گزینه «استیضاح شهردار» روی میز پارلمان شهری

۱۴۰۰/۱۰/۱۵ - ۰۰:۴۲:۴۸
کد خبر: ۱۸۵۶۶۸
گزینه «استیضاح شهردار» روی میز پارلمان شهری

گروه راه و شهرسازی|

اگر چه فعالیت مدیریت شهری پایتخت در دور جدید هنوز 4 ماهه هم نشده، اما صبر برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به بی‌توجهی مدیران شهرداری به تذکرها یا حتی در دسترس نبودن آنها لبریز شده است، به گونه‌ای که در جلسه علنی دیروز این شورا، مهدی اقراریان گفت: «بعضا سوالاتی که اعضای شورا در صحن مطرح می‌کنند پاسخ متناسب با سوال داده نمی‌شود. اگر این روند ادامه پیدا کند ماده ۸۳ که به اعتراض اعضا و ارسال آن توسط رییس شورا و در مراحل بعد تذکر و طرح سوال از شهردار تهران است، اجرا خواهد شد. لذا قبل از اینکه از این ظرفیت قانونی خود استفاده کنیم برای پاسخگویی به وظیفه قانونی خود عمل کنیم.» اشاره به «دو قرارداد عجیب میلیاردی در مناطق شهرداری تهران» در لا به لای تذکر اصلی درباره بی‌توجهی مدیران شهری به تماس‌های اعضای شورای شهر آشکار شد.

   15 روز دنبال مسوول بازرسی شهرداری!

حبیب کاشانی دیروز در تذکری درباره عدم پاسخگویی مدیران شهرداری گفت: تمایلی ندارم این نوع تذکرات را از تریبون شورا بدهم اما گاهی مجبور می‌شویم بلندگو را روشن کنیم و این حرف‌ها را بگوییم. 15 روز به دنبال مسوول بازرسی شهرداری بودم تا این مطلب را خصوصی عنوان کنم تا آن را بررسی کنند. اما موفق نشدم، 4 روز به دنبال مسوول دفتر آقای شهردار می‌گردم اما نمی‌توانم او را پیدا کنم دو شب پیش بعد از سه روز در ساعت 11 و 25 دقیقه شب پیام داده است که بیدار هستید؟ او ادامه داد: از این کار متنفرم که از این بلند گو تذکرات اینگونه بدهیم اما به ناچار وقتی مردم گرفتار هستند باید چه کنیم؟ چطور مسوول را پیدا کنیم. با مسوول روابط عمومی شهرداری تماس گرفتم گوشی را برنداشتند و می‌گویند شماره شما را سیو ندارم. پیامک می‌دهیم، می‌نویسم من حبیب کاشانی هستم جوابی نمی‌آید دوباره تماس می‌گیرم جواب نمی‌دهد، با دفتر تماس می‌گیریم می‌گویند این شماره تلفن شماست.

    بریدن سرشاخه درخت؛ 5 میلیارد تومان!

او خطاب به چمران گفت: این فضای خوبی نیست و ناخودآگاه باعث ناراحتی و تکدر می‌شود . چند وقت پیش با یکی از معاونان آقای شهردار صحبت کردم و گفتم یک ماه پیش مزاحم شما شدم و گفتم که در زنجان کارخانه‌ای واگن تولید می‌کند و می‌گویند می‌توانند سالی 400 واگن تولید کنند اگر بحث حمایت داخلی مطرح است خواهش می‌کنیم مدیرعامل شرکت، جلسه‌ای با معاون شهردار داشته باشد.بعد از یک ماه پاسخ دادند . می‌گویم چرا باعث می‌شوید اختلاف بین شورا و شهرداری تعمیق پیدا کند. ما با کسی کار شخصی نداریم. قرار دادی از منطقه 3 به دست من رسیده است که برای زدن سرشاخه 5 میلیارد تومان به شرکتی پرداخت شده است این مبالغ عدد برای زدن سرشاخه عدد معقولی نیست و قرارداد دست من بود و در این 15 روز تلاش کردم آن را به دست دوستان در شهرداری برسانم تا صحت و سقم آن مشخص شود .

   70 میلیارد تومان برای برفی که نیست!

کاشانی با اشاره به پرونده دیگری درخصوص قراردادهای دیگری درباره برف روبی مناطق گفت: قرار دادهای برف روبی بی‌منطق بسته می‌شود. یعنی یک قرار داد 70 میلیاردی بسته می‌شود اما ممکن است در تهران یک بار هم برف نبارد و متاسفانه از مناطق پیگیری خاص می‌کنند و شرکت‌های خاصی را معرفی می‌کنند که با آنها قرار داد بسته شود .3 ماه قرار داد بسته می‌شود و پول هم پرداخت می‌شود فارغ از اینکه برفی بیاید و از وسایل استفاده شود این نگرانی را دارم که مجددا قرار دادهای اینچنینی بسته شود و متاسفانه ماشین و شرکتی نباشد و به جای آنکه از طریق مناطق پیگیری می‌شود. به صورت متمرکز نیست. دوستان اگر صلاح دیدند و بعد از 15 روز جواب دادند این مطالب را تقدیم شان کنیم تا بررسی کنند.از آقای فروزنده خواهش می‌کنم که بفرمایند اعضای شورای شهر که تماس می‌گیرند نمایندگان مردم هستند و کار شخصی ندارند. می‌دانیم گرفتار هستند و سرشان شلوغ است اما ادامه این روند خوب نیست و مجبور می‌شویم که در شورای شهر مسائل خود را مطرح کنیم .

    گلایه چمران از پاسخ سربالا

 چمران در واکنش به سخنان کاشانی گفت: از آقای فروزنده خواهش می‌کنم پاسخ‌هایی که به تذکرات اعضا داده می‌شود دقیق باشد، در یک نمونه مجبور شدم پاسخ را مجددا بازگردانم و بگویم این پاسخ سوال من نیست، پرسش من درخصوص میزان عوارضی بود که برای پرونده‌ای صادر شده، پاسخ داده شده از سوی شهرداری این بود که براساس وظیقه قانونی خود عمل می‌کنیم. من هم می‌دانم که براساس وظیفه عمل می‌کنیم اما سوال من این است که این میزان عوارض بر چه اساسی این میزان تعیین شده است؟ به نظر می‌آید یک نفر یک مطلبی می‌نویسد و بقیه آن را امضا می‌کنند.

رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: من پاسخ‌ها را می‌خوانم و می‌بینم و به برخی از تذکرات آن پاسخی که باید داده نمی‌شود و دوستان درست می‌گویند، مجبور می‌شوم نامه را باز گردانده تا جواب درست داده شود . شهردار تهران نسبت به معاونانشان بیشتر به گوش هستند من تا به حال با معاونان تماس نگرفته‌ام.

   تهدید به استیضاح زاکانی

مهدی اقراریان نیز در تذکر امروز خود به عدم پاسخگویی شهرداری اشاره کرد و گفت: فلسفه وجودی تذکرات صحن شورا این است که موضوعات در مجموعه شهرداری به درستی و با دقت بررسی و پاسخ داده شود.

وی افزود: بعضا سوالاتی که اعضای شورا در صحن مطرح می‌کنند پاسخ متناسب با سوال داده نمی‌شود. اگر این روند ادامه پیدا کند ماده ۸۳ که به اعتراض اعضا و ارسال آن توسط رییس شورا و در مراحل بعد تذکر و طرح سوال از شهردار تهران است، اجرا خواهد شد. لذا قبل از اینکه از این ظرفیت قانونی خود استفاده کنیم برای پاسخگویی به وظیفه قانونی خود عمل کنیم.

به گزارش «تعادل»، عدم پاسخگویی مدیران ارشد شهرداری تهران به تذکرهای اعضای شورای شهر در دوره قبلی مدیریت شهری نیز به معضل و مخل تعامل میان شورا و شهرداری تهران تبدیل شده بود. از این رو، به نظر می‌رسد، هم اعضای شورا و هم مدیریت شهرداری باید با دیدگاهی عمیق‌تر ریشه‌های این مساله را بررسی کنند.

    عدم تحقق ممیزی املاک

مهدی عباسی نیز درخصوص فرآیند ممیزی املاک در شهرداری تهران تذکر داد و گفت: فرآیند ممیزی املاک در شهرداری تهران بعد از بازنگری از سال ۹۹ آغاز شده است و مطابق قانون سازمان نوسازی شهری شهرداری موظف هستند هر ۵ سال ممیزی را انجام دهند و بعد از سال ۹۰ تاکنون ممیزی در تهران محقق نشده است.

او ادامه داد: در حالی که ممیزی املاک در به روز شدن اطلاعات املاک حائز اهمیت است، شهرداری باید ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد کاربری را ممیزی کند و هر ساله باید ۲۰ درصد املاک سطح شهر برداشت و در سامانه بارگذاری شود.عباسی گفت: در حال حاضر این فرآیند با مشارکت دفاتر خدمات الکترونیک شهر در حال انجام است اما با توجه به روند کند کار فقط اطلاعات ۹۰۰ هزار واحد برداشته شد و در فرآیند تایید نهایی اطلاعات این تعداد به ۲۰۰ هز ار رسیده است که با توجه به ضرورت جمع‌آوری سریع و صحیح اطلاعات در تهران و با توجه به سرعت کند ممیزی زمان زیادی طول کشیده و عملا با افزایش تحولات شهری این اطلاعات غیر قابل اتکا می‌شود.عباسی با تاکید بر اینکه شهرداری باید در روش برداشت اطلاعات بازنگری کرده و از روش‌های نوین سه بعدی استفاده کنند، گفت: تغییر روش علاوه بر اینکه سرعت را افزایش می‌دهد صحت اطلاعات را نیز بالا می‌برد.

 

ارسال نظر