تعدیل ۱۱ هزار میلیاردی بودجه سال جاری شهرداری

۱۴۰۰/۰۹/۲۲ - ۰۱:۲۶:۴۶
کد خبر: ۱۸۴۹۳۵

اعضای شورای شهر تهران دیروز در حالی با کاهش بودجه سال جاری شهرداری موافقت کردند که برخی از اعضا رقم بودجه امسال را غیر واقعی دانسته و آن را دام شورای پنجم برای شورای ششم خواندند. لایحه «اصلاحیه بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران» در جلسه دیروز این شورای بررسی شد. در ابتدا محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این باره گفت: عدد بودجه سال ۱۴۰۰ با توجه به تفریغ بودجه و درآمد شهرداری بودجه مناسبی نبوده است و در ۶ ماه اول سال تنها ۵۲ درصد درآمد شهرداری محقق شده است. وی افزود: در تفریغ بودجه سال ۹۹ کل عملکرد و مبلغ محقق شده، ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است. اگر می‌خواستیم این را لحاظ کنیم باید بودجه کم‌تری برای سال ۱۴۰۰ در نظر می‌گرفتیم. بنابر این دوستان شهرداری تصمیم به اصلاح بودجه گرفتند و طبق قانون در صورت انحراف بودجه بیش از ۲۰ درصد، شهرداری مکلف به اصلاح آن است. در همین رابطه خواستار رسیدن بودجه به حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان هستیم. همچنین در حوزه فروش اموال غیر منقول شاهد کاهش ۴ هزار میلیارد تومانی هستیم. آخوندی عنوان کرد: برخی ردیف‌های بودجه‌ای ازجمله برای احداث بزرگراه شهید شوشتری، اصلاح تقاطع‌ها، آسفالت بزرگراه‌ها و غیره نیز پیشنهاد شهرداری برای اضافه شدن به لایحه بودجه است. به علاوه افزایش حقوق برخی سازمان‌ها ازجمله سازمان اتوبوسرانی، شرکت مترو و غیره نیز در اصلاحیه لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

     نگران پیامدهای این لایحه  برای بودجه سال آینده 

در ادامه ناصر امانی گفت: اگر یک تیم قوی اقتصادی در ماه‌های گذشته، مطالبات و درآمدهای شهرداری را پیگیری می‌کرد، امروز بخش زیادی از درآمد شهرداری محقق می‌شد. در تیم گذشته شهرداری رسماً اعلام کرد که به دنبال کار عمرانی و ساخت و ساز نیست و حتی کارهای دوره قبلی را هم از بین بردند. عضو شورای شهر اظهار داشت: در جلسه برنامه‌های آقای زاکانی اعلام کردیم ۷۰ هزار میلیارد بدهی داریم و ایشان گفتند که این رقم چیزی نیست اما در حال حاضر شاهد کاهش بودجه عمرانی و نگهداشت شهر هستیم و این موضوع خلاف وعده‌های دولت است. بنده نگران پیامدهای این مصوبه و کاهش بودجه ۱۴۰۱ هستم. در ادامه پرویز سروری نایب رییس شورای شهر گفت: ما وارث یک تنبلی مفرط در شهرداری هستیم اما این بودجه در طی سه ماه قابل تحقق نیست و شهردار تهران نیز برای تحقق بودجه سوپرمن نیست. در ادامه مهدی اقراریان گفت: در یکی از ردیف‌ها اعتباری ۷ هزار میلیارد تومان برای شورایاری‌ها در نظر گرفته شده که بدون در نظر گرفتن توافق بوده است. از سوی دیگر در برخی موارد معاونین شهرداری از جمله معاون فرهنگی در این موضوعات پاسخگو نیست.

    در بودجه آب بسته شده است

سپس مهدی چمران نیز گفت: در بودجه سال گذشته آب بسته شده بود. اگر دوستان شهرداری خیلی زرنگ باشند، نهایتاً ۳۴ هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری را محقق خواهند کرد که خیلی هم زرنگ نیستند. وی افزود: مبنای بودجه سال آینده ما ۵۰ هزار میلیارد نیست بلکه همین حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان که با واقعیت تطابق دارد، است. اگر ما از این بودجه کم نکنیم، رقم عملیاتی آن باز هم حدود همین رقم خواهد بود.

 

ارسال نظر