ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۲/۱۶ - ۰۲:۳۲:۵۵
کد خبر: ۱۸۷۵۰۰

پیش‌بینی افزایش سقف وام ودیعه مسکن در بودجه

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره مسکن از پیشنهاد افزایش سقف وام ودیعه مسکن برای سال آینده خبر داد.  به گزارش تسنیم، محمودزاده با تاکید بر اینکه قیمت اجاره ناشی از قیمت ملک است و تحلیل‌های سه دهه نیز موید این مطلب است، گفت: وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره، راهکار توانمند کردن مستاجران را در پرداخت نرخ اجاره با ارایه تسهیلات کمک ‌ودیعه مسکن در ایام همه‌گیری کرونا در دستور کار قرار داد و عملیاتی و اجرایی کرد. وی یادآور شد: طی 2 سال اخیر با حمایت ستاد ملی کرونا تسهیلاتی در قالب کمک ودیعه اجاره تعیین و در اختیار مستاجران متقاضی گذاشته شد. این کمک ودیعه‌ها به توانمند کردن مستاجران کمک کرد تا بتوانند اجاره‌های خود را در ایام همه‌گیری کرونا پرداخت کنند. البته معاون وزیر راه توضیح نداد که چه تعداد از متقاضیان دریافت وام ودیعه موفق به دریافت این وام شده‌اند. باشگاه خبرنگاران در روز 23 آذر ماه سال جاری به نقل از آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازی گزارش داده بود که کمتر از ۱۰ درصد موفق به اخذ وام ودیعه مسکن شدند. بر اساس این خبر، بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار نفر متقاضی در سامانه تسهیلات کمک ودیعه مسکن ثبت نام کرده و از این تعداد بیش از ۶۳۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده و بیش از ۱۳۰ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده‌اند. به عبارت دیگر تنها کمتر از ۸ درصد (۷.۹ درصد) مستأجران متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن توانسته‌اند آن را دریافت کنند که گفته می‌شود بخش مهمی از آنها، تسهیلات گیرندگان ۲۵ و ۴۰ میلیون تومانی بوده و سهم دریافت‌کنندگان تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی کمتر بوده است.

دریافت عوارضی به بزرگراه‌ها رسید

محمدرضا کدخدازاده، معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: اگر بخش خصوصی باند دوم راه‌های دوطرفه را احداث کند، می‌تواند از بزرگراه‌ها هم عوارض بگیرد.

محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با مهر، درباره اخذ عوارض از بزرگراه‌ها که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده گفت: تبدیل بزرگراه‌ها به آزادراه‌ها در قانون بودجه ۱۳۹۹ هم آمده بود اما در قانون بودجه ۱۴۰۰ حذف شود با این حال در لایحه بودجه ۱۴۰۱ موضوع تبدیل راه‌های اصلی و دو طرفه به بزرگراه در صورت احداث باند دوم از سوی بخش خصوصی، آمده است. وی ادامه داد: اگر این بند از لایحه بودجه به تصویب مجلس برسد بخش خصوصی می‌تواند در راه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و با تبدیل راه‌های دو طرفه به بزرگراه، عوارض دریافت کند؛ در حال حاضر فقط از آزادراه‌ها عوارض دریافت می‌شود. معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: در صورتی که بخش خصوصی، باند دوم راه‌های اصلی را احداث کند باند نخست به عنوان سهم مشارکت دولت در نظر گرفته شده و مشمول قانون مشارکت بخش خصوصی در ساخت راه‌ها خواهد شد و امکان اخذ عوارض از این بزرگراه‌ها فراهم می‌شود.

فرصت‌های ترانزیتی ایران  به هنگام تحریم روسیه

مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی درباره فرصت‌هایی که مسیرهای ترانزیتی ایران می‌تواند برای روسیه در شرایط تحریم‌های اروپا و امریکا داشته باشد، اظهار کرد: اعتقاد دارم جنگ توسط هر کشوری که شروع شود یک عمل قبیح است اما در عین حال این جنگ از لحاظ اقتصادی، فرصت‌های بسیار خوبی را ایجاد کرده‌ و در صورتی که مدیریت و تدبیر صحیح برای استفاده از فرصت‌های ایجاد شده، اجرایی شود نتایج خوبی را از لحاظ اقتصادی به ویژه در حوزه ترانزیت و سایر خدمات لجستیکی برای ایران در پی خواهد داشت.  وی ادامه داد: طبیعی است که در مخاصمه به وجود آمده اروپا و امریکا و سایر متحدان تحریم‌های اقتصادی متعددی را متوجه روسیه می‌کنند کما اینکه در حال حاضر مسیرهای هوایی خود را به روی روسیه بسته‌اند و همزمان اروپا ورود تمام کشتی‌های روسی یا تحت پرچم روسیه را ممنوع اعلام کرده و به دنبال آن مناسبات تجاری بین این کشورها قطع شده است. 

 

ارسال نظر