صعود 4 درصدی نرخ پروازهای خارجی

۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۰۱:۱۷:۳۹
کد خبر: ۱۸۵۶۳۶
صعود 4 درصدی نرخ پروازهای خارجی

گروه راه و شهرسازی|

از دیروز اخذ ۹ درصد مالیات ارزش افزوده از پروازهای خارجی و ۴ درصد از پروازهای داخلی اجرایی شد. تا پیش از این، ایرلاین‌ها صرفا 5 درصد عوارض به شهرداری‌های شهرهای مبدا و مقصد پرداخت می‌کردند، حالا اما به نظر می‌رسد با اجرایی شدن اخذ مالیات ارزش افزوده از پروازها، هزینه‌های جانبی پرواز برای مسافران بیشتر شده است. این در حالی است که به تازگی، با توجه به اینکه از میزان شیوع کرونا در کشور به‌شدت کاسته شد، ایرلاین‌ها روی کاهش 15 درصدی نرخ بلیت‌های خود با مسوولان وزارت راه و شهرسازی توافق کردند. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری عملیاتی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت‌هواپیما را از روز دوشنبه، سیزدهم دی ماه سال جاری تایید و اعلام کرد: عوارض 5 درصدی شهرداری بر بلیت هواپیما حذف و مالیات 9 درصدی ارزش افزوده برروی بلیت اعمال می‌شود. در این حال، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با یادآوری اینکه در قانون قبلی 5 درصد از قیمت بلیت پرواز به عنوان عوارض شهرداری‌ها اخذ می‌شد، اظهار کرد: بر اساس قانون جدید عوارض شهرداری‌ها از محل پروازها حذف و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود. وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده پروازهای داخلی 4 درصد است، اما در پروازهای خارجی 9 درصد دریافت خواهد شد، افزود: این مبلغ به حساب ایرلاین‌ها واریز نمی‌شود و شرکت‌های هواپیمایی باید این مبلغ را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند. به گزارش تسنیم، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: قبلاً شهرداری‌های شهر‌های مبدأ و مقصد پرواز هر 5 درصد عوارض را دریافت می‌کردند، اما از دیروز فقط 9 درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از ایرلاین‌ها اخذ می‌شود که این مبلغ به مصرف‌کننده نهایی اختصاص می‌یابد. وی ادامه داد: حتی شهرداری شهر‌هایی که فرودگاه ندارند هم از ایرلاین‌ها 5 درصد را مطالبه می‌کردند و ایرلاین‌ها مرتباً در دستگاه قضایی با پرونده‌های شکایت شهرداری‌ها مواجه می‌شدند. وی با اشاره به امکان استرداد و دریافت کنسلی بلیت هواپیما، اضافه کرد: در این زمینه ابهامات زیادی وجود دارد که سازمان امور مالیاتی نسبت به رفع آنها اقدام کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: قانون 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به پرواز‌های مسافرانی که وارد کشور می‌شوند، تعلق نخواهد گرفت.

    نماینده‌های مجلس  باعث گرانی بلیت هواپیما شدند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در همین حال گفت: با اجرای این قانون، همان نماینده‌های مجلسی که نسبت به بالا بردن قیمت بلیت هواپیما معترض بودند، خودشان به‌طور مستقیم باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما شدند و تصمیم گرفتند که بلیت هواپیما را گران کنند.

این اقدام دولت و مجلس انتقاداتی را به همراه داشته است و شرکت‌های هواپیمایی نسبت به اخذ این مالیات که به‌طور مستقیم از مسافران دریافت می‌شود، منتقد هستند. 

اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از اجرای این تصمیم مجلس در بخش حمل ونقل عمومی اظهار کرد: از روز دوشنبه 5 درصد عوارض شهرداری بر بلیت هواپیما حذف و 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می‌شود که در نهایت مابه تفاوت آنها افزایش قیمت 4 درصدی بلیت هواپیما خواهد شد.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده به‌طور مستقیم به خزانه واریز می‌شود، گفت: شرکت‌های هواپیمایی هیچ دخل و تصرفی در هزینه مالیات بر ارزش افزوده ندارند.

سامانی تاکید کرد: با اجرای این قانون، همان نماینده‌های مجلسی که نسبت به بالاب ودن قیمت بلیت هواپیما معترض بودند خودشان به‌طور مستقیم باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما شدند و خودشان تصمیم گرفتند که بلیت هواپیما را گران کنند.  دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: در یک ماه گذشته پس از برگزاری نشست‌های متعدد بین وزارت راه و شهرسازی و ایرلاین‌ها، موفق به کاهش متوسط 15 درصدی نرخ بلیت هواپیما شدیم، اما این تصمیم مجلس باعث شد که بلیت هواپیما 4 درصد گران شود. 

وی با بیان اینکه نمایندگان باید توضیح دهند وقتی مدام به این معترض هستند که چرا شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت را کاهش نمی‌دهند، خودشان مالیات 9 درصدی بر بلیت اعمال کردند، گفت: ایرلاین‌ها هیچ نفعی از این مالیات ندارند و در حال حاضر ایرلاین‌ها مامور وصول انواع عوارض شده‌اند که نماینده‌ها و دستگاه‌های مختلف آنها را وضع کرد‌ه‌اند. 

سامانی با بیان اینکه این تصمیمات غیرکارشناسی تبعات اقتصادی برای سفر‌های هوایی ایجاد می‌کند، ادامه داد: وصول این عوارض و مالیات نه تنها برای ایرلاین‌ها نفعی ندارد، بلکه هزینه‌زا است و تعدادی از نیروی انسانی باید محاسبات مالیات بر ارزش افزوده و انواع عوارض را انجام دهند. 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: میزان مالیات بر ارزش افزوده برای بلیت یک میلیون تومانی 90 هزار تومان است که تمام آن را مسافر باید بپردازد و در حال حاضر حدود 12 درصد از قیمت بلیت هواپیما سهم عوارض و مالیات 4 دستگاه سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها، هلال احمر و سازمان امور مالیاتی است که تمام آن را مسافر پرداخت می‌کند.

    مخالفت مجلس با انتقال  درآمد پروازهای عبوری 

در تحولی دیگر، رحمت‌اله فیروزی‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حذف بند «ی» تبصره ۱۰ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با موضوع تقسیم درآمدهای هوانوردی از محل پروازهای عبوری خبر داد و گفت: این بند در کمیسیون تلفیق مطرح و لغو شد. به گزارش مهر، فیروزی‌پور با حضور در غرفه شرکت فرودگاه‌ها در هفتمین نمایشگاه فرودگاه، هواپیما، پرواز، صنایع و تجهیزات وابسته، گفت: طبیعتاً درآمدهای ناشی از پروازهای عبوری می‌بایست صرف صنعت و توسعه زیرساخت‌های آن شود و با نگاه عدالت‌محوری که مسوولان دارند و البته تعدد فرودگاه‌های کشور باید به زیرساخت‌ها و نیازهایش توجه شد و از این رو می‌طلبد که درآمدهای این حوزه صرف صنعت هوانوردی شود اگرچه بنده نیز مخالفتی با نهادها و دستگاه‌های دیگر در وزارت راه و نیروهای مسلح ندارم اما معتقدم در این راستا دولت باید برنامه‌ریزی کند و نیازهای آنها را تأمین کند. فیروزی‌پور اضافه کرد: البته به دید جهانی و قوانین ایکائو نباید درآمدهای حوزه هوانوردی را صرف اقدامات دیگر کنیم و در دنیا این مرسوم نیست و امیدواریم با تدبیر مجلس و دست اندرکاران راهکار مناسبی برای تأمین بودجه دستگاه‌های دیگر فراهم شود تا نیازی به این درآمدها نباشد. وی با بیان اینکه معتقدم درآمدهای هوانوردی لازم است که صرف صنعت هوانوردی کشور شود، گفت: امروز فرودگاه‌های کشور به توسعه و تجهیزات فنی نیاز دارند.

    هوانوردی در اولویت دولت‌ها نیست

وی درباره سیاست‌های مجلس در خصوص توسعه و رونق صنعت هوانوردی گفت: متأسفانه صنعت هوانوردی در اولویت دولت‌ها نبوده است و در حقیقت نگاه به صنعت هوانوردی این است که از محل درآمدهایش هزینه شود و بنابراین امیدوارم مسوولان هوایی کشور بتوانند نیازها و جایگاه خود را در صنعت اعلام و دستگاه‌های دیگر بتوانند در این راستا کمک‌رسان باشند. گفتنی است پیش از این در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت پیشنهاد داده بود نیمی از درآمد پروازهای عبوری از آسمان ایران به صندوق توسعه حمل و نقل و نیمی دیگر به ستاد کل نیروهای مسلح برود که این پیشنهاد دولت در کمیسیون تلفیق لغو شده است.

 

ارسال نظر