ورود یک کشور اروپایی به ساخت مسکن دولتی

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۰۱:۱۱:۵۸
کد خبر: ۱۸۵۰۹۱
ورود یک کشور اروپایی به ساخت مسکن دولتی

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در هفته نخست آذرماه سال جاری اعلام کرد، هیچ توافقی با چینی‌ها برای انتقال تکنولوژی ساخت صورت نگرفته است و بخش خصوصی می‌تواند تکنولوژی ساخت را وارد کشور کند؛ دیروز احمد دنیامالی، عضو شورای عالی مسکن جزییات مذاکره با شرکت‌های خارجی از جمله چین، ترکیه و یکی از کشورهای اروپایی را برای ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال اعلام کرد. آنگونه که دنیا ملی گفته است، «دستیابی به هزینه ساخت به قیمتی کمتر از 3 میلیون تومان برای هر متر مربع مسکن» یکی از مهم‌ترین جزییات مذاکره و توافق به دست آمده با شرکت‌های خارجی است. در این حال، سیدمحمد مرتضوی، عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان در واکنش به این اظهارات، رقم 3 میلیون تومان را غیرمنطقی خواند و تصریح کرد، با توجه به تورم امسال، هزینه ساخت یک متر مسکن ۸ میلیون تومان است.

    واگذاری 10 درصد از مسکن دولتی به خارجی ها

دنیامالی درباره جزییات مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن (ساخت 4 میلیون مسکن در چهار سال) اظهار کرد: طبق قانون برای ساخت مسکن باید از ظرفیت داخل استفاده کنیم و این موضوع اجتناب ناپذیر است و نه به لحاظ قانونی می‌توانیم برای ساخت پروژه مسکن نیرو وارد کنیم و نه سیاست‌های کلی کشور این اجازه می‌دهد که به سمت استفاده از ظرفیت خارجی‌ها برویم.  وی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: اما این اجازه داده شده برای بخش بسیار کوچکی به اندازه 10 درصد در کنار استفاده از ظرفیت داخل بتوانیم از ظرفیت خارجی‌ها در موضوع انتقال تکنولوژی استفاده کنیم از این رو با شرکت‌های چینی، ترک و با یک شرکت اروپایی وارد مذاکره شده‌ایم.

    2  مساله اولویت‌دار در مذاکره با خارجی‌ها

عضو شورای عالی مسکن با اشاره به بحث قیمت تمام شده پروژه نهضت ملی مسکن گفت: در مذاکره با شرکت‌های خارجی دو مساله صنعتی‌سازی و بحث قیمت تمام شده در اولویت است و همچنین در حال حاضر برای ساخت این پروژه برای ما موضوع قیمت تمام شده پروژه بسیار اهمیت دارد. دنیامالی با بیان اینکه ساخت پروژه نهضت ملی مسکن ب استفاده از تولید داخل بیشتر از قیمت‌ها مورد انتظار دولت بوده اظهار کرد: در حال حاضر پیشنهاد سازندگان داخلی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن در هر متر مربع 5.5 میلیون تومان است که این عدد بیشتر از انتظار ما در محاسبه قیمت‌ها است. وی از مذاکره با شرکت‌های خارجی با قیمت ساخت هر متر مربع کمتر از 3 میلیون تومان خبر داد و گفت: در مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت به عدد کمتر از 3 میلیون تومان رسیده‌ایم البته کار با خارجی‌ها تابعی از قیمت دلار است و در این مورد نگران پایه دلاری آن هستیم چراکه با رشد نرخ دلار طبیعتا قیمت‌ این قراردادها هم بالا می‌رود. عضو شورای عالی مسکن افزود: البته تمام تلاش این است که از ظرفیت داخلی برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن بهره ببریم و ورود خارجی‌ها در این پروژه موردی باشد.

    تهاتر با نفت یا محصولات معدنی

دنیامالی با اشاره به پرداخت‌ها به شرکت‌های خارجی در این پروژه تاکید کرد: در مذاکرات با شرکت‌های خارجی به صورت جدی بحث تهاتر نفت را دنبال می‌کنیم و اعلام کرده‌ایم که شرط همکاری با شرکت‌های خارجی برای ساخت پروژه نهضت ملی مسکن این است که هیچ پول نقدی نپردازیم و خدمات آنها با نفت یا کالاهای معدنی تهاتر شود. هر چند که می‌دانیم اقدام راحتی نیست و در داخل کشور این موضوع فرابخشی است و باید با همکاری وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی باید به اجرا برسد.

    انبوه‌سازان:  هزینه ساخت ۸ میلیون تومان است

در همین حال، سیدمحمد مرتضوی، عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان که اظهارات عضو شورای عالی مسکن منطقی نیست، گفت: با توجه به تورم امسال، هزینه ساخت یک متر مسکن ۸ میلیون تومان است. مرتضوی در واکنش به اظهارات عضو شورای عالی مسکن در خصوص مذاکره با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای برای ساخت مسکن دولتی با قیمت هر مترمربع 3 میلیون تومان اظهار کرد: این کار با توجه به قیمت فولاد، سیمان و دستمزدهایی که پرداخت می‌شود، امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر با مدنظر قراردادن ارزش نهاده‌های ساختمانی و تورم امسال به هیچ‌وجه نمی‌توانیم یک مترمربع مسکن را با قیمت اعلام شده از سوی عضو شورای عالی مسکن بسازیم. وی ادامه داد: ضمن اینکه بعید می‌دانیم با توجه به تجربه‌ همکاری با شرکت‌های خارجی در ساخت و ساز مسکن بتوانیم پروژه‌های نهضت ملی مسکن را با این قیمت‌ها بسازیم. به گزارش تسنیم، او توضیح داد: با شرکت ترکیه‌ای کوزو در مسکن مهر تجربه همکاری ناموفقی داشته‌ایم و این شرکت هنوز نتوانسته بخشی از قراردادهای این طرح را به اتمام برساند. عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: بر اساس آمار اخیر وزارت راه و شهرسازی حدود 30 درصد از پروژه‌های مسکن مهر کوزو به پایان نرسیده، اما در مقابل مبالغ خیلی بالایی به این شرکت پرداخت شده است. قراردادهای این شرکت دلاری است و این اظهارنظر عضو شورای عالی مسکن به هیچ‌وجه منطقی نیست. مرتضوی با یادآوری اینکه با قیمت ساخت 3 میلیون تومان خیلی فاصله داریم، اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان قیمت تمام شده هرمتربع مسکن با احتساب تمام هزینه‌های آن در سال 1400 بالغ بر 8 میلیون تومان است که 5 میلیون تومان با رقم اعلام شده عضو شورای عالی مسکن فاصله دارد. وی با تاکید بر اینکه قطعا شرکت‌های خارجی با رویکرد استفاده از خدمات شرکت‌های ایرانی با تورم خدمات روبرو خواهند بود، گفت: باید به این نکته توجه شود که مصالح ساختمانی در داخل تولید می‌شود و امکان واردات آنها وجود ندارد. با توجه به قیمت نهاده‌های ساختمانی، ادعای ساخت مسکن نهضت ملی مسکن با قیمت 3 میلیون تومان را رد می‌کنم. وی بیان کرد: اگر با قیمت مساوی و با شرایط برابر به شرکت‌های ایرانی و خارجی نگاه کنیم، ایرانی‌ها اولویت دارند چون در ایجاد اشتغال در اثرگذار هستند. عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار کرد: ورود شرکت‌های خارجی به بخش صنعت ساختمان باعث می‌شود تولید داخل معطل بماند و این احتمال وجود دارد که در فرآیند استفاده از مصالح ساختمانی اقبالی برای تولیدات ایرانی نباشد. همین مساله این هشدار می‌دهد که به هیچ‌وجه نباید با شرکت‌های خارجی وارد معامله شویم، در واقع این اظهارات با این نیت پذیرفتنی نیست. بر اساس این گزارش، در حالی یکی از اعضا شورای عالی مسکن از مذاکره با شرکت‌های خارجی برای ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن خبر داده که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده قرار نیست خارجی‌ها در ایران مسکن بسازند و مذاکره با آنها فقط برای ورود فناوری‌های نوین ساخت است.

    دستور رییسی چه بود؟

به گزارش «تعادل»، در پی دستور ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور به رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی برای برگزاری جلسه با بخش خصوصی و جلب مشارکت داخلی در پروژه ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال، 6 آذر سال جاری این جلسه برگزار شد. قاسمی در این جلسه با انبوه‌سازان اعلام کرد، هیچ توافقی با چینی‌ها برای انتقال تکنولوژی ساخت صورت نگرفته است و بخش خصوصی می‌تواند تکنولوژی ساخت را وارد کشور کند. وزیر راه‌وشهرسازی همچنین از اعلام آمادگی برای مشارکت با انبوه‌سازان خبر داد و گفت: متناسب با محل زمین می‌توانیم مشارکت در ساخت با انبوه‌سازان داشته باشیم و واحدهای سهم وزارت راه‌وشهرسازی را با هدف ارایه به مردم کم‌توان اختصاص دهیم.

 

ارسال نظر