کارت زرد چمران به معاونان زاکانی

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۳:۰۹:۵۸
کد خبر: ۱۸۷۵۹۱
کارت زرد چمران به معاونان زاکانی

گروه راه و شهرسازی|

یک اعتراض و یک اخطار نسبت به دو رویداد مهم و کلیدی، فضای جلسه دیروز شورای شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد. اعتراض به آنچه «فاجعه مدیریتی» ترافیک دوشنبه شب هفته جاری خوانده شد و اخطار رییس شورای شهر به معاونان شهرداری تهران درباره تخطی از طرح تفصیلی پایتخت. آنگونه که مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل شهرداری تهران اعلام کرده است، دوشنبه شب هفته جاری سنگین‌ترین ترافیک ۱۴۰۰ با افزایش ۴۱ درصدی طول ترافیک ثبت شد. به گفته او، شب عید، باران، تغییر الگوی سفرهای شهری در دوران کرونا، و ضعف در زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی4 علت عمده ترافیک دوشنبه شب هستند.

شفیعی در مورد ترافیک دوشنبه شب پایتخت گفت: دوشنبه شب با سنگین‌ترین ترافیک سال ۱۴۰۰ مواجه شدیم به گونه‌ای که ۴۱ درصد افزایش در طول شبکه معابر درگیر نسبت به شب قبل را شاهد بودیم و عدد ترافیک جهشی بود. 

وی درباره علل ترافیک دوشنبه شب اظهار کرد: این روزها بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش سفرهای خرید نوروزی هستیم و این در حالی است که در صورت بارش عادی باران ۲۵ درصد معابر درگیر ترافیک می‌شوند و آبگرفتگی شب گذشته نیز مزید بر علت بود.  معاون حمل و نقل شهرداری تهران اضافه کرد: همچنین ضعف جدی در زیرساخت‌ها و عدم توجه به توسعه حمل و نقل عمومی در یک دهه گذشته، سبب شده که تعداد اتوبوس‌ها کاهش یابد و از سوی دیگر تعداد واگن‌های خراب مترو افزایش یابد و همچنین شیوع کرونا سبب شده تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی افزایش یافته و این افزایش خودروها سبب کاهش ظرفیت معابر می‌شود.  شفیعی که دیروز در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره برنامه این معاونت برای شب‌های دیگر با توجه به تداوم بارندگی گفت: برنامه‌های بلندمدت اعم از حمایت دولت و تامین منابع در حال حاضر راهگشا نیستند، اما اقدامات فوریتی همچون تقاضا از مردم برای کاهش سفرها یا توزیع سفرهایشان در طول روز و همچنین جلوگیری از آبگرفتگی و رفع موانع و همچنین روان‌سازی ترافیک و حضور بیشتر عوامل پلیس راهور در دستور کار قرار دارد. امروز (سه شنبه) با مسوولان پلیس راهور جلسه داریم تا ترافیک کنترل شود. 

    ترافیک تا ساعت ۲۳ طول کشید

جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز صبح دیروز در تذکر پیش از دستور خود با بیان اینکه همه ساله در روزهای پایانی سال، سفرهای مردم برای خرید عید افزایش می‌یابد و مردم هم این حجم سفرهای بیشتر را در پایان سال پذیرفته‌اند، گفت: اما بارش باران دوشنبه شب در اوج ترافیک سبب شد که عمده معابر شهری دچار اختلال شوند. به گونه‌ای که همه عوامل تلاش کردند اما منجر به حل مشکل نشد و تا ساعت ۲۳ بسیاری از معابر درگیر ترافیک بود و شاهد بودیم که در برخی معابر مردم ساعت‌ها در همان جای خود مانده بودند و خودروهایشان تکان نمی‌خورد، اتفاقی که در سال‌های اخیر کمتر آن را تجربه کرده بودیم.

وی با بیان اینکه ۴۰ نقطه آبگرفتگی جدی در تهران داریم که موجب اختلال تردد شد و ۲۰ چراغ راهنمایی و رانندگی نیز چشمک زن شده بود، گفت: باید همکاری بین پلیس راهور و معاونت خدمات شهری برای حل نقاط بحران و حضور در آن جدی‌تر شود. به عنوان مثال، منطقه ۳ همیشه بدترین وضعیت را در بحران‌ها دارد و حضور موثر می‌تواند به کاهش مخاطرات کمک کند.

 

    یک فاجعه مدیریتی 

احمد صادقی، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: ترافیک روزهای بارانی پایتخت شکل پیچیده‌تر به خود گرفته و این نگرانی را به وجود می‌آورد که در زمان وقوع بحرانی مانند زلزله چه اتفاقی در تهران رخ خواهد داد.

صادقی روز سه شنبه در جریان پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با روزهای بارانی و نیز رفع مشکل ترافیک با استفاده از روش‌های علمی و فناوری‌های نوین بیش از پیش احساس می‌شود. در خصوص موضوع ترافیک روزهای بارانی بارها و بارها بحث شده و تذکر داده شده ولی متاسفانه تا به امروز نه تنها حل نشده بلکه پیچیده‌تر شده است.

صادقی به شهردار تهران تذکر داد و گفت: بارش باران و برف این روزها باید یک مانور و تمرین دستگاه‌ها باشد برای روزهای بحرانی نه اینکه خود تبدیل به بحران شود.

وی ادامه داد: در این ایام امکان فراخوان کلیه دستگاه‌ها در قالب مانور ساعت صفر تمرینی برای مدیریت یکپارچه و تقسیم یک کار هماهنگ برای کلیه دستگاه هاو رفع چالش‌ها برای روزهای بحرانی است. در این ایام صرفا چند دستگاه خدمت رسان وارد می‌شود نظیر معاونت خدمات شهری و پلیس راهور در حالی که این کار نیاز به یک کار هماهنگ بزرگ میان دستگاهی دارد.صادقی گفت: این روزها با سوالات متعددی از سوی شهروندان مواجه می‌شویم که می‌پرسند فرمانده راهور آیا برنامه منسجم و تمرین شده‌ای برای روزهای پایانی سال دارند؟ یا شهر و شهروندان در امان خدا رها شده‌ اند؟

وی ادامه داد: آیا پلیس تنها ضابط قضایی برای اعمال قانون و برخورد با رانندگان خاطی است یا برنامه‌ای برای کمک به شهروندان تهرانی در مواقع اضطراری دارد؟ آیا وقت آن نشده که با هماهنگی بین دستگاهی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز برنامه‌ای جامع برای حل مشکل ترافیک شهر تدوین شود؟ 

    فرهنگ ترافیک نیازمند اصلاح

مهدی چمران، رییس شورای شهر نیزدر بخشی از تذکر دیروز خود نیز خواستار اصلاح فرهنگ ترافیک شد و گفت: مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم اصلاح فرهنگ ترافیک است. او با بیان اینکه دوشنبه شب مردم خود برای باز کردن ترافیک پیشگام شده بودند، افزود: هرچند ممکن است شهروندان در این خصوص تجربه‌ای نداشته باشند اما حضورشان برای باز کردن گره ترافیک موثر بود.

    اخطار به معاونان شهردار

رییس شورای اسلامی شهر تهران اما با اشاره به ضرورت پس گرفتن سه دستورالعمل که معاونان شهردار تهران امضا و ابلاغ کرده‌اند، گفت: هشدار و اخطار می‌دهم که در صورت ادامه این روند موضوع به مراجع قضایی اعلام خواهد شد.

چمران در جریان پنجاه و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ارایه تذکری در خصوص شهرسازی اظهار کرد: معاونان شهرداری تهران تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند که متن آن قوانین شهرسازی و کار آن نیز از وظایف معاونان شهردار نیست. بخشی از این تفاهم نامه امضا شده باید در شورای معماری و شهرسازی تصویب و بخش دیگر باید در شورای شهر یا کمیسیون ماده ۵ تصویب شود.اگر جلوی این تفاهمنامه گرفته نشود حتماً موضوع را به مراجع قضایی منعکس خواهیم کرد.

او با بیان اینکه ما تصویب کردیم که پول قطع درختان باید به یک حساب خاص ریخته شود، اظهار کرد: در این تفاهم نامه گفته شده است جریمه قطع درختان به حساب خزانه واریز و شهرداران مناطق از آن برداشت کنند.وی با تاکید بر اینکه این موضوع و تفاهم نامه خلاف قانون است، افزود: باید سریعاً موضوع را جمع کنند و گرنه هم برای شهرداری و هم برای ما مشکلاتی ایجاد خواهد شد.رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این خصوص نامه‌ای به علیرضا زاکانی شهردارتهران نوشته و توضیح داده‌ام، عنوان کرد: ما گفتیم قفل و بست‌های شهر را باز کنید اما نگفتیم خلاف‌ها را رسمی کنید. باید به قاموس شهر که طرح جامع شهر است پایبند باشیم وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و نمی‌توانیم شهر را کنترل کنیم.وی با بیان اینکه هشدار و اخطار می‌دهم که در صورت ادامه این روند موضوع به مراجع قضایی اعلام خواهد شد، گفت: معاونین شهردار که این تفاهم‌نامه را امضا کردند بدانند که وظیفه آنها نیست و اگر مشکلی وجود دارد باید قانون شهرسازی اصلاح شود.وی به عنوان نمونه گفت: در حال حاضر شورای شهر قانون باغات قبلی را اجرا می‌کند و این موضوع تا زمان تصویب قانون جدید باغات ادامه خواهد داشت.چمران با بیان اینکه قطعاً و یقیناً کسانی که امضا‌کننده تفاهم نامه هستند، ریش‌شان گرو خواهد بود، اظهار کرد: چه کسی با کدام قانون این اجازه را به معاونان شهردار داده است.وی با بیان اینکه این دستورالعمل‌ها باید پس گرفته شود، گفت: این دستورالعمل‌ها در حال اجرا شدن است و اجرا شدن آن ضرر و زیان خواهد داشت و برای شهرداری مشکل‌آفرین خواهد شد.

    تصمیمات مطابق با  طرح جامع و تفصیلی باشد

رییس شورای شهر تهران همچنین در حاشیه نشست علنی شورای شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به تذکرش به شهردار تهران گفت: در تذکرم خطاب به شهردار اعلام کردیم که مصوبات، تصمیمات و صورت جلسه‌ها باید مطابق با طرح جامع و تفصیلی باشد و نمی‌تواند آنها را نفی کند.

چمران با بیان اینکه ما می‌خواهیم قفل و بست‌ها را باز کنیم اما تاکید داریم که با رعایت اصول و براساس طرح تفصیلی جامع باشد، اظهار کرد: اگر نسبت به این طرح‌ها انتقاد داریم باید اصلاح شود مثل قانون باغات که به زودی اصلاح آن به شورا می‌آید.رییس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه آیا این صورت جلسه شهرداری شهر فروشی است، ادامه داد: شهرفروشی نیست، بلکه به آنها گفتیم اگر می‌خواهند اغماضی داشته باشند باید براساس قانون و نه صورت جلسه باشد.

 

ارسال نظر