در شهر

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ - ۰۱:۵۱:۴۶
کد خبر: ۱۸۵۷۳۴

7  منطقه پایتخت در معرض فرونشست است

7 منطقه تهران تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته‌اند و یکی از اعضای شورای شهر می‌گوید: اگر این روند ادامه یابد، شاهد شکاف‌های هزار متری در محلات خواهیم بود و چیزی شبیه زلزله در تهران رخ خواهد داد. به گزارش فارس، مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله اخیرا به برخی از مناطق شهرداری تهران که تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارند اشاره و عنوان کرده است: «منطقه 19، منطقه 16 به سمت شرق و جنوب شرق در منطقه 20، منطقه 17 و همچنین مناطق 9، 10 و 18 مناطقی هستند که تحت تاثیر مقدارهای مختلفی از فرونشست زمین قرار دارند. علاوه بر این، شهر ری کاندیدای اول فرونشست زمین است و به تدریج میدان بهارستان، امام خمینی و محور این خیابان کاندیدای فرونشست هستند.» وی با اشاره به آثار فرونشست زمین در بوستان ولایت تهران گفته است: «فرونشست زمین در حاشیه بوستان ولایت ایجاد شده که آثار خود را به صورت ایجاد ترک گسترده نشان می‌دهد. و هر چه به سمت جنوب بوستان ولایت می‌رویم فرونشست بیشتر می‌شود. به گفته وی این منطقه مرز بزرگ نشست زمین در تهران است و طبق گزارش سازمان نقشه‌برداری منطقه 19 بیشترین فرونشست زمین را در تهران دارد.

قطب تجاری تهران روی قنات

دکتر علی بیت اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با بیان اینکه حدودا ۵۰ هزار میله یا چاه قنات در تهران واقع شده و بالغ بر ۵۵۰ کیلومتر رشته قنات است، گفت: علاوه بر فرونشست، ریزش قنات‌های متروکه نیز نکته بسیار مهمی است. اگر زیر پی ساختمان‌ها این ریزش‌ها رخ دهد متاسفانه ممکن است موجب فروریزش ساختمان نیز بشود. این پدیده مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

بیت اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فرونشست زمین در نسیم شهر و وضعیت فرونشست زمین در استان تهران اظهار کرد: حادثه نسیم شهر در واقع بر اثر ریزش یک قنات متروکه ایجاد شده بود که در حیاط یک خانه مسکونی و در کوچه این حیاط به صورت حفره‌ای خود را نشان داد. ابعاد این حفره به طول ۱۰ و به عرض سه متر و عمق دو متری بود. 

وی ادامه داد: همان طور که گفته شد علت این حادثه قنات‌های قدیمی و متروکه بسیار زیادی است که در تهران و اطراف تهران واقع شده است. انشعابات این قنوات، نسیم شهر و برخی نقاط دیگر را در نیز در بر می‌گیرد که در گذشته بیشتر با هدف آبیاری و انتقال آب وجود داشته است. بیت‌اللهی گفت: متاسفانه حالا روی رشته قنات‌هایی که مدفون شدند و آثاری روی سطح زمین ندارند ساختمان احداث شده است و بر اثر ریزش و آب شستگی‌ها این فرونشست‌های ناگهانی رخ می‌دهد و فروچاله‌هایی در سطح زمین ظاهر می‌شود. پدیده فروریزش نسیم شهر که نهم دی ماه رخ داد نیز در ادامه همین مساله بوده است. البته این ناحیه در جنوب غرب استان تهران و مجاور شهر تهران است که زونی با فرونشست بسیار بالا است و تا حد ۲۴ سانتی‌متر در سال نیز این نرخ فرونشست را در این ناحیه که نسیم شهر، چرمشهر، اسلام شهر و ... است را نیز در برمی‌گیرد.  بیت‌اللهی ادامه داد: اگر این زون فرونشست را در نظر بگیریم، نزدیک به 2 میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را از مناطق ۱۷، ۱۸، ۱۹ تهران و همین طور شهرهای اقماری جنوب و جنوب غرب تهران را در بر می‌گیرد. چندین پمپ بنزین، پمپ گاز، لوله‌های سوخت، چندین کارخانه و مراکز صنعتی نیز در این زون مستقر هستند. بیشترین نرخ فرونشست زمین استان تهران نیز در همین ناحیه است. پس خطر فرونشست زمین ممکن است موجب خسارت و آسیب‌های جدی شود.  دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در خصوص ریزش قنات‌های متروکه شهر تهران نیز گفت: علاوه بر فرونشست، ریزش قنات‌های متروکه نیز نکته بسیار مهمی است. اگر زیر پی ساختمان‌ها این ریزش‌ها رخ دهد متاسفانه ممکن است موجب فروریزش ساختمان نیز بشود. این پدیده مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.  وی ادامه داد: درمورد قنات‌های تهران فایلی کار شده که البته آن هم کامل نیست؛ که بر اساس آن گفته می‌شود حدودا ۵۰ هزار میله یا چاه قنات در تهران واقع شده و بالغ بر ۵۵۰ کیلومتر رشته قنات است. این به صورت خطوط زیرسطحی قنات از سمت شمال به سمت جنوب شهر گسترش دارد. این رشته قنات‌ها تعداد بسیار زیادی دارد به‌طوری که برآورد می‌شود اگر از شرق به سمت غرب تهران حرکت کنیم هر ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر یک رشته قنات را قطع می‌کنیم.

احداث بنای یادبود جانباختگان هواپیمای اوکراینی چه شد؟

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره زمان اجرای مصوبه شورای پنجم مبنی بر احداث بنای یادبود جانباختگان هواپیمای اوکراینی گفت: در جریان چنین مصوبه‌ای نبودم و اگر از جمله مواردی است که از تصویب شورا گذشته، باید بپرسیم که چرا اتفاق نیفتاده است و قاعدتا دوستان در دوره جدید مدیریت شهری میراث‌دار انجام ندادن آن در دوره قبل هستند و وقتی مصوبه‌ای در این زمینه باشد، پیگیری خواهیم کرد. سخنگوی شورای شهر در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: آنچه که مسلم است این حادثه به دلیل لطمه‌هایی هست که استکبار جهانی و در راس آن امریکا مستقیم و غیرمستقیم به ما وارد کرده است.

 

ارسال نظر