ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۹/۲۷ - ۰۲:۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۸۵۰۴۷

تمدید مهلت ثبت‌نام  مسکن دولتی تا ۱۵ دی 

معاون وزیر راه وشهرسازی از تمدید مهلت ثبت نام متقاضیان نهضت ملی مسکن تا ۱۵ دی خبر داد. به گزارش تسنیم، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی گفت: ثبت نام برای 460 شهر که از ابتدا در طرح نهضت ملی مسکن جانمایی شده بودند، همچنان در سایت امکان پذیر است و این ثبت نام 460 شهر برای آخرین بار تا 15 روز بعد از 30 آذر تمدید می‌شود. او ادامه داد: برای سایر شهر‌هایی که به مرور به سامانه اضافه شدند 2 ماه مهلت ثبت نام داده می‌شود. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: برای هر شهر از زمان قرار گرفتن در سامانه، 2 ماه مهلت ثبت نام وجود دارد که ممکن است برای برخی از شهر‌های 40 روز باقی مانده باشد و ممکن است برای برخی 20 روز که این زمان برای هر شهری متفاوت است. محمود‌زاده بیان کرد: در حال حاضر این آخرین زمان مهلت ثبت نام است و تاکنون بیش از 500 هزار نفر از ثبت نام‌کنندگان پالایش شده‌اند. از ابتدای دی ماه به مرور پیامک تایید به متقاضیان واجد شرایط ارسال خواهد شد و افراد باید به اقدام به تکمیل مدارک خود کنند. او بیان کرد: تاکنون بیش از 2 میلیون و 130 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که با توجه به درخواستی که وجود دارد این ثبت نام‌ها همچنان ادامه دارد. طرح نهضت ملی مسکن به عنوان طرح ساخت مسکن دولت سیزدهم، با ادغام در طرح اقدام ملی مسکن قصد ساخت چهار میلیون واحد مسکونی برای افراد بدون مسکن را دارد.

پیامدهای خطرناک  ِوام تکلیفی مسکن 

مهرزاد ذاکری، مدیرکل مجلس بانک مرکزی گفت: برای تأمین وام ساخت مسکن یا باید از تسهیلات سایر بخش‌ها بزنیم که دسترسی سایر بخش‌های اقتصادی به تسهیلات را کم می‌کند یا باید نقدینگی خلق کنیم که عواقب تورمی دارد. به گزارش مهر، ذاکری در نشست «سازوکار بهینه مشارکت نظام بانکی در طرح‌های ملی ساخت مسکن» که سه‌شنبه ۲۳ آذر ماه در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی برگزار شد، سهم بخش مسکن در کل تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها در سال ۹۹ را ۵ درصد عنوان کرد و افزود: این منابع برای تأمین مالی ساخت یک میلیون مسکن جدید در سال کافی نیست و برای این هدف دست کم باید سهم مسکن از تسهیلات بانکی ۴ برابر شود که در حال حاضر در توان بانک‌ها نیست. در عین حال لازم است از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده شود، به‌طور مثال در سال ۹۲ ظرفیت مسکن مهر موجب شد میزان ساخت مسکن از طرف بخش خصوصی به ۸۰۰ هزار واحد برسد. وی با تاکید بر اهمیت احصای نیاز اقتصاد کشور به ساخت مسکن در برنامه‌ریزی، گفت: بر اساس مطالعه طرح جامع ملی مسکن 10 ساله تا ۱۴۰۵، کل نیاز مسکن کشور در بخش شهری و روستایی سالانه ۵۸۰ هزار واحد مسکونی بوده که ساخت بخش خصوصی قریب به ۱۰۰ هزار واحد کمتر از این نیاز را پوشش داده است. ذاکری افزود: بحث دوم این است که چه خرید مسکن و چه ساخت مسکن، به منابعی برای تأمین مالی نیاز دارد که غالباً به عهده نظام بانکی است. سوال این است که آیا نظام بانکی برای این تعداد مسکن توان پرداخت را دارد؟ در سال ۹۹، نظام بانکی نزدیک به ۱,۸۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی اعطا کرده است که سهم بخش صنعت ۳۰ درصد، بخش مسکن ۵ درصد (۱۰۴ هزار میلیارد)، بخش بازرگانی ۱۷ و بخش خدمات ۳۹ درصد بوده است.

برنامه ساخت 15 درصد مسکن دولتی در بافت‌های فرسوده 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از احداث ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ظرف ۲ سال ذیل طرح نهضت ملی مسکن خبر داد. سید محمد ایینی در گفت‌وگو با مهر درباره برنامه‌های دولت در خصوص بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: آنچه برای شرکت بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده این است که در ۲ سال زمینه نوسازی ۳۰۰ هزار واحد فرسوده را فراهم کنیم. وی افزود: ۱۵ درصد برنامه نهضت ملی مسکن در داخل بافت‌های فرسوده انجام می‌شود به این معنا که بازآفرینی شهری فضا را فراهم کند تا مردم وارد این جریان شوند و روند نوسازی بافت‌ها تسریع شود. معاون وزیر راه و شهرسازی برنامه شرکت بازآفرینی شهری را حمایت از فرآیند نوسازی سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده عنوان و تصریح کرد: با این برنامه، ظرفیت تولید مسکن در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی شکوفا شود.

ارسال نظر