زخمی که در خط 5 مترو سر بازکرد؟

۱۴۰۰/۱۰/۰۲ - ۰۰:۵۲:۴۵
کد خبر: ۱۸۵۲۲۳
زخمی که در خط 5 مترو سر بازکرد؟

گروه راه و شهرسازی|

اولین روز از آخرین زمستان قرن، با شوک خبر برخورد دو قطار شهری در مسیر رفت و برگشت تهران- کرج آغاز شد. دو رام قطار در حوالی چیتگر، چند دقیقه بعد از ساعت 7 صبح «از کنار» با هم برخورد کردند. در پی بروز این حادثه 20 نفر مجروح و مصدوم شدند و از این جمع، 11 نفر به دلیل جدی بودن آسیب‌های وارده راهی بیمارستان شدند. گفته شده است که دو از این مجروحان که یکی مردی 42 ساله است، به‌شدت آسیب دیده‌اند و حال آنها وخیم است. اگر چه در اولین ساعت‌های بروز این حادثه، علت آن «انسانی» گزارش شده بود، اما بعد اظهارنظرها به سوی نقص در سیستم «سیگنالینگ» چرخش کرد و در نهایت، مسوولان شهری به صراحت اعلام کردند که هر گونه اظهارنظری درباره علت یا علل این حادثه صرفا «گمانه زنی» است و تا اعلام نتیجه کمیسیون تخصصی بررسی سوانح باید صبر کرد. در این حال، این سئوال در افکار عمومی خلجان دارد که آیا زخم تنگنای مالی شهرداری و نبود بودجه کافی برای به روز رسانی سیستم حمل و نقل عمومی عامل این حادثه بوده است؟ آیا زخم بی‌پولی در دوران تحریم و تورم در خط 5 متروی تهران- کرج باز شده است؟ در میان این سئوالات است که حوادث اخیر مترو در هفته‌های اخیر تداعی می‌شود. دو حادثه مکرر در ایستگاه «ارم سبز» که دست بر قضا فاصله اندکی هم با ایستگاه چیتگر دارد. متاسفانه در همان زمان، یکی از اعضای تیم تعمیر خط ایستگاه ارم سبز به دلیل برخورد با قطار جان خود را از دست داد. حادثه دیروز صبح قطار شهری تهران- کرج، به نوعی یادآور برخورد دو قطار بین شهری در ایستگاه هفت خوان استان سمنان در 5 آذر 1395 نیز هست. آن حادثه نیز به دلیل از کار افتادن سیستم «سیگنالینگ» و همچنین در صبح ساعت 7 و48 دقیقه (که گفته شد زمان تعویض شفیت بوده است) رخ داده بود و منجر به بروز آتش‌سوزی دو در قطار و کشته شدن دست‌کم 5 نفر از هموطنان نیز شده بود، مساله‌ای که خوشبختانه در حادثه دیروز رخ نداد و به دلیل نبود آتش، دامنه آسیب زایی و صدمه به مسافران هر دو قطار بسیار کمتر از موارد مشابه قبلی ثبت شد.

    فقر و عقب‌افتادگی در تجهیز ناوگان

علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره علت بروز این حادثه گفت: همه صحبت‌هایی که تا الان می‌شود گمانه‌زنی است و هیچ دلیل واضحی که بتوان نتیجه قطعی را اعلام کرد وجود ندارد. چرا که اینگونه سوانح از شرایط پیچیده‌ای برخودار است. دلایل باید به کمیسیون سوانح برود و با چک کردن کل اطلاعات قبل و حین حادثه، نتیجه معلوم می‌شود.زاکانی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در محل بروز حادثه گفت: بخش عمده مصدومین به صورت سرپایی ترخیص شدند و 11 نفر از آنها به بیمارستان منتقل شدند. 9 نفراز مصدومین به زودی ترخیص خواهند شد و دو نفر نیاز به بررسی ویژه دارند و در حال رسیدگی به شرایط آنها هستیم و به زودی تعیین تکلیف شوند. او درباره تعهد شهرداری در پرداخت هزینه درمانی مصدومین گفت: بیمه هستند و محدودیتی وجود ندارد. خدا را شاکریم که حادثه جانی نداشتیم. بخش زیادی از مصدومین به دلیل خروج از واگن‌ها و شرایط اضطرار دچار مصدومیت شده بودند و عدد مصدومینی که در داخل واگن مصدوم شده بودند، حدود 6 نفر بود. او با تاکید بر اینکه هرچه تا الان گفته شده گمانه‌زنی است گفت: اما چیزی که زمینه ساز حوادث است فقر و عقب‌افتادگی مشخصی است که ناظر به تجهیز ناوگان، اورهال و به روز رسانی ناوگان و کمبودها است و امیدواریم با کار جدی که دارد صورت می‌کیرد بتوانیم جبران کنیم.

    در اولین فرصت گزارش علل حادثه مترو  اعلام می‌شود

در همین حال، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با تاکید بر اینکه در حال حاضر علل بروز این حادثه توسط کارشناسان کمیسیون عالی سوانح شرکت در حال بررسی است، گفت: در اولین فرصت گزارش علل این حادثه آماده و اعلام خواهد شد. مهدی شایسته اصل گفت: خوشبختانه این حادثه خسارت و هزینه‌ جانی نداشته که جا دارد در همین رابطه از همکاران زحمت‌کش اورژانس تهران به خاطر حضور سریع و همکاری با عوامل مترو تشکر و قدردانی ویژه داشته باشیم.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با تاکید بر اینکه همزمان با انجام عملیات جمع‌آوری سانحه دلایل بروز حادثه نیز توسط همکاران بنده در کمیسیون عالی سوانح در حال بررسی است، گفت: در اولین فرصت گزارش علل این حادثه آماده و اعلام خواهد شد. اما همانطور که پیش از این نیز بارها توسط شهردار تهران و همچنین همکاران ما در شرکت بهره‌برداری مترو اعلام شده بود، زیرساخت، قطعات ‌و تجهیزات متروی تهران فرسوده شده و نیاز جدی به اورهال دارد.شایسته ادامه داد: از آنجا که مسائل متروی تهران و حومه موضوعی ملی است، کمک به بهبود زیرساخت‌ها نیاز به همراهی و همکاری عاجل تمامی نهادهای مرتبط از جمله دولت در وصول مطالبات معوق دولت‌های گذشته دارد.

    عذرخواهی مترو از مصدومان و مردم

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو همچنین از مردم عذرخواهی کرد. او گفت: از همه شهروندان عزیز که دچار مصدومیت شدند و همچنین عزیزانی که با تأخیر در برنامه کاری خود مواجه شدند پوزش می‌طلبیم. این اتفاق بیشتر از گذشته ضرورت بروزرسانی و اورهال سیستم‌های سیگنالینگ و یکپارچه‌سازی مراکز فرمان تمامی خطوط را اثبات کرد. انجام این موضوعات با قید اولویت در دستور کار شرکت بهره‌برداری مترو قرار خواهد گرفت.او با تأکید بر آنکه جبران نواقص و کوتاهی‌های گذشته نیازمند اقدامات جهادی است، تأکید کرد: از همکارانم می‌خواهم با تلاش و فعالیت جهادی و شبانه‌روزی، کم کاری‌های گذشتگان را جبران کرده تا دیگر شاهد اینچنین حوادثی نباشیم.

    نحوه برخورد دو قطار مترو تهران ـ کرج ؟

قائم مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو تهران اما در نخستین ساعت برخورد دو قطار شهری جزییاتی از این حادثه را تشریح کرد.به گزارش ایسنا، آزادی، قائم مقام عملیات شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: اتفاقی که در ایستگاه چیتگر رخ داده است، برخورد قطار تندرو با قطار کندرو بوده است که قطار کندرو در مسیر قطار تندرو آمده است.

وی در مورد چرایی بروز این حادثه اظهار کرد: علت حادثه در دست بررسی است اما هنوز گزارش اولیه آماده نشده و به محض آماده شدن اعلام عمومی خواهیم کرد. قطار کندرو در همه ایستگاه‌ها توقف می‌کند اما قطار تندرو تنها در سه ایستگاه توقف دارد و سریع عبور می‌کند که در حادثه صبح امروز در مسیر تندرو، قطار کندرو وارد شده و از بغل برخورد می‌کنند.

      حادثه مترو تهران-کرج قابل گذشت نیست

در این حال، سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: عامل حادثه مترو تهران-کرج چه فنی و چه انسانی باشد، قابل گذشت نیست.تشکری هاشمی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره تکرار حوادث مترو تهران در ماه‌های گذشته و افزایش نگرانی از بروز چنین حوادثی گفت: وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، حتما باید توسط کمیته تخصصی بررسی شود و عللی که باعث بروز این حادثه شده و همچنین عللی که مقدمه‌ای بر بروز این حادثه بودند، شناسایی شوند و دلایل کارشناسی احصا شود. او ادامه داد: نمی‌شود چون حادثه‌ای داشتیم فکر کنیم حوادث الزما مثل هم هستند. باید بررسی‌های دقیق صورت گیرد. یا علت در حوزه فنی است یا عامل انسانی علت بروز حادثه بوده است و در هر دو مورد دقیق باید بررسی شود. تشکری هاشمی تاکید کرد: چه عامل فنی و چه عامل انسانی علت بروز حادثه بوده باشد قابل گذشت نیست و کمیسیون عمران و حمل و نقل با جدیت این مساله را به عنوان یک موضوع بسیار مهم پیگیری خواهد کرد و نتیجه را به مردم اطلاع خواهیم داد. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه فرسودگی مترو تجهیزات در بروز این حوادث چه میزان اثرگذار است، گفت: فرسودگی حتما در مترو تهران اتفاق افتاده، چرا که قطعات را به موقع تامین نکردند و همینطور تعمیرات به تاخیر افتاده است. اما اینکه آیا علت این حادثه فرسودگی بوده یا نه باید حتما بررسی دقیق شود. تشکری هاشمی تاکید کرد: اینکه فکر کنیم تامین قطعات یدکی و تجهیزات مترو تهران نیاز به بودجه دارد امر پیچیده‌ای نیست و دولت و شهرداری باید امکانات لازم را داشته باشند تا این سامانه بسیار گران قیمت برای مردم بسیار ایمن و ارزشمند باشد تا به این حال و روز نیفتد.

 

ارسال نظر