تخریب تاسیسات کشتی‌سازی به بهانه آزادسازی ساحل

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۰۱:۴۶:۰۰
کد خبر: ۱۸۷۰۵۶

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که وزیر کشور اعلام کرده که روند آزادسازی سواحل به نحو مناسبی انجام گرفته است، کامبیز عرب، رییس انجمن تولیدکنندگان شناور‌های دریایی استان هرمزگان از اخطار تخریب تاسیسات ساخت یک شرکت کشتی‌سازی به بهانه آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا خبر داد.  عرب با اشاره به قانون مستحدث ساحلی، اظهار کرد: ‌بر اساس این قانون مشخص شده که به چه شکلی می‌شود از حریم دریا استفاده کرد. در تبصره بند 7 

قانون مذکور به صراحت ذکر شده دستگاه‌های اجرایی اعم از وزارت راه، کشاورزی، محیط زیست و... می‌توانند حریم دریا را برای فعالیت‌های کشتی‌سازی، شیلات و گردشگری با اخذ مجوزهای لازم در چارچوب قرارداد، اجاره بدهند. وی در گفت‌وگو با تسنیم با یادآوری اینکه حدود 20 سال است که در بخش تولید شناور در استان هرمزگان فعالیت داریم، افزود: طی دو دهه اخیر به دلیل اینکه دستورالعمل هیچکدام از دستگاه‌های ذی‌ربط منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی و محیط زیست نتوانسته‌اند دستورالعمل مشخص فعالیت در حریم دریا را داشته باشند. در واقع این دستگاه‌ها راهکاری برای انجام این کار ندارند و می‌گویند این قانون کلی است. وی با اشاره به نگاه ویژه رییس‌جمهوری برای آزادسازی حریم 60 متری دریا، تصریح کرد: تاکید رییس‌جمهوری می‌تواند نقطه عطفی باشد تا نگاه ویژه‌ای روی قانون مستحدث ساحلی داشته باشیم. به این ترتیب دستورالعمل مشخصی در خصوص این قانون تدوین و ابلاغ شود. رییس انجمن تولیدکنندگان شناوری‌های دریایی استان هرمزگان با این کار می‌توانیم در چارچوب‌های مشخص با کنترل‌های لازم می‌توان از سواحل کشور استفاده کرد، تصریح کرد: امروز فردی از بخش عمران استانداری هرمزگان با بنده تماس گرفت و گفت برگه‌ اخطاریه‌ای برای شما ارسال می‌شود که بر اساس آن باید تاسیسات واقع شده در حریم 60 متر دریا را تخریب کنید. برای وی توضیح دادم که اینجا کارخانه کشتی‌سازی است و در حریم دریا و طبیعتا بخشی از دریا نیز تاسیسات باید باشد.

عرب ادامه داد: یادآوری کرد که ذات وجود شرکت کشتی‌سازی در ساحل دریا و دریاست اما کارمند استانداری گفت این یک دستور عمومی است و به همه داده می‌شود. فردا با گروه تخریب می‌آییم که حکم را اجرا کنیم اگر مدارکی دارید به گروه نشان دهید. مدیرعامل شرکت شناورسازی با اشاره به اینکه حدود 130 نفر اشتغال مستقیم و صدها نفر اشتغال غیرمستقیم به‌واسطه تولید شناور داریم، گفت: با وجود مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا نه تنها هیچ نیروی کاری را کاهش ندادیم، بلکه افزایش دادیم. کشتی‌سازی یک صنعت استراتژیک است و اگر نباشد به خارج محتاج خواهیم شد. عرب با بیان اینکه کشتی‌سازی ما بین بندر شهید رجایی و باهنر قرار دارد، یادآور شد: در زمان حاضر 10 کشتی با تناژهای 1000 تا 3000 تن در دست ساخت داریم، همچنین یک شناور (همیار 4) را برای سازمان بنادر و دریانوردی بنادر می‌سازیم که تا دو هفته دیگر آب‌اندازی می‌شود. در تحولی دیگر، اما احمد وحیدی، وزیر کشور گفت: فرایند آزاد‌سازی سواحل کشور به طول ۶۰ متر از حریم ساحل با روند بسیار مناسبی اجرایی شده و تلاش داریم با محوریت شهرداران سواحل آزاد شده هر چه سریعتر در اختیار مردم برای استفاده قرار گیرد. به گزارش ایسنا، وحیدی در نشست مشترک با استانداران استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور، اظهار کرد: کار آزاد‌سازی سواحل به نحو مناسب و موثری در استان‌های شمالی کشور پیش رفته است. در دو استان گیلان و مازندران آزاد‌سازی سواحل با پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی صورت گرفته است و کار در این خصوص با جدیت کامل ادامه دارد. وی همچنین گفت: در استان گلستان هم خوشبختانه از همان ابتدا مساله خاصی در حوزه تصرف سواحل نداشته‌ایم. وحیدی گفت: در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان هم روند آزاد‌سازی سواحل انجام شده و خوشبختانه مشکل خاصی دراین استان‌ها وجود ندارد.

 

ارسال نظر