پشت صحنه حوادث سریالی ریلی

۱۴۰۰/۱۱/۱۰ - ۰۰:۲۹:۲۷
کد خبر: ۱۸۶۴۵۶

گروه راه و شهرسازی|

طی ماه‌های اخیر حوادث ریلی زیاد شده است، به گونه‌ای که چندی پیش، مدیرعامل راه‌آهن خواستار بررسی افزایش حوادث ریلی شد. درتازه‌ترین رویداد، صبح دیروز یک دستگاه وانت در هنگام عبور از گذرگاه  هم سطح ریلی با قطار، در ایستگاه ورامین تصادف کرد که راننده این وانت در دم جان باخت. یک منبع آگاه اعلام کرده است که سهل انگاری ماموران راه‌آهن منجر به این تصادف و فوت راننده وانت شده است. اگر چه هنوز نتیجه تحقیق‌ها و بررسی‌های راه‌آهن درباره حوادث اخیر منتشر نشده است، اما یک فعال صنعت ریلی با بیان اینکه سوء مدیریت در بروز این سوانح رخ داده، اظهار کرده است: در سال‌های گذشته همواره تحریم بوده‌ایم اما سوانح با این حجم و شدت رخ نمی‌داد بنابراین نمی‌توان آن را گردن تحریم‌ها انداخت.

    عامل انسانی در حادثه دیروز ورامین

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با مهر درباره جزییات این سانحه گفت: گذرگاه گل تپه واقع در حد فاصل ایستگاه ورامین و بهرام در ساعت تعویض شیفت ماموران راه‌آهن، به دلیل اینکه مامورانی که تازه سر کار آمده بودند، فراموش کردند تا تیرک گذرگاه هم سطح را در حالت افقی قرار دهند، راننده وانت به تصور اینکه گذرگاه باز است، اقدام به عبور از روی ریل می‌کند. وی افزود: بلافاصله ریل باس به محل سانحه می‌رسد و ضمن وارد آمدن خسارت جدی به ریل باس، راننده پیکان بار نیز در دم جان خود را از دست می‌دهد؛ دو نفر هم دچار مصدومیت شدید شده‌اند. این منبع آگاه در صنعت ریلی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به پایین نیاوردن تیرک گذرگاه، مقصر اصلی راه‌آهن باشد. وی اظهار کرد: در روزهای اخیر سوانح ریلی راه‌آهن منطقه تهران به‌شدت افزایش یافته است. آتش سوری ۲ دستگاه ریل باس و یک دستگاه ترنست، دو مرحله خروج قطار از ریل در ایستگاه بهرام و قطع پاهای یکی از ماموران راه‌آهن از حوادث جدی یک ماه اخیر در راه‌آهن تهران بوده است.

    برخی از مهم‌ترین سوانح ریلی  سه ماهه اخیر

آنگونه که مهر گزارش کرده است، طی روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۳ سانحه ریلی در منطقه راه‌آهن زاگرس به وقوع پیوست که خساراتی در پی داشت. صبح  پنج شنبه ۳۰ دی‌ماه یک واگن فله‌بر به شماره ۹۴۵۳۹۰۵ در ایستگاه شوش حد فاصل ایستگاه اندیمشک و اهواز از خط خارج و منجر به مسدودی سه ساعته خط شد. چهارشنبه ۲۹ دی ماه نیز به علت ورود واگنت ریلی (درزین د ۸۱) حامل ماموران به خط مسدود در ایستگاه بالارود، منجر به برخورد شدید با ماشین آلات خطی متوقف شده شد که منجر به خسارت شدید به هر دو دستگاه شد. همچنین در روز سه شنبه ۲۸ دی نیز یک واگن باری لبه کوتاه در ایستگاه اندیمشک از خط خارج شد. هر ۳ حادثه مذکور در یک منطقه راه‌آهن و طی ۳ روز متوالی به وقوع پیوسته است. گزارش‌ها حاکی از خروج از خط یک واگن فله بردر راه‌آهن شمال در روز پنج شنبه ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ حد فاصل ایستگاه‌های زرین دشت به مهاباد در استان مازندران بود که به وارد آمدن خسارت به واگن و خطوط و همچنین مسدودی خط منجر شده بود. صبح ۲۳ دی ماه نیز در هنگام مانور و جابه‌جایی قطار در ایستگاه تهران ،یک واگن مسافری به علت برخورد دچار خروج از خط و وارد آمدن خسارت به آن شد.

    تحریم یا کم‌کاری؟

در این حال، یک مقام مسوول صنعت ریلی درباره مشکلات اخیر و سوانح دو هفته گذشته در حوزه حمل و نقل ریلی اظهار کرد: نخست باید یک تقسیم‌بندی از این سوانح اتفاق بیفتد؛ ابتدا در دو مرحله ترنست آتش گرفت، سپس در دو یا سه مرحله ریل باس‌ها آتش گرفتند و سه مرحله هم لوکوموتیو‌ها آتش گرفتند؛ به‌طور کلی ۱۰ مورد  آتش سوزی در شبکه ریلی رخ داد. وی در گفت‌وگو با مهر، درباره آتش سوزی لوکوموتیوها افزود: هم حادثه روز چهارم و حادثه آتش سوزی روز پنجم بهمن ماه امسال که در نزدیکی ایستگاه ارومیه بود، بر اساس بررسی‌ها، وقوع آتش اولیه در نزدیکی گیلاس سوخت است؛ به لحاظ فنی، سوخت در مدار گازوئیل لوکوموتیو باید رفت و برگشت داشته باشد که در هر دو مورد به دلیل بالا بودن فشار گیلاس سوخت، این قطعه دچار ترکیدگی شده است. این منبع آگاه اظهار کرد: در یک دهه گذشته تاکنون حادثه شکستگی گیلاس سوخت نداشته‌ایم که احتمالا  این سوانح به دلیل پایین بودن کیفیت این قطعه بوده است. وی با بیان اینکه متأسفانه به نظر می‌رسد این سوانح در حال پنهان‌سازی است، درباره حادثه آتش سوزی لوکوموتیو زیمنس در ایستگاه زادمحمود گفت: آتش‌سوزی به دلیل آتش گرفتن قطعه ترکشن موتور بوده است؛ همچنین ترنست‌ها هم به دلیل گرم شدن موتورها و سپس آتش گرفتن سوخت و روغنی که روی موتور ریخته بوده، دچار سانحه آتش سوزی شده بودند. این فعال صنعت ریلی با بیان اینکه سوء مدیریت در بروز این سوانح رخ داده است، یادآور شد: در سال‌های گذشته همواره تحریم بوده‌ایم اما سوانح با این حجم و شدت رخ نمی‌داد بنابراین نمی‌توان آن را گردن تحریم‌ها انداخت. وی اظهار کرد: وقتی آلودگی سوخت و روغن در محیط کنار اگزوز، سبب آتش گرفتن ریل باس‌ها شده، نشان می‌دهد یا پیمانکار کم کاری کرده یا ناظر پیمانکار به درستی آن را بررسی نکرده است. این مقام مسوول با بیان اینکه در سنوات گذشته سابقه نداشته که یک قطار وارد منطقه راه‌آهن شمال شده و با ۱۲ واگن تصادف و آنها را از ریل خارج کند، گفت: در ایستگاه سرخ آباد ورسک ۸ تا ۹ واگن از خط خارج شدند، حادثه خروج از خط در ایستگاه ماهشهر رخ داد یا اینکه در ایستگاه خانگیران به مختوم قلی در منطقه سرخس اخیراً شاهد برخورد لوکوموتیوها یا برخورد کشنده‌ها در ایستگاه بافت رخ داده است که قطعاً عمدی نیست ولی نشان‌دهنده کم کاری است. وی به مطالبات ۲ هزار میلیارد تومانی مالکان خصوصی لوکوموتیو از راه‌آهن گفت: اگر راه‌آهن بتواند بخشی از بدهی‌هایش را به بخش خصوصی و مالکان لوکوموتیوها بدهد تا تعمیرات دوره‌ای کشنده‌ها یا دست‌مزدهای کارگران را پرداخت کند، بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.


 

ارسال نظر