کارنامه سفرهای نوروزی به روایت آمار

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۰۱:۴۵:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۹۳۳

گروه راه و شهرسازی|

پرونده تعطیلات عید با 50 میلیون نفر-شب اقامت رسمی و بیش از 740 نفر تلفات در صحنه تصادف بسته شد. به گفته شهریار افندی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی از 25 اسفند سال گذشته تا 13 فروردین امسال 5 میلیون و 438 هزار و 23 نفر در جاده‌های کشور تردد کرده‌اند که نسبت به نوروز سال گذشته 17 درصد افزایش را نشان می‌دهد. وی تعداد مسافران از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی در این تاریخ را یک میلیون و 283 هزار و 48 نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته رشد 47 درصدی را ثبت کرده است.

افندی‌زاده تعداد مسافران سفرهای هوایی را 2 میلیون و 195 هزار و 166 نفر اعلام کرد که نسبت به سال گذشته 54 درصد رشد داشته است. معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: 5 میلیون و 848 هزار و 34 نفر از طریق حمل و نقل دریایی جابه‌جا شدند.

     جاماندن سفرهای جاده‌ای  نسبت به  قبل از کرونا

در همین حال، داریوش باقر جوان، مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: تعداد مسافرانی که در نوروز امسال با وسایل حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای جابه‌جا شدند، نسبت به نوروز سال گذشته افزایش یافت اما کمتر از نوروز سه سال گذشته یعنی قبل از شیوع ویروس کرونا بود. باقر جوان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۵ اسفند ماه سال گذشته تا پایان ۲۴ ساعته روز ۱۳ فروردین ماه امسال بیش از ۵ میلیون و ۴۳۰ هزار نفر مسافر با ناوگان عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند که این تعداد بیشتر از نوروز سال گذشته اما از نوروز سال ۱۳۹۸ یعنی قبل از شیوع ویروس کرونا کمتر بود.

   50 میلیون شب اقامت رسمی در نوروز

در تحولی دیگر، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر از ثبت بیش از ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شب اقامت در نوروز خبر داد و اعلام کرد: مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران پرسفرترین استان‌ها در تعطیلات نوروز امسال بوده‌اند.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در یک نشست خبری اعلام کرد: مجموع آمار اقامت شبانه مسافران نوروز از ۲۶ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین‌ماه در اقامتگاه‌های رسمی، ۵۰ میلیون و۶۳۳ هزار و ۲۹۶ نفر شب بوده است. به گفته او، مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران بیشترین اقامت را در نوروز داشتند و برای نخستین‌بار تهران در بین ۱۰ استان پرسفر قرار گرفته است.

   کدام استان‌ها رشد اقامت داشتند؟

او افزود: استان‌های بوشهر، هرمزگان، گیلان، لرستان، تهران، البرز، کردستان، خراسان جنوبی و فارس، نوروز امسال در قیاس با تعطیلات نوروز سال‌های ۹۸ و ۹۷ با رشد اقامت مواجه شده‌اند. به گفته فاطمی، آمار اقامت در نوروز امسال در مقایسه با میانگین اقامت در تعطیلات نوروز سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۶۷ درصد رشد داشته است. او با اشاره به پیش‌بینی سونامی سفر از ماه‌ها پیش و برنامه‌ریزی این ستاد از آبان‌ماه، گزارشی از اقدامات انجام‌شده ارایه کرد و یادآور شد: در دو سال کرونا بخش عمده تأسیسات گردشگری با مشکلات زیادی مواجه شده و برخی از چرخه خدمات خارج شده بودند و اولویت رسیدگی و ساماندهی این زیرساخت‌ها بود.

   مردم در نوروز  چقدر سفر داخلی و خارجی رفتند

شهریار افندی‌زاده، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ستاد سفر نیز در این نشست اعلام کرد: ۵۲ میلیون و ۷۷۱هزار و ۷۴۸ تردد جاده‌ای خودرو بین استان‌ها از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱درصد رشد داشته که میانگین تردد روزانه بین استانی ۲ میلیون و ۲۰۰هزار وسیله نقلیه بوده و ۲۸ اسفند ۱۴۰۰، بیشترین تردد جاده‌ای در کشور ثبت شده است.

به گفته او، خوزستان با ۱۶۷درصد، بوشهر با ۱۰۹درصد، اصفهان با ۷۸درصد، خراسان رضوی با ۷۳درصد و هرمزگان با ۷۱درصد بیشترین رشد ترددهای بین‌استانی را در نوروز امسال داشتند. افندی‌زاده با بیان اینکه ۹۰ درصد سفرها از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای انجام می‌شود، افزود: 5 میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۳ نفر تا روز سیزدهم فروردین‌ماه با وسایل نقلیه‌ای عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند که نسبت به نوروز گذشته ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. به گفته او، آزادراه‌های شمالی و جنوبی بیشترین تردد جاده‌ای را در نوروز امسال داشتند. 

   مرز ترکیه، پرترددترین مرز زمینی

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره سفرهای خارجی از مرزهای زمینی به ایسنا گفت: مرزهای زمینی تا روز سیزدهم فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ با ۴۶۳ هزار و ۶۰۹ ورود و خروج مواجه بودند که تزریق دو دز کامل واکسن کرونا یا همراه داشتن گواهی منفی تست PCR شرط ورود و خروج از این مرزها بود. کنترل این مدارک در روزهای نخست سفرها، ‌تجمعی را در مرزهای زمینی ایجاد کرد که به تدریج رفع شد. 

افندی‌زاده مرز بازرگان (به سمت ترکیه) را پرترددترین مرز زمینی در تعطیلات نوروز اعلام کرد و افزود: تا روز ۱۴ فروردین‌ماه مرز بازرگان با ۸۹ هزار و ۴۹۰ نفر ورودی و خروجی در صدر بوده است و پس از آن به ترتیب مرزهای رازی (به سمت ترکیه) با ۷۷ هزار و ۹۹۹ نفر ورودی و خروجی و دوغارون (از سمت افغانستان) با ۷۲ هزار و ۲۸۲ ورودی و خروجی، پرترددترین مرزهای زمینی بوده‌اند. 

او با اشاره به نظارت و کنترل بر قیمت‌ها در تعطیلات نوروز، درباره تخلفاتی که در این بخش رخ داده است، گفت: درباره مسیرهای خارجی با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی زیرمجموعه سازمان هواپیمایی ایران نیستند، نمی‌توان نظارتی داشت اما درباره ایرلاین‌های داخلی در آبان‌ماه ۱۴۰۰ نرخ‌نامه‌ای تصویب شد که در سایت وزارت راه نیز وجود دارد و اگر شرکتی بالاتر از آن نرخ‌ها داده باشد تخلف کرده است.

   مرگ ۷۴۶ نفر در جاده‌ها فقط در ۱۸ روز 

همچنین سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور ناجا، آمار فوتی‌های سوانح جاده‌ای در تعطیلات نوروز را ۷۴۶ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد جان‌باختگان با وجود بیش از ۵۰ درصد رشد تردد جاده‌ای، نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۲۶ درصد کاهش داشته است. 

او یادآور شد: آمار پلیس درباره تصادف مربوط به سر صحنه نمی‌شود، بلکه از سامانه جامع ستاد ناجا استخراج شده است که بعد از صحنه و ورود پرونده به کلانتری و مراجع قضایی ثبت می‌شود و طبیعتاً پزشکی قانونی آماری که می‌دهد می‌تواند افزایش داشته باشد، ولی آمار سامانه ستاد ناجا نزدیک‌ترین آمار به پزشکی قانونی است. 

سرهنگ جهانی گفت: تصادفات درون‌شهری در نوروز امسال به نسبت مدت مشابه گذشته ۵۰ درصد و سوانح جاده‌ای برون‌شهری ۱۵ درصد کاهش داشته است. 

   آمار نگران‌کننده غرق‌شده‌ها در نوروز

جعفر میعادفر، رییس سازمان اورژانس کشور نیز در نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با اشاره به ۱۹ درصد رشد ماموریت‌های اورژانس کشور در نوروز، گفت: متاسفانه شمار غرق‌شدگان در نوروز امسال افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. ۴۷ نفر جان خود را در سواحل هرمزگان، خوزستان، اردبیل و مازندران از دست دادند. همچنین تعداد ماموریت‌های اورژانس در حوادث ترافیکی با ۴۰ درصد رشد مواجه شد. 

 

ارسال نظر