در شهر

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۰۱:۵۹:۳۱
کد خبر: ۱۸۵۷۸۴

هشدار نارنجی آلودگی هوا  تا سه‌شنبه

دیروز کیفیت هوای پایتخت ۱۲۹ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود، به گونه‌ای که کیفیت هوا در ۲۰ ایستگاه در شرایط قرمز و ناسالم برای همه قرار داشت. در این حال، پیش‌بینی می‌شود، شرایط هوای ناسالم امروز نیز تداوم داشته باشد. به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی در این شرایط جوی توصیه می‌کند پرهیز از هر گونه رفت وآمد غیرضروری در سطح شهرها به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها در دستور کار قرار گیرد. شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا«پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول (سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است. در این حال، اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به انباشت آلاینده‌های جوی به‌ویژه «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» و کاهش کیفیت هوا خبرداد. این وضعیت جوی از دوشنبه (۲۰دی ماه) شروع می‌شود و تا سه‌شنبه (۲۱ دی ماه) ادامه دارد. به دنبال ایجاد این پدیده جوی سکون جو، افزایش شاخص آلودگی هوا و شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی پیش‌بینی می‌شود و در صورت عدم مهار منابع آلاینده، رخداد شرایط بسیار ناسالم در مناطق پرتردد و صنعتی دور از انتظار نیست. اداره کل هواشناسی استان تهران در این شرایط جوی مدیریت بهینه در استفاده از سوخت و مهار فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده هوا، اجتناب از حضور در فضای باز برای همه افراد به‌ویژه سالمندان، خردسالان و افراد دارای سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی، اجتناب از فعالیت فیزیکی طولانی مدت و ورزش در فضای باز و پرهیز از ترددهای غیر ضروری برای همه افراد را توصیه می‌کند. در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسوول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

آغاز جمع‌آوری معتادان متجاهر در پایتخت 

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران از آغاز جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح شهر تهران با مشارکت و همکاری پلیس، سازمان بهزیستی و شهرداری تهران از روز گذشته خبر داد. چمران در پایان سی و هشتمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی از مواردی است که در این دوره از مدیریت شهری مورد توجه قرار دارد، گفت: قرار است در قالب قرارگاه آسیب‌های اجتماعی و با مشارکت پلیس شهرداری تهران و بهزیستی به موضوع جمع‌آوری معتادان متجاهر و ساماندهی آنها پرداخته شود که این طرح از روز گذشته در پایتخت اجرا شده است. وی گفت: هر کدام از این دستگاه‌ها و سازمان‌ها سهمیه‌ای خواهند داشت. به عنوان مثال شهرداری تهران مکلف شده است که حدود 5 هزار نفر از این افراد را ساماندهی کند. چمران با بیان اینکه موضوع حرفه‌آموزی و شغل نیز یکی از مواردی است که در فرآیند جمع‌آوری و ساماندهی معتادان مورد توجه قرارگاه خواهد بود، تصریح کرد: باید به گونه‌ای رفتار شود که پس از پایان فرآیند درمانی افراد آنها بتوانند با آموزشی که می‌بینند معیشت خود را ادامه دهند و دیگر به اعتیاد و شرایط گذشته بازنگردند. رییس شورای شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که گرمخانه‌ها در محیط مسکونی قرار نگیرد که این موضوع مورد نقد شهروندان است که باید به آن توجه شود.

ضرورت هوشمندسازی تونل‌های ترافیکی تهران 

سید مهدی پورهاشمی، مدیر پروژه‌های تونلی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، با اشاره به ضرورت هوشمند‌سازی تونل‌های ترافیکی، خواستار مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در این امور شد. به گزارش ایرنا، سید مهدی پورهاشمی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی تونل‌ها از مهم‌ترین نیازهای زیربنایی حمل و نقل شهری است، از شرکت‌های دانش بنیان خواست تا ضمن همکاری با سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، طرح‌ها و ایده‌های خود در جهت ارتقای امور مربوط به هوشمندسازی تونل‌های ترافیکی را ارایه کنند. وی کنترل و مدیریت بحران در تونل‌های شهری را با توجه به شرایطی همچون فضای بسته و تراکم بالای وسایل نقلیه، امری دشوار دانست و با تاکید بر اینکه فائق آمدن بر شرایطی همچون قطعی برق، آتش سوزی، تصادف، توقفات و نواقص ناگهانی در تونل‌ها نیازمند همگام‌سازی زیرسیستم‌های خدماتی است، یادآور شد عدم یکپارچگی زیرسیستم‌های فوق نتیجه‌ای جز نظارت غیرهوشمند، کاهش بهره‌وری نیروی انسانی و اتلاف منابع مالی نداشته و حتی ممکن است سبب وقوع خسارات غیرقابل جبران جانی و مالی شود. پورهاشمی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی، مانیتورینگ و صدور فرامین ضروری، فراهم ساختن قابلیت اتصال به کلیه زیرسیستم‌های تونلی از قبیل سیستم‌های هوشمند، توزیع برق، روشنایی، تهویه، اعلام و اطفای حریق و تجهیزات مراکز کنترل، نیازمند ابزار و 

نرم افزارهای خاص است، خاطرنشان کرد: عملکرد مطلوب سیستم‌های کنترل نیز مستلزم دریافت بدون وقفه اطلاعات از حسگرهای نصب شده در محدوده تونل و تجزیه و تحلیل این اطلاعات است تا بتوان بدون فوت وقت، جریان ترافیک تونل را کنترل و مدیریت کرد.

 

ارسال نظر