سهم مناطق ۲۲ گانه از بودجه سال آینده شهرداری

۱۴۰۰/۱۲/۰۴ - ۰۲:۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۸۷۲۰۹

گروه راه و شهرسازی|

 دیروز دو عضو کمیسیون برنامه و بودجه در یک کنفرانس خبری جزییات تازه‌ای از ابعاد بودجه شهرداری تهران در سال آتی را تشریح کردند.

میثم مظفر در نشست خبری که صبح دیروز در تشریح جزییات بودجه سال آینده شهرداری تهران برگزار شد، گفت: شورا ۶ سرفصل اصلی را در نظام برنامه‌ریزی از شهرداری مطالبه کرده است که شامل ایجاد آرامش در شهر، ارتقای مشارکت اجتماعی، عدالت اجتماعی، رشد و تعالی شهروندان، ارتقای زیست‌پذیری در شهر و تحقق شهری پیشرفته با اصالت هویت ایرانی و اسلامی است.‌ او ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در نظام بودجه‌ریزی شهرداری‌ها مورد توجه است سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شهر در بودجه است که کمتر از ۴۰ درصد نباشد و سعی کردیم این توازن را برقرار و ۴۵ درصد از بودجه صرف نگهداشت و حقوق و دستمزد می‌شود. همچنین ۴۰ درصد از بودجه صرف ایجاد زیرساخت‌های ماندگار و پایدار شهر می‌شود. سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز در بودجه سال آینده ۴۱ درصد است. او در توضیح توزیع بودجه و منابع درآمدی شهرداری گفت: بسیاری از مباحثی که در رسانه‌ها می‌گوید شورای شهر جدید دنبال شهرفروشی است اینگونه نیست، ما در سال ۱۴۰۰ به‌شدت شاهد رکود ساخت و ساز بودیم در حالی که در سال‌هایی بیش از ۳۷ هزار پروانه صادر کردیم. در همین رکود سهم شهرسازی ۴۴ درصد بوده و در سال ۱۴۰۱ صرفا یک درصد سهم درآمدی حوزه شهرسازی در تامین منابع بودجه افزایش پیدا کرده است. لذا سعی کردیم به سمت درآمدهای پایدار برویم.

به گزارش ایلنا، او با تاکید بر اینکه موضوع عدالت در بودجه برای ما مهم بوده است گفت: بر همین اساس برای اولین‌بار در بودجه‌ریزی شهرداری منطقه ۱۸ رتبه یک در حجم ریالی را به خود اختصاص داده، البته این رقم جدای از حقوق و دستمزد و نگهداشت است. منطقه ۱۲ رتبه دوم و منطقه ۱۹ رتبه سوم را به خود اختصاص پیدا کرده است.

مظفر گفت: در منطقه ۱۹ و ۱۷ بیش از ۳۰۰ درصد رشد بودجه را شاهد هستیم.سعی کردیم توجه ویژه به پروژه‌های توسعه محله‌ای داشته باشیم و در طرح رصد ۱۵۰۰ پروژه معین تعریف کردیم و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد نیز برای آن بودجه در نظر گرفته شد.‌

او افزود: در بودجه پیش‌بینی شده است که حداقل ۷ ایستگاه جدید بهره‌برداری و احداث شود. همچنین ۱۵ کیلومتر به طول مسافت خطوط مترو اضافه خواهد شد که عمدتا در خط ۴,۷,۶ پیش‌بینی شده است.

مظفر گفت: پیش‌بینی بودجه برای خرید و اورهال ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵۰۰ دستگاه از طریق تهاتر نفت و با همکاری دولت از سوی شهرداری دنبال خواهد شد. در حوزه تاکسیرانی نوسازی  10 هزار تاکسی فرسوده را در دستور گذاشتیم. به‌منظور کمک به معلولین پیش‌بینی بودجه‌ای ما اینگونه بود که برای بیش از ۵ هزار دانش‌آموز معلول سرویس رایگان ارایه دهیم.

او با اشاره به تسهیلات بافت فرسوده گفت: در زمینه بافت فرسوده یک تسهیلات نوسازی بانکی اینگونه پیش‌بینی شد که شهرداری ۹ درصد سود تسهیلات را بر عهده بگیرد.انضباط و شفافیت مالی و کاهش زمان صدور پروانه صدور بنا یکی از اهداف بوده است.

مظفر درباره تعیین شاخص‌های محرومیت مناطق گفت: دومین رتبه افزایش بودجه در میان مناطق تهران مربوط به منطقه ۱۷ است که ۳۲۰ درصد رشد را شاهد بوده است در حقیقت یک بخش حجم ریالی بودجه وجود دارد که منطقه ۱۷ با توجه به اینکه کوچک‌ترین منطقه تهران است در رتبه‌های پایین‌تر قرار گرفته اما یک رشد بودجه‌ای نیز وجود دارد که نسبت به خود مناطق تعیین می‌شود که در این بخش منطقه ۱۷ رتبه دوم در افزایش بودجه را به خود اختصاص داده است البته بی‌تردید این کار بدون نقص نیست و در مورد شاخص‌ها جا برای بهبود وجود دارد، اما در مرکز مطالعات شهر تهران دو دانشگاه کار مطالعاتی انجام داده است و شاخص‌هایی را برای تعیین بودجه مناطق شناسایی کرده‌اند. مواردی همچون دسترسی به شبکه حمل و نقل عمومی، سرانه‌های فضای سبز، ورزشی، اجتماعی و ... در این تعیین بودجه ملاک عمل قرار گرفته‌اند.

  کاهش هزار میلیارد تومانی سقف بودجه 

محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در ابتدای این نشست خبری گفت: شهرداری تهران با توجه به برنامه‌های پیش‌روی در سال ۱۴۰۱ بودجه ۵۶ هزار و ۸۰۰ میلیاردی را به شورا ارایه دادند. پس از ارایه این لایحه کمیسیون برنامه و بودجه و دیگر کمیسیون‌های تخصصی جلسات متعددی را در حوزه درآمدی برگزار کردند که نهایتاً رقم بودجه در سال ۱۴۰۱ در صحن شورای شهر تهران به عدد ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه هزینه‌ای که ۴۴ درصد بودجه را به خود اختصاص داده ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در حوزه تملک دارایی سرمایه‌ای حدود ۲۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان که ۴۲ درصد بودجه را دارد، برآوردها صورت گرفته است.

آخوندی با اشاره به اینکه درآمدهای ناپایدار در بودجه سال آینده کاهش یافته است، گفت: در بودجه سال آینده حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده درآمد خواهیم داشت؛ همچنین در حوزه درآمدهای ناشی از توسعه شهر که اصلی‌ترین درآمد پیش‌بینی شده به حساب می‌آید حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان و حدود ۸ هزار میلیارد تومان درآمد از فروش املاک پیش‌بینی شده است. در حوزه منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی حدود هزار میلیارد تسهیلات از بانک پیش‌بینی شده که در این بخش حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت نیز دیده شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱، ۱۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ماموریت حمل و نقل و ترافیک شهری اختصاص یافته که این رقم بیش از ۳۶ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد. در حوزه ماموریت خدمات شهری نیز ۷۹۰۰ میلیارد تومان، در حوزه ماموریت ایمنی و مدیریت بحران حدود ۲,۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این موارد نسب به لایحه شهرداری افزایش داشته‌اند همچنین در حوزه معماری و شهرسازی ۱,۶۰۰ میلیارد تومان و در حوزه توسعه مدیریت هوشمندسازی ۱۵ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است.


 

ارسال نظر