فراتر از متری ۴.۵ میلیون تومان است، اما ملاک عمل، نرخی است که با پیمانکار توافق می‌شود؛ مسلما هزینه ساخت برای بلوک‌های ۶ طبقه به بالا کمتر از متری ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان تمام نمی‌شود. به گزارش ایسنا، اکبر نیکزاد در یک نشست خبری اظهار کرد: واحدهای نهضت ملی مسکن که توسط بنیاد مسکن احداث می‌شود انواع مختلفی دارد. به‌طور مثال در زاهدان و ایلام بلوک‌های ۱۰ طبقه احداث می‌کنیم و در شهربابک دو طبقه است. طبیعتاً هر چه تعداد طبقات افزایش پیدا کند قیمت تمام شده بالا می‌رود. قابلیت ساخت میانگین قیمتی که ما حساب کردیم متری ۴.۵ میلیون تومان نیست و فراتر خواهد بود، ولی ملاک ما قراردادی است که با پیمانکار منعقد می‌کنیم. نیکزاد تاکید کرد: آنچه مسلم است اینکه هزینه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن برای بلوک‌های ۶ طبقه و بیشتر کمتر از متری ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان تمام نمی‌شود. رییس بنیاد مسکن در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد که آبان ۱۴۰۰ به تصویب رسیده است، گفت: از آقای رییس‌جمهور درخواست داریم مطالبه روستاییان را درخصوص تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی پیگیری کنند. در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه، محکم جلوی این مصوبه ایستاده و مکاتبات ما در این زمینه یک زونکن شده است. رییس‌جمهور هم در این زمینه دستور اکید داده اما آقای میرکاظمی ترک فعل می‌کند. به نظر من میرکاظمی در بودجه‌ریزی تخصص لازم را ندارد. وی درخصوص وضعیت واحدهای در حال ساخت با مسوولیت بنیاد مسکن گفت: سال گذشته ۵۹ هزار و ۱۱۴ واحد در شهرهای مختلف کشور در دست اجرا داشتیم. در شهر تهران نیز قرار شده ۱۸۰ هزار واحد احداث شود که ۱۰ هزار واحد از این تعداد بر عهده بنیاد مسکن قرار دارد. ۳۰۰۰ واحد از این تعداد شروع شده و ۷۰۰۰ واحد دیگر را در سال جاری آغاز می‌کنیم. رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادآور شد: تاکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد روستایی نوسازی شده است. تا قبل از سال ۱۳۸۴ به میزان ۷ درصد از واحدها نوسازی شده بود که از آن سال تاکنون به ۵۰ درصد رسیده است. نیکزاد تصریح شد: ساخت ۴۰۰ هزار و احد در قالب نهضت ملی مسکن به عهده بنیاد گذاشته شده که ۲۰۰ هزار واحد روستای و ۲۰۰ هزار واحد شهری خواهد بود.

 

ارسال نظر