ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۹/۳۰ - ۰۱:۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۸۵۱۷۴

هشدار درباره فرصت‌سوزی در تکمیل راه‌آهن رشت ـ آستارا 

سفیر ایران در روسیه اظهار کرد: متاسفانه مسیر رشت به آستارا راه‌آهن ندارد سال‌هاست که برای این خط منتظر هستیم. اگر در دنیا مسیری باز شود دنیا معطل نمی‌ماند، کریدور در حال شکل گرفتن است و باید تعجیل کنیم در غیر این صورت این فرصت بزرگ از دست می‌رود. به گزارش ایلنا، کاظم جلالی در کنفرانس «راه ابریشم نو و خاورمیانه» اظهار کرد: یکی از مزیت‌های بزرگ ایران این است که در مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد از گذشته هم مطرح بود که ایران می‌تواند نقطه وصل دنیا باشد. البته تلاش‌های زیادی برای انزوای ایران شد اما به دلایل مختلف از جمله موقعیت ایران نتوانستند این کار را انجام دهند. فرصت‌های زیادی از نظر ترانزیتی برای ایران وجود داشته و دارد، کریدور شمال به جنوب از سال‌ها پیش مطرح بود و موافقت‌نامه‌هایی هم حول آن شکل گرفت اما به درستی نتوانستیم از آن استفاده کنیم. اگر این کریدور را به عنوان راه‌آهن نگاه کنیم و از بندرعباس تا خلیج فنلاند راه‌آهن وجود دارد. وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری دو بار محموله‌هایی از فنلاند به آستارا آمده و از آستارا به رشت منتقل و از آنجا به بندرعباس برده شده است باید در زمینه راه‌اندازی خط راه‌آهن رشت – آستارا اقداماتی انجام شود، البته جلساتی در این رابطه برگزار شده و روس‌ها هم علاقه‌مند به همکاری در این موضوع هستند. هر چه زمان به سرانجام رسیدن این پروژه را کمتر کنیم هزینه‌های خود را کاهش داده‌ایم.

هشدار نارنجی برای ۲۰ استان با ورود برف و کولاک

فرهاد مهریاری، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از هشدار سطح نارنجی برای ۲۰ استان در روز چهارشنبه و احتمال بارش سنگین برف و باران در محورهای کوهستانی این مناطق خبر داد. مهریاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته هواشناسی از روز دوشنبه هشدار نارنجی برای ۲۰ استان اعلام شده است و تا چهارشنبه ادامه دارد. البته برودت هوا در این سامانه نسبت به گذشته بیشتر است و مردم باید مواظب لغزندگی محورهای مواصلاتی باشند. مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: از همه مردم می‌خواهیم که با ورود به سامانه ۱۴۱ از آخرین وضعیت محورها مطلع شوند البته محورهای کوهستانی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب استان اصفهان و شرق استان خوزستان احتمال بارش سنگین برف، کولاک و بارش سنگین باران و آبگرفتگی و سیلابی‌ شدن محورها وجود دارد.

5 شهر برای ثبت نام مسکن دولتی تهرانی‌ها

خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد که متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهر تهران صرفا مجاز به انتخاب شهرهای پرند، هشتگرد، ایوانکی، پاکدشت و رباط‌کریم هستند و اگر شهر خود را اشتباه انتخاب کرده‌اند آن را اصلاح کنند یا درخواست خود را حذف و مجددا نام‌نویسی کنند. به گزارش ایسنا، در مرحله اول ثبت نام طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) امکان مشاهده بسیاری از شهرها برای ساکنان مراکز استان‌ها وجود دارد و در صورت انتخاب هریک از شهرهای غیرمرتبط نیز سامانه با خطا مواجه نمی‌شود. اما اگر متقاضیان به جز شهرهای مجاز، شهر دیگری را انتخاب کنند درخواست آنها در مرحله پایش و بررسی حذف خواهد شد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که برای ساکنان شهر تهران درخواست شده تا به جز پنج شهر مجاز پرند، هشتگرد، ایوانکی، پاکدشت و رباط کریم، امکان ثبت نام در برخی از شهرهای شرق تهران نیز فراهم شود که هنوز این موضوع محقق نشده و ممکن است اصلا محقق نشود. بر این اساس، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد که افراد ساکن در تهران می‌توانند صرفا برای شهرهای جدید پرند، هشتگرد، ایوانکی و همچنین پاکدشت و رباط کریم تقاضا بدهند. کسانی که شهر خود را اشتباه انتخاب کرده‌اند نسبت به اصلاح آن اقدام کنند یا اگر این امکان وجود نداشت انصراف بدهند و دوباره ثبت نام کنند.

تورم، دلیل تاخیر در ساخت آزادراه تهران-شمال

خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد: تورم و افزایش هزینه ساخت، دلیل تاخیر چند باره در پروژه منطقه دو آزادراه تهران-شمال بوده و دولت درصدد است تا سهم ۱۳۰۰ میلیارد تومانی خود را تا سال آینده در طرح تزریق کند. به گزارش ایسنا، خادمی در پاسخ به اینکه چرا تکمیل و بهره‌برداری از باند رفت آزادراه تهران-شمال برای چندمین بار به تاخیر افتاده است، اظهار کرد: دلیل آن دقیقا منابع مالی است، اگر دقت کنید پروژه‌های عمرانی از ابتدای سال گذشته تاکنون حداقل حدود ۱۵۰ درصد تعدیل قیمت پیدا کرده‌اند، یعنی برآوردی که در آن زمان صورت گرفته در حال حاضر تا بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته است. 

 

ارسال نظر