در شهر

۱۴۰۰/۰۹/۲۹ - ۰۲:۴۸:۴۶
کد خبر: ۱۸۵۱۳۸

اعتبار تأییدیه ایمنی ساختمان‌ها یک‌ساله است

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران با اشاره به لزوم گرفتن تأییدیه ایمنی از آتش‌نشانی برای ساخت ساختمان‌ها، گفت: در سال نخست مالکان ساختمان‌ها مجبور به گرفتن تاییدیه ایمنی از سازمان آتش‌نشانی هستند و این تاییدیه‌ها تنها یک سال اعتبار دارند و این در حالی است که تقریبا تعداد ساختمان‌هایی که مجددا برای گرفتن تاییدیه ایمنی به سازمان آتش‌نشانی مراجعه کنند، نزدیک به صفر است. به گزارش ایسنا، ملکی در یک نشست خبری اظهار کرد: هزینه مراجعه مجدد برای گرفتن تاییدیه ایمنی ساختمان از سازمان آتش‌نشانی بسیار کمتر از بار نخست است، اما با این حال تعداد مراجعه‌کنندگان نزدیک به صفر است. ملکی با اشاره به بازدید این سازمان از ۳۳ هزار و ۲۰۰ ساختمان با قدمت و کاربری‌های مختلف در دو سال گذشته، یادآور شد: همه این ساختمان‌ها از سازمان آتش‌نشانی دستورالعمل گرفته‌اند؛ به این معنا که ایرادی در کار خود دارند، از این تعداد حدود ۳۲۰۰ ساختمان نیاز به رسیدگی فوری و حدود ۱۲۸ ساختمان در وضعیت پر خطر هستند.

روند لاک‌پشتی ساخت پارکینگ‌های محله‌ای پایتخت

زهرا شمس احسان، رییس کمیته اجتماعی شورای شهران تهران از روند ساخت لاک‌پشتی پارکینگ‌های محله‌ای انتقاد کرد.  شمس احسان دیروز در نشست علنی شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود به مساله عدم تخصیص عوارض حاصل از کسر پارکینگ به احداث پارکینگ محله‌ای اشاره کرد و گفت: تامین قطعی و احداث پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و ساخت و ساز‌های شهری طبق طرح جامع، ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده 5 مورد تاکید قرار گرفته است اما در سنوات گذشته متاسفانه به دلایل مختلف از جمله اخذ تعهد از مالکین جهت تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری، کسر پارکینگ‌های زیادی در سطح مناطق ۲۲گانه بر پایتخت تحمیل شده است.  وی با بیان اینکه جهت رفع این مساله، موضوع هزینه کرد شفاف کلیه درآمدهای حاصل از عوارض کسری پارکینگ و اختصاص صددرصدی آن جهت ساخت پارکینگ‌های محله‌ای به کرات در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است، افزود: بر این اساس شهرداری تهران مکلف بوده تا منابع حاصله را در حساب اختصاصی و جداگانه‌ای نزد خزانه شهرداری واریز و صرفاً جهت ساخت پارکینگ‌های عمومی و با اولویت پارکینگ‌های محله‌ای هزینه کند و هرگونه هزینه‌کرد خارج از موضوع، همواره به صورت صریح غیرمجاز و ممنوع اعلام شده است.  شمس احسان ادامه داد: اما متاسفانه طی سال‌های گذشته مساله احداث پارکینگ‌های محله‌ای مورد غفلت واقع شد و تاکنون قریب به ۴۶ هزار واحد کسرپارکینگ در محدوده بافت فرسوده مصوب کلان‌شهر تهران ایجاد که نتیجه این شده که در حال حاضر بخش عمده‌ای از سطح معابر و فضاهای باز در محدوده‌های مذکور به پارکینگ اتومبیل تبدیل شده و کارایی اصلی خود را از دست داده‌اند.

ارزیابی دیوان محاسبات از نوسازی  ناوگان حمل و نقل عمومی

دیوان محاسبات گزارش «عملکرد طرح‌های مرتبط با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹» را ارایه کرد. در این گزارش، ترک فعل مسوولان، عدم اجرای به موقع احکام مرتبط با حوزه حمل و نقل شهری و عدم پرداخت سهم حمل و نقل از منابع بودجه‌ای و منابع حاصل از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در سنوات اخیر، مورد تذکر قرار گرفت. به گزارش ایسنا، در گزارش دیوان محاسبات کشور آمده است که طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ بالغ بر ۸۰ درصد اعتبارات مربوط به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نسبت به اعتبارات اصلاحی، تخصیص داده شده است در حالی که سازمان حمل و نقل عمومی کشور فقط ۶ درصد از آن را مصرف و ۹۴ درصد دیگر را به شهرداری‌های سراسر کشور حواله کرده تا صرف موافقت نامه‌های مبادله‌ای سازمان برنامه و بودجه شود. این گزارش نشان می‌دهد که از ۳۲ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده از محل هدفمندی یارانه‌ها بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ سهم حمل و نقل عمومی پرداخت نشده است. ضمن اینکه عملکرد این سازمان در اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی و تعاونی و شهرداری‌ها برای انواع مختلف حمل و نقل درون و برون‌شهری فاقد عملکرد است. دیوان محاسبات کشور بیان می‌دارد که از محل پرداخت یارانه سود تسهیلات به نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی صرفاً ۳۰ درصد اهداف نوسازی ۱۰۰۰ دستگاه مینی بوس پیش بینی شده محقق شده است. همچنین مصوبه شورای اقتصاد در خصوص جایگزینی و نوسازی ناوگان تجاری و مسافری دیزلی با هدف نوسازی ۱۹۰۰ اتوبوس شهری و ۶۴ درصد از اهداف پیش‌بینی شده برای خرید اتوبوس از محل فروش اوراق مشارکت اجرایی نشده است.

 

ارسال نظر