افت «فشار شفافیت» در مدیریت شهری

۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - ۰۲:۳۹:۰۴
کد خبر: ۱۸۷۷۲۰
افت «فشار شفافیت» در مدیریت شهری

گروه راه و شهرسازی|

تحولات ماه‌های اخیر در مدیریت شهری پایتخت حاکی از «میل» امور به سمت ابهام و عدم شفافیت است. هر چقدر مدیریت شهری سابق و به ویژه شورای شهر پنجم از طرق مختلف و از جمله نهادسازی و راه‌اندازی سامانه «شفافیت» تلاش کرد تا بر عملکرد مالی مدیران و سایر سویه‌های عملکردی آنان نور بتاباند، ظاهرا مدیریت شهری جدید به همان میزان نسبت به مساله ابهام زدایی از امور خود تمایلی ندارد. این مساله اما در کانون توجه برخی از اعضای شورای شهر فعلی قرار دارد و  هر از گاه - از جمله دیروز در نشست علنی شورای شهر- نسبت به این مساله حیاتی به شهرداری تهران تذکر می‌دهند. مصوبه شورای پنجم، شهرداری تهران را ملزم کرده است که قراردادها، مزایده‌ها، مناقصات، سفرهای خارجی مدیران شهری، دریافتی مدیران شهرداری‌ها، لیست اسامی مدیران جذب شده و آیتم‌های مختلف را در سامانه شفافیت ثبت و در معرض دید عموم مردم قرار دهد، اما اجرای این مصوبه قانونی در دوره جدید مدیریت شهری به محاق فراموشی سپرده شده است. «جزییات سفر خارجی شهردار تهران به کشور تاجیکستان» یکی از تازه‌ترین مواردی است که در این خصوص نقض شده است و از همین رو، در نشست علنی دیروز شورای شهر مورد اعتراض چند نفر از اعضای این شورا قرار گرفت. 

    سوزن به خود، جوالدوز به دیگران

در همین رابطه، ناصر امانی، عضو شورای شهر دیروزدر تذکری درخصوص شفافیت گفت: از ابتدای شروع به کار این دوره درخصوص ضرورت به روزرسانی سامانه شفافیت شهرداری تهران چندبار در صحن شورا تذکر داده شد اما متاسفانه همچنان این سامانه به روزرسانی نشده است. عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: لذا ضمن تذکر به شهردار تهران جهت اجرای سریع این مصوبه ابتدا سوزنی به خود بزنیم و سپس جوالدوزی به دیگران. پس از مدت‌ها پیگیری کمیته تشکیل منابع انسانی شورای شهر، آمار و لیست نیروهای جذب شده دوره پنجم را به دست آورده است. عدد قابل توجهی آمار و لیست جذب شده از دوره گذشته در اختیار ما است که فعلا آن را در سامانه شفافیت قرار نمی‌دهیم تا ابتدا لیست نیروهای جذب شده و فیش حقوق مدیران شهرداری در این دوره در سامانه قرار گیرد و سپس لیست افراد جذب شده در دوره پنجم را در سامانه شفافیت قرار دهیم.

     دو ردیف بودجه جهاد تبیین را حذف کنید

امانی همچنین با اشاره به بودجه شهرداری تهران گفت: ردیف ۱۰۸۲۵۲/۱۱۱ تحت عنوان نهضت تبیین گفتمان انقلاب اسلامی با مبلغ ۵ میلیارد تومان و ردیف ۷۰۶۱۵/۱۱ تحت عنوان حمایت از چهره‌ها و موثرین جبهه انقلاب اسلامی به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان است که تذکر بنده حذف این دو ردیف و اختصاص آن به پروژه‌های کوچک مقیاس محلات کم برخوردار جنوب شهر تهران است. 

بر اساس این گزارش، رهبری در دیدار اخیر خود با اعضای مجلس خبرگان، تصویب بودجه‌ای سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین را غلط و بی‌نتیجه خواندند و گفتند: من با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستم و تجربه گذشته نیز نشان می‌دهد این بودجه‌ها غالباً هدر می‌رود. ایشان افزودند: البته مسوولانی که این بودجه‌ها در وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات به دست آنها می‌رسد افراد مومن، سالم و قابل اعتمادی هستند ولی طبیعت این کار غلط است و امیدواریم مسوولان به این موضوع توجه کنند. در پی فرمایشات رهبری، علی‌اصغر باقرزاده، عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 اعلام کرد که بودجه اختصاص‌یافته به جهاد تبیین حذف خواهد شد. در چنین شرایطی است که دیروز امانی خواستار حذف دو ردیف مربوط به جهاد تبیین از بودجه سال 1401 شهرداری شد.

    سفر به تاجیکستان و دوبی

مهدی اقراریان، رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز در نشست علنی دیروز این شورا در تذکری به شهردار تهران گفت: حضور آقای دکتر زاکانی در شهر دوشنبه حتما ضروری و مهم بوده است اما اینکه چند نفر با آقای زاکانی رفتند و چه ضرورتی داشته که این افراد با ایشان به تاجیکستان بروند، همچنین بازدیدهایی که داشتند چقدر ضرورت داشته برای شورا شفاف نیست.

اقراریان در جریان جلسه پنجاه و سوم شورای شهر تهران در تذکری گفت: در این ایام گزارش‌هایی را از سفرهای شخصی مدیران شهرداری داشتم برای مثال مدیری سفر شخصی به دوبی داشته است که هیچ اشکالی ندارد. با روسای یکی از سازمان‌ها تماس گرفتم و گفتم گزارشی دال بر سفر جناب عالی به دوبی است که گفتند با پول شخصی خودم رفتم. به ایشان گفتم در فرودگاه چند نفر دیگر از همکاران شما هم بودند و از این موضوع خبر دارید، گفتند بررسی می‌کنم و موضوع را اطلاع می‌دهم.  او با اشاره به شرایط معیشتی و اقتصادی حاکم بر کشور گفت: در این شرایط اقتصادی و معیشتی که مردم با آن مواجه هستند حساسیت ویژه‌ای در مورد سفرهای خارجی وجود دارد.  او درخواست کرد تا در اسرع وقت شهردار تهران گزارشی را از سفر دوشنبه به شورای شهر ارایه کند.وی گفت: با اصل کار نکته‌ای نداریم اما اینکه چند نفر همراه ایشان بودند و علت سفر آنها چه بوده باید شفاف شود. 

    زاکانی درباره سفر خارجی خود  توضیح دهد

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران نیز بر لزوم ارایه گزارش درباره سفر خارجی شهردار تهران به شورا تاکید کرد. کاشانی در بخشی از تذکر خود با اشاره به موضوع سفرهای خارجی در شهرداری تهران گفت: هفته گذشته هنگام سفر به نجف دیدم که چند تن از همکاران به نمایشگاه اکسپو دوبی می‌رفتند. فارغ از اینکه این کار با پول شخصی یا غیرشخصی بوده، باید کمیته مربوط به سفرهای خارجی در شهرداری در مورد اعزام‌ها و سفرهای خارجی گزارشی ارایه دهد و به سوالات مطرح شده پاسخ داده شود. مهدی چمران در پاسخ به تذکر کاشانی در خصوص سفرهای خارجی در مدیریت شهری گفت: در مورد سفر آقای زاکانی تماسی که با بنده داشتند خواهش کردم گزارش سفر را کتبی به شورا ارایه دهند یا در صحن شورا حضور یابند و توضیح دهند که قطعا گزارش کتبی مستندتر است و این گزارش را به همه اعضای شورا خواهیم داد.  رییس شورای شهر تهران گفت: بنابر توضیحاتی که شهردار تهران دادند سفر خوب و موثری بوده است. سفر شهردار تهران به کشور مسلمان همچون تاجیکستان که فارسی زبان هم هستند و علایق شدیدی به کشور ما دارند می‌تواند موثر و مفید باشد. چمران تاکید کرد: طبق قانون هر سفری که انجام می‌شود چه توسط اعضای شورا و چه شهرداری باید گزارش کتبی آن را به شورا ارایه دهند که این کار تا به حال عملی شده است. رییس شورای شهر تهران همچنین در حاشیه نشست علنی شورا در جمع خبرنگاران در خصوص سفر شهردار تهران به تاجیکستان نیز گفت: در این باره نامه‌ای نوشته بودند که اجازه بگیرند ما دیشب این نامه را پیدا کردیم اما سیستم خراب شده بود و این نامه نیامده بود و دیروز نامه را دستی آوردند و دیگر فایده نداشت. نامه دیر رسیده اما به صورت شفاهی این موضوع را مطرح کردند. دوستان از این سفر اطلاع داشتند اما این اطلاع رسمی نبوده. هر شهرداری در هر جای کشور بخواهد به هر جایی سفر بکند باید طبق قانون با اطلاع و موافقت شورا این سفر صورت بگیرد.

   گلایه از نظافت شهر

اقراریان همچنین در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به وضعیت ارایه خدمات در شهر تهران گفت: متاسفانه با گذشت شش ماه شاهد هستیم که هنوز وضعیت نظافت در شهر تهران به نقطه مطلوبی نرسیده است. گزارش می‌دهند که در فلان کوچه خانه‌ها قبلا دو طبقه بوده و الان چهار طبقه و شش طبقه شده است، این برای مردم قابل قبول نیست. وقتی از مردم برای ساخت و ساز پول عوارض می‌گیریم، متناسب با آن نیز باید سرویس و خدمات بدهیم، گذاشتن سطل زباله سر یک کوچه حداقل کاری است که باید انجام دهید.  او افزود: در شهرداری تهران اگر شعارهای قشنگ بدهیم اما کار روزانه و جاری خود را که جمع کردن آشغال از کف خیابان است را به درستی انجام ندهیم، مردم کارهای قشنگی که شعار آن را می‌دهیم را از ما قبول نمی‌کنند. 

    زمان کافی به زاکانی و تیمش داده‌ایم

او به بی‌توجهی شهرداری تهران نسبت به زمانبندی مصوبات نیز انتقاد کرد و گفت: اگر لایحه‌ای جزو اولویت‌های آقایان در شهرداری باشد از طرق مختلف موضوع را پیگیری می‌کنند که لایحه در صحن رای بیاورد، اما اگر موضوعی اولویت شورا باشد آن را پشت گوش می‌اندازند. سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص ابزار قانونی است که شورا در اختیار دارد و علاقه‌مند نیستیم که در ابتدای دوره مدیریتی آقای زاکانی از این ابزار استفاده کنیم. اما از طرفی به اندازه کافی هم به آقای زاکانی و تیم ایشان زمان دادیم.  او ادامه داد: حدود شش ماه از این دوره گذشته است و دیگر بهانه‌ای که دوستان مطرح می‌کنند که تازه آمدند و در حال انتصابات هستند را قبول نمی‌کنم. ما زمان لازم را دادیم و الان موقع کار است. شورا نیز همه جوره همراهی کرده و به لایحه‌های دوستان رای می‌دهد. بحث گزارشگران فساد و تخلف چند ماه است که معطل مانده است. بحث مربوط به اساسنامه سازمان‌ها مهلتی سه ماهه داشته که دو ماه از این مهلت سه ماهه گذشته است و آقایان امروز و فردا می‌کنند. اگر قرار است مصوبات شورا در زمانبندی خود دنبال نشود که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. 

    مصوبات دیروز شورای شهر 

دیروز اما اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت لایحه تعیین قائم مقامان ذی حساب در شهرداری تهران موافقت کردند. چمران با بیان اینکه این لایحه شب گذشته به دست ما رسید، گفت: به همین دلیل فرصت نکردیم که آن را در دستور جلسه درج کنیم. این لایحه در مورد قائم مقام‌های ذی حساب است و شهرداری تعدادی را معرفی کرده است و انتظار داریم که بقیه را نیز هرچه سریعتر معرفی کنند. شهرداری در حال حاضر ۲۷ نفر را به عنوان قائم مقام ذی حساب معرفی کرده است.  حبیب کاشانی به یک فوریت این لایحه انتقاد کرد که با تصویب یک فوریت باید هفته آینده این لایحه در صحن بررسی شود در حالی که صحن تعطیل است. در نهایت اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت این لایحه موافقت کردند. اعضای شورای شهر تهران همچنین پیشنهادات کمیسیون برنامه و بودجه در مورد اعتراض هیات تطبیق به بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران را به تصویب رساندند.

 

ارسال نظر