ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۰/۰۷ - ۰۴:۴۹:۱۳
کد خبر: ۱۸۵۳۸۳

امتناع بانک‌ها از پرداخت  وام به بخش ساختمان

گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد سهم بخش ساختمان و مسکن از کل تسهیلات بانکی همچنان در سطح ۵ درصد قرار دارد. به گزارش مهر، بر اساس قانون بودجه سال جاری باید بانک‌ها ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به ساخت مسکن اختصاص می‌دادند. همچنین بر اساس قانون جهش تولید مسکن، باید ۲۰ درصد تسهیلات بانکی به بخش مسکن منتقل شود. این در حالی است که بر اساس اعلام بانک مرکزی در ۸ ماهه نخست امسال بیش از ۱,۷۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی شامل صنعت، کشاورزی، بازرگانی، خدمات و مسکن پرداخت شده که سهم بخش مسکن و ساختمان بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان (۹۰ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان) بوده است. بنابراین سهم بخش مسکن و ساختمان از کل تسهیلات بانکی ۸ ماهه امسال ۵.۲ درصد بوده که با سهم ۲۰ درصدی مقرر در قانون فاصله زیادی دارد. اگر قرار بود ۲۰ درصد تسهیلات بانکی ۸ ماهه امسال به بخش مسکن و ساختمان برسد، سهم این بخش از تسهیلات بانکی تا پایان آبان ۱۴۰۰ باید به ۳۴۵ هزار میلیارد تومان می‌رسید که تقریباً اندازه همان رقم مذکور در قانون بودجه سال جاری و قانون جهش تولید مسکن می‌بود؛ ضمن اینکه می‌بایست ۱۵ هزار میلیارد تومان مابقی هم در طول ماه‌های باقی مانده امسال به بخش مسکن تعلق می‌گرفت. از دیگر گزارش‌هایی که بانک مرکزی منتشر کرده، در خصوص رشد اقتصادی بخش‌های مختلف اقتصادی در نیمه نخست امسال است.این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم از اجرای بخش‌هایی از طرح ملی مسکن خبر داده بود. بر اساس اعلام بانک مرکزی، رشد بخش مسکن و ساختمان در ۶ ماهه امسال منفی ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن بود و روند کاهشی داشته که ناشی از رکود ساخت و ساز در کشور است. اما بخش خدمات املاک و مستغلات در نیمه اول سال جاری در مقایسه با ۶ ماهه ۱۳۹۹ رشد اندک ۰.۲ درصدی را تجربه کرده که احتمالا به دلیل افزایش ارزش املاک است نه تعداد معاملات بخش املاک و مستغلات.

هرکس خانه بسازد می‌تواند وام مسکن دولتی بگیرد

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی کسانی که قصد ساخت‌وساز دارند یا پروژه شان نیمه‌کاره مانده می‌توانند از سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند و از شرط فرم «ج» و دیگر شروط چهارگانه معاف هستند. محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تسهیلات نهضت ملی مسکن علاوه بر سازندگان و گروه‌های ساخت، به خودمالکین نیز پرداخت می‌شود. به این ترتیب تمامی کسانی که قصد ساخت و ساز دارند می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند و نیازی به سبز بودن فرم «ج» و شروط چهارگانه نیست. تسهیلات در مناطق شهری و همچنین بافت‌های فرسوده با همان سقفی که برای متقاضیان خانه اولی پرداخت می‌شود عینا به خودمالکین نیز تعلق می‌گیرد. محمودزاده تاکید کرد: کسانی که به صورت حرفه‌ای اقدام به ساخت و سازمی کنند، کسانی که به صورت شخصی می‌سازند، یا کسانی که پروژه‌شان نیمه کاره مانده و نیاز به منابع مالی برای تکمیل آن دارند می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

پرواز‌ها‌ بین ایران و عراق  ۲ برابر می‌شود

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با اعلام امضای توافق ایران و عراق برای اتصال خط آهن شلمچه-بصره از افزایش دو برابری پرواز بین دو کشور در توافق با رییس‌جمهور‌ عراق خبر داد. تقریبا امروز حدود یکصد پرواز را از دو طرف داریم. مقرر شد تا این میزان پرواز به زودی دوبرابر شده و به حدود ۲۰۰ پرواز برسانیم. ‌به گزارش فارس، قاسمی با تشریح جزییات‌ سفر خود به عراق با هدف‌ اتصال راه‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره، از مذاکرات خود با وزیر حمل و نقل عراق در روز گذشته درباره ‌امضای توافقنامه در این باره خبر داد. وی افزود: ‌تقریبا ۲۰ سال است با کشور عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم‌های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچگاه به نتیجه مطلوب نرسید. وی بیان کرد: توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق مشترکا این پروژه را اجرا می‌کنند و در ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد. قاسمی تصریح کرد: منتظر تشکیل شرکت مشترک در ۲ ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که در یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم که این عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است.عملاً حمایت نخست وزیر عراق منجر به امضای این توافق‌نامه شد. وی افزود: در این دیدار همچنین در خصوص روابط و آینده روابط اقتصادی دو کشور بحث‌های مختلفی انجام شد. عراق امروز در یک شرایط بازسازی است و بنا شد شرکت‌های ایرانی در بازسازی عراق حضور بیشتری داشته باشند.

 

ارسال نظر