حناچی: دوستان در حال رد گم کردن هستند

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۰۱:۴۱:۴۴
کد خبر: ۱۸۶۸۰۱

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که از روز دوشنبه هفته جاری، خبر تخریب خانه موسوم به خانه شهرداران در اقدسیه تهران روی خروجی برخی از خبرگزاری‌ها رفته است و اعضای شورای شهر کنونی این مساله را بی‌تدبیری مدیریت شهری قبلی اعلام می‌کنند، پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در مورد تخریب خانه موسوم به شهرداران واکنش نشان داد و گفت: این خانه در سال 99 فروخته شده است اما مجوز تخریب آن از سوی شهرداری در دی‌ماه سال جاری صادر شده است. شهرداری می‌توانست با در اختیار داشتن ابزارهای لازم از تخریب این ملک جلوگیری کند. حناچی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تخریب خانه شهرداران که گفته می‌شود حناچی قول داده بود که در صورت فروش این خانه باز هم این خانه حفظ شود، گفت: فروش و خرید املاک برای اجرای طرح‌های عمرانی شهر جزو ماموریت‌های ذاتی شهرداری‌ها است به گونه‌ای که در تهران به صورت دایمی و روزانه املاک به دلایل گوناگون خریداری یا به فروش می‌رسد. وی با بیان اینکه شهرداری تهران یکی از بزرگ‌ترین ملاکان شهراست، اظهار کرد: خرید و فروش املاک یک اتفاق روتین است، اما مهم این است که برآیند این خرید و فروش‌ها با طی روال قانونی و به نفع شهر و شهروندان باشد.  حناچی افزود: در سال ۱۳۹۸ و در حالی که به‌شدت به منابع مالی برای اجرای پروژه‌های عمومی شهری نیازمند بودیم، فروش این خانه را در دستور کار قرار دادیم و اجازه شورای شهر وقت نیز اخذ شد و حتی در بودجه ردیفی برای فروش املاک در نظر گرفته شده بود و به استناد همین ردیف بودجه مجوز فروش نیز از شورای شهر گرفته شد. این ملک بارعایت تشریفات قانونی به مزایده گذاشته شد و برمبنای قیمت کارشناسی در سال ۱۳۹۹ به فروش رفت.  شهردار سابق تهران با بیان اینکه آن زمان حدود ۱۰ پروژه کلیدی در تهران داشتیم که برای ادامه راه باید منابع اعتباری تزریق می‌شد، اظهار کرد: این ملک مدت مدیدی خالی بود و در زمان شهردار اسبق به عنوان مهمانسرای مهمانان خارجی شهرداری از آن استفاده می‌شد و در یک دوره به عنوان خانه شهرداران از آن استفاده می‌شد، اما قدمت زیادی نداشت و ملک مربوط به اوایل دهه ۵۰ بود و واجد ارزش‌های میراثی نیز نبوده است، ولی بنایی فاخر وتشریفاتی بود. تلاش کردیم که در این مدت که ما در شهرداری تهران مسوولیت داشتیم این ملک تخریب نشود و در دوره ما نیز پروانه تخریب و نوسازی برای آن صادر نشد لزومی هم نداشت که شهردار تهران در شمال شهر در خانه‌ای لاکچری زندگی کند و اولویت ما مناطق مرکزی، فرسوده و فراموش شده تهران بود. اما دقت داشته باشید که پروانه ساخت این ساختمان در تاریخ ۱۴۰۰.۱۰.۲۲ صادر شده است و دوستان در حال رد گم کردن هستند. 

    شهرداری فعلی می‌توانست پروانه ندهد

وی با بیان اینکه ما قول دادیم که تا زمانی که بر سر کار هستیم این خانه حفظ شود که حفظ شد، ادامه داد: اما وقتی نیستیم و مسوولیت با ما نیست چه کنیم؟ شهرداری فعلی می‌توانست پروانه ندهد یا شرط و شروط بگذارد یا با مالک به مذاکره بنشیند و راضی‌اش کند که تخریب نکند. حناچی با بیان اینکه تا وقتی که بودیم و مسوولیت داشتیم در راستای حفظ خانه‌های قدیمی اقدام کردیم، گفت: مگر ما ۲۴۰ خانه مربوط به دوره معاصر را فقط در یکی از مناطق مرکزی شهر حفظ نکردیم؟ در حالی که ضمن توافق با مالکان آنها این خانه‌ها را به گالری و کافه و موزه بخش خصوصی تبدیل کردیم مالکان به هزینه خود بسیاری از این خانه‌ها را مرمت کردند و این نشان می‌دهد که اگر شهرداری بخواهد می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد نظر مالک را در راستای حفظ خانه‌ها جلب کند. 

وی ادامه داد: در دوره‌ای که هستیم و مسوولیت داریم به حکم عقل و قانون عمل می‌کنیم، پروانه ملک مربوطه در دی‌ماه ۱۴۰۰ صادر شده و دوستان کار خود را با هزینه ما انجام می‌دهند و این در حالی است که در دوره ما بسیاری از املاک اینچنینی که ثبت ملی هم نبود با مذاکره با مالکین توسط شهرداران مناطق و دادن امتیازات جانشین حفظ شد و بسیاری از آنها تبدیل به موزه وفضای عمومی شد. 

وی بیان کرد: دوستان فعلی‌مان در شهرداری خودشان اجازه تخریب ملک را داده‌اند و امضای شهردار فعلی منطقه یک زیر پروانه ساختمانی است، به ما می‌گویند بی‌تدبیری کرده‌اید!؟ 

حناچی با تأکید بر اینکه ابزارهای مذاکره در اختیار شهرداری است و می‌توانستند با پیشنهادهای مختلفی که به مالک می‌دهد این خانه را حفظ کنند، ادامه داد: فروشنده و قیمت فروش مشخص است اما دقت داشته باشید که ابزارهای مذاکره در اختیار شهرداری است و سازنده‌های حرفه‌ای نیز از این پیشنهادها استقبال می‌کنند چرا که برای آنها نفع اقتصادی دارد. موضوعاتی مانند حق انتقال توسعه در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران به همین منظور مطرح شد. وی عنوان کرد: شهرداری می‌توانست با مذاکره با مالک یا اقدامات موازی تصمیمات بهتری برای حفظ منافع شهر و ذینفعان بگیرد.

    ورود شورای شهر تهران  به فروش خانه شهرداران

بر اساس این گزارش، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران صبح دیروز در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به تخریب خانه موسوم به خانه شهرداران گفت: یک ساختمان معروف در اقدسیه در دوره گذشته فروخته شده و دوستانی که صحبت از شفافیت می‌زدند و می‌گفتند که سامانه شفافیت داریم این خانه را درحالی فروختند که شفاف نیست و هنوز معلوم نیست این خانه با چه قیمتی و به چه کسی فروخته شده است. وی با بیان اینکه از روزهای قبل تخریب این خانه که دارای معماری منحصر به فرد بود آغاز شده، اظهار کرد: علیرغم اینکه در دوره‌های گذشته املاک زیادی واگذار شده اما شهرداران سعی می‌کردند این خانه را به دلیل نوع معماری حفظ کند. هر چند که این خانه میراثی نیست. اما خانه با ارزشی بود که می‌توانستیم آن را به مرکز فرهنگی تبدیل کنیم. امانی با بیان اینکه اعضای مدیریت قبلی در بوق و کرنا کرده بودند که املاک شهرداری در دوره‌های قبل فروخته شده اما خودشان این خانه را فروختند. پرویز سروری نایب‌رییس شورای شهر تهران در واکنش به تذکرات امانی گفت: شهرداری نسبت به فروش خانه شهرداران شفاف‌سازی کند و کمیسیون حقوقی شورا نیز با جدیت وارد شود.

 

ارسال نظر