آماده انجام هر سفارشی از مسکو و کی‌یف هستیم

۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۰۱:۱۰:۳۲
کد خبر: ۱۸۷۸۲۶

ضرورت دارد در این شرایط سازمان بنادر و و دریانوردی و شرکت راه‌آهن برای جذب بارهایی که از چین به سمت اروپا در تردد هستند، از فرصت پیش آمده، استفاده کنند. همچنین می‌توان از این شرایط از مسیر راه ابریشم سنتی برای ارسال کالا از مسیر ریلی چین، کشورهای مشترک‌المنافع، ایران و ترکیه و در نهایت ارسال کالا به اروپا بهره برد.

به گزارش ایلنا، با آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، کشورهای اروپایی اقدام به انسداد کریدورهای ترانزیتی خود با کشور روسیه کردند. سه کریدور مهم شمالی از روسیه عبور می‌کند. یکی از کریدورها از بندر ولادی وستوک از جنوب شرق روسیه آغاز و به مسکو می‌رسد و در نهایت به اروپا منتهی می‌شود که این کریدور در حال حاضر تقریبا تعطیل است.

کریدور تحت عنوان کریدور میانی از کشور چین آغاز و وارد قزاقستان می‌شود و از آنجا به آکتائو می‌رود. ادامه مسیر این کریدور به سمت باکو و سپس گرجستان و بعد هم ترکیه و اروپا است. البته یک آلترناتیوی وجود دارد آن هم کریدوری که از چین وارد ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان می‌شود و از ترکمنستان به سمت ترکمن باشی و باکو و پس به گرجستان و ترکیه و در نهایت منتهی به اروپا می‌شود.

اما در بین کریدورها، یک کریدور جنوبی وجود دارد که از راه آهن چین به مرز سرخس ایران می‌رسد و با عبور از مرز رازی به ترکیه و به اروپا ادامه پیدا می‌کند.

حال اینکه کریدور میانی از یک جایی به کریدور شمالی و یعنی روسیه و اروپا متصل می‌شود، اما در حال حاضر، امکان اتصال این کریدورها وجود ندارد. بنابراین‌بار به کریدور میانی یا کریدور جنوبی سرریز می‌کند و از کریدور جنوبی بار از طریق حمل و نقل دریایی به سمت شمال و به سمت روسیه حمل می‌شود. حالا در شرایطی که کریدور شمالی مسدود است و امکان اتصال کریدور شمالی به میانی وجود ندارد بار مورد نیاز روسیه و حتی اروپا به سایر کریدورها و مسیرهای ترانزیتی سرازیر خواهد شد که باید کشورهای حاضر این کریدور‌ها از این فرصت ایجاد شده، بهره کافی را ببرند.

از این رو مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی اعلام کرد که می‌دانیم که کریدور ریلی که چین را از طریق روسیه به اروپا متصل می‌کرد و همچنین کریدور دیگری که در شمال روسیه فعال بود، متوقف شده‌ به همین دلیل حجم قابل توجهی از بارهای این دو کریدور به سمت کریدور میانی و کریدور تراسیکا معطوف شده‌ از این رو ضرورت دارد در این شرایط سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت راه آهن برای جذب بارهایی که از چین به سمت اروپا در تردد بودند، از فرصت پیش آمده، استفاده کنند و در این شرایط می‌توان از مسیر راه ابریشم سنتی برای ارسال کالا از مسیر ریلی چین، کشورهای مشترک المنافع (CIS) ایران و ترکیه و در نهایت ارسال کالا به اروپا بهره برد.

طبق گفته پلمه در این شرایط می‌توانیم با همکاری ترکیه یعنی در واقع با شراکت ترکیه برای احیای مسیر ریلی ایران و ترکیه برای حمل کالای چین به اروپا و بالعکس اقدام کنیم.در حالی که تحریم روسیه از سوی کشورهای مدافع اوکراین هر روز جدی‌تر می‌شود و کشورهای منطقه هم برای افزایش حمل بار صادراتی و ترانزیتی به روسیه اقداماتی انجام داده‌اند، هنوز مواضع و عملکرد کشورمان برای استفاده از این فرصت مشخص نیست.

    روسیه از شرکای قابل اعتماد استفاده کند

حمیدرضا آبایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت‌وگو با ایلنا درباره اقداماتی که صورت گرفته و آیا میزان حمل بار به سمت روسیه افزایش یافته، اظهار کرد: در هر صورت روسیه باید از شرکای قابل اعتماد استفاده کند و کشورهای غربی هم نشان دادند که شریک قابل اعتمادی برای بلوک شرق نبودند.

وی ادامه داد: روسیه باید بتواند واردات و صادرات خود را از کریدورهای پایدار حمل کند و می‌دانیم در شرایط جنگی هم نیاز به صادرات و واردات متوقف نخواهد شد.

آبایی با بیان اینکه در این شرایط استفاده از مسیرهای جایگزین برای روسیه بسیار محتمل است، گفت: ایران با توجه به همسایگی آبی با روسیه می‌تواند مسیر خوبی برای عبور کالاهای روسی باشد و ایران به دلیل موقعیت سوق الجیشی در کریدور شمال و جنوب مسیر امنی برای تردد بارهای ترانزیتی است.

مدیرکل بنادر و دریانوری استان گیلان گفت: شاید به دلیل خصومت با ایران برخی از تجار کشورها از مسیر ایران استفاده نمی‌کنند اما عبور از مسیر ایران ارزان‌تر و کوتاه‌تر خواهد بود.وی با بیان اینکه بنادر گیلان به دلیل سابقه همکاری و روابط تجارت با روسیه آماده افزایش حمل بار و افزایش سفارشات بار به روسیه است، اظهار کرد: اقدامات خوبی در بحث افزایش تجهیزات بنادر گیلان انجام شده و در موضوع لایروبی بنادر انزلی، کاسپین و آستارا اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است و امیدوارم به فوریت ، عمق‌های مناسب برای پذیرش کشتی‌ها فراهم کنیم.

ابایی تاکید کرد: در حال حاضر آب دریای خزر پایین آمده و برای تردد کشتی‌ها مشکلی ایجاد کرده است البته اقدامات خوبی برای افزایش عمق بندر آستارا در حال انجام است و در حال حاضر در اسکله‌های بنادر گیلان پذیرش کشتی در حال انجام است اما امیدواریم در سال آینده اولویت سازمان بنادر تامین تجهیزات کانتینری باشد تا جوابگوی هر گونه تقاضا از جمله افزایش سفارشات کشور روسیه باشیم.

وی درباره اینکه آیا روسیه به‌طور رسمی تقاضایی برای افزایش حمل بار از مسیر ایران داشته، گفت: در حال حاضر روسیه در حال بررسی راه‌های مقابله با تحریم‌ها است و در شرایط حاضر تمرکز روی دپوی کالا در این کشور است ماهم فعلا منتظر هستیم اما آماده انجام هر سفارشی ازکشور روسیه و همچنین اوکراین هستیم چراکه ما هر کشوری را شریک تجاری خود می‌دانیم و افزایش ترانزیت را منافع ملی کشور می‌دانیم.

 

ارسال نظر