نگرانی از نقص ایمنی در تاسیسات شهری

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۰۱:۱۲:۱۴
کد خبر: ۱۸۵۴۲۷
نگرانی از نقص ایمنی در تاسیسات شهری

گروه راه و شهرسازی|

اگر پارلمان شهری پایتخت در جلسه علنی روز یکشنبه هفته جاری روی حادثه تصادف دو قطار شهری در خط تهران- کرج متمرکز بود و ابعاد آن را واکاوی کرد، دیروز بررسی حادثه آتش سوزی بازار گل محلاتی را در دستور کار خود داشت و اعضای شورا نسبت به ناایمن بودن شهر و وجود تعداد زیادی ساختمان پر خطر در تهران و همچنین پلاسکوی بازسازی شده اما فاقد تاییدیه آتش نشانی تذکر دادند. در همین حال، مهدی چمران، رییس شورای شهر با مثبت ارزیابی کردن رایزنی بودجه‌ای با محمدباقر قالیباف، رییس مجلس از تداوم رایزنی‌ها با سایر ارکان مجلس خبر داد. در ابتدای جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران، جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری تهران به ارایه گزارش درباره حادثه آتش سوزی در بازار گل محلاتی پرداخت و گفت: طبق مستندات، دهه هفتاد این زمین از کشاورزان خریداری شده و پایه ساخت بازار گل ایجاد شده است. تمام حوادث دو دهه اخیر در این بازار گل عموماً مربوط به نقاط خشکی این بازار است و باید این معضل رفع و مغازه‌های خشکی فروش این بازار از این منطقه خارج شوند. وی افزود: لکه‌گیری‌هایی برای انتقال این مکان انجام شده اما مباحث قضایی، ایمنی و غیره دارد. در مباحث ایمنی ما ضابط نیستیم و به دلیل کمبود اختیارات، حتی به اندازه یک مامور اداره کار نیز قدرت برخورد نداریم. دوستان 

آتش نشانی نیز بارها به این مکان مراجعه کرده‌اند اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. سپس مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران نیز درباره این حادثه گفت: آتش سوزی بازار گل محلاتی که در تاریخ ۲ دی ماه رخ داد، چندمین باری است که تکرار می‌شود. وجود خشکه فروشی‌ها در این مکان، پر کردن سیلندرها و بادکنک‌ها با روش‌های غیر اصولی از جمله مواردی است که خلاف مقررات است. داوری بیان کرد: در این آتش سوزی سه ایستگاه وارد عملیات شدند و ۳ غرفه تخریب به‌طور کامل تخریب شد و متاسفانه یک نفر نیز جان باخت. آخرین اقدام و تذکر سازمان نسبت به ایمن نبودن این مکان نیز در تاریخ ۲۰ آبان ماه اعلام شده بود. وی تاکید کرد: طی ۴ سال گذشته ۲۰ آتش سوزی در این مکان داشتیم که آخرین دفعه نیز مهر ماه امسال بود. شهرداری تهران در موضوعات اینچنینی ضابط قضایی نیست هرچند که تذکرات لازم را داده‌ایم. مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران بیان کرد: سازمان آتش نشانی، ۱۲۹ ساختمان را به عنوان ساختمان‌های پر مخاطره اعلام کرده است که بازار گل محلاتی جزو یکی از این ۱۲۹ ساختمان است و در صورت عدم اقدام شاهد اتفاقات مشابه خواهیم بود. پس از توضیحات مسوولان معاونت خدمات شهری درباره این حادثه، اعضای شورا نیز نظرات خود را مطرح کردند.

 ۳۰  درصد مدارس دولتی تهران 

پر خطر هستند

در همین خصوص زهرا شمس احسان، عضو شورای شهر گفت: ۳۰ درصد مدارس دولتی در وضعیت پر خطر قرار دارند. تهران دارای ۱۴ هزار بافت ناپایدار است و باید با در نظر گرفتن تسهیلات لازم به ساکنان این محلات نسبت به ایمن‌سازی این مناطق اقدام شود. سپس مهدی چمران، رییس شورای شهر گفت: پلاسکوی فعلی نیز با وجود ساکن شدن برخی افراد، هنوز تاییدیه آتش نشانی را دریافت نکرده است. سپس مهدی اقراریان عضو شورای شهر گفت: بسیاری از پاساژها و مراکز خرید نا ایمن هستند و سوالم این است که آیا سازمان آتش نشانی به این موارد و مراکز نظارت می‌کند یا خیر؟ متاسفانه در شهرداری برخی به تنهایی می‌خواهند مشکلات را حل کنند و به دلیل عدم اطلاع مسائل به نهادها یا شورا شاهد عدم رسیدگی هستیم.

وی افزود: برخی پاساژها و مراکز می‌توانند بحران آفرین باشند و باید بدانیم که تدبیر آتش نشانی برای عدم تکرار حوادثی مانند سینا اطهر چیست؟ سپس بهرامی معاون خدمات شهری شهرداری در پاسخ گفت: به اعضای شورای شهر قول می‌دهم تا پیش از پایان سال ۳ نقطه را برای ایجاد بازار گل در جنوب، شرق و غرب تهران معرفی کنیم تا با فراخوان سرمایه‌گذار در این محدوده‌ها بازارگل ایجاد شود و معافیت خوبی نیز برای سازندگان قرار خواهیم داد.

 

ارسال نظر