در شهر

۱۴۰۰/۰۹/۲۱ - ۰۰:۴۴:۲۰
کد خبر: ۱۸۴۸۷۰

وداع با جریمه‌های یک میلیونی کرونایی

سردار سید تیمور حسینی، جانشین رییس پلیس راهور ناجا از خداحافظی با جریمه‌های یک میلیونی مربوط به محدودیت‌های کرونایی خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور ناجا، سردار حسینی گفت: همان‌گونه که رنگ بندی جدید کرونایی شهرها اعلام شد، تنها ۸ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و خوشبختانه هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست و این یعنی دیگر در حال حاضر جریمه یک میلیون تومانی نداریم و فقط جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومانی شهرهای نارنجی پا برجا است. وی افزود: هنوز از جزئیات طرح قرنطینه هوشمند چیزی به پلیس اعلام نشده و مبنای محدودیت‌های جاده‌ای همان طرح قبلی که بر اساس رنگ بندی جریمه اعمال می‌شده، است.

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: صحبت‌هایی شده تا وام تعمیر اتوبوس‌های بخش خصوصی افزایش یابد، در همین راستا قرار است رقم این وام به ۴۰۰ میلیون تومان برسد. چمران در گفت‌وگو با مهر، درباره پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: موضوع بدهی‌های شهرداری از دولت همواره در جلسات هیات دولت مطرح می‌شود و امیدواریم که به نتیجه برسد. وی با بیان اینکه مشکل افزایش واگن‌های مترو و توسعه آن به سرعت حل نمی‌شود، اظهار کرد: اما موضوع توسعه اتوبوسرانی قابلیت حل شدن ظرف چند ماه را دارد. در همین راستا نیز حدود ۲ هزار دستگاه نیاز به تعمیر دارد اما این اتوبوس‌ها برای بخش خصوصی است و این بخش نیز اعلام کرده که وام‌های تعلق گرفته به آنها برای تعمیرات، کم است و توانایی تعمیر این ناوگان را ندارد. چمران با اشاره به اضافه شدن ۱۶۵ اتوبوس دیگر به ناوگان حمل و نقل تهران تا پایان سال عنوان کرد: به علاوه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ اتوبوس نیز در دست خرید و ساخت است. متأسفانه در سال‌های گذشته به جای افزایش اتوبوس‌ها شاهد کاهش آنها بودیم و در حال حاضر تنها ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس داریم. وی با اشاره بر تبعات کاهش اتوبوس‌ها در سال‌های اخیر تصریح کرد: نتیجه کاهش تعداد اتوبوس‌ها و تقلیل ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی، امروز در حال نشان دادن خود در معضل ترافیک نا به سامان پایتخت است. تحرکات برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در حال انجام است اما اجرایی و عملیاتی شدن آنها در سطح شهر زمان بر است. وی با تاکید بر اینکه نتیجه مذاکره با دولت برای تسویه مطالبات شهرداری باید در قالب پرداخت یک مبلغ پیش پرداخت نقد برای خرید تجهیزات توسعه مترو باشد، بیان کرد: در حال حاضر علاوه بر چین، روسیه نیز برای مشارکت در این زمینه اعلام آمادگی کرده است. ما در این زمینه در حال تلاش هستیم اما حتی در صورت انعقاد قرارداد با هر کشوری، دو سال بعد واگن‌ها به دست ما خواهد رسید. چراکه ساخت واگن‌ها زمان بر است و پس از آمدن واگن، باید در شرکت‌های واگن سازی داخلی تکمیل و وارد چرخه شود.

عدم ایمن‌سازی برخی ساختمان‌های ناایمن

مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: برای بخشی از پروژه‌ها به دلیل قدیمی بودن بافت محل، امکان ایمن‌سازی براساس استانداردها وجود ندارد و باید سازمان آتش نشانی تهران با حداقل‌هایی ایمن‌سازی آنها را بپذیرد، چرا که چاره‌ای نیست. عباسی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ساخت ساختمان ایمن پلاسکو ۵ سال طول کشید، حال با توجه به تعداد قابل توجه ساختمان‌های ناایمن در پایتخت به نظر شما این تعداد ساختمان چه زمانی به حداقل می‌رسد؟ اظهار کرد: شهرداری باید جلوی فعالیت ساختمان‌هایی که ممکن است حادثه آفرین باشد را بگیرد تا برای شهروندانی که در آن محل حضور دارند رفع خطر شود.  او تاکید کرد که ضوابط، قوانین و الزامات و تکالیف مشخص است و ساختمان‌هایی که فوریت دارد در هر پروژه توسط مالکان و صاحبان منافع باید به سرعت ایمن‌سازی شود.  عباسی با بیان اینکه ساختمان‌های ناایمن کاملا شناسایی شده‌اند، گفت: در هر منطقه‌ای سازمان آتش نشانی بررسی‌های خود را کرده و ابلاغ و اخطارهای لازم را داده است. ساختمان پلاسکو نیز ساختمانی بود که آتش نشانی بارها اخطار لازم را داده بود. اما بخشی از این کار نیازمند همکاری مراجع قضایی نیز هست.  رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: علاوه بر آن اصنافی هم که در این ساختمان‌ها حضور دارند به ویژه ساختمان‌های موجود در اماکن عمومی باید همکاری کنند. یعنی ذی نفعان باید منافع و ایمنی مردم را در اولویت خود قرار دهند.  او در واکنش به اینکه تعدادی از ذی نفعان به دلیل طولانی شدن فرایند ایمن‌سازی از این کار امتناع می‌کنند، اظهار کرد: برای بخشی از پروژه‌ها به دلیل قدیمی بودن بافت محل، امکان ایمن‌سازی براساس استانداردها وجود ندارد و باید سازمان آتش نشانی تهران با حداقل‌هایی ایمن‌سازی آنها را بپذیرد، چرا که چاره‌ای نیست.  عباسی افزود: ضوابط آتش نشانی در شرایطی پیش‌بینی شده است که ساختمان‌ها روزانه ساخته می‌شوند و استانداردها به صورت کامل رعایت می‌شود اما ساختمان‌هایی که قدمت طولانی دارند و عمری از آن گذشته باید حداقل‌ها را در آنها مدنظر قرار داد. البته حداقل‌هایی که تا حدی ایمنی و امکان بهره‌برداری برای مردم را داشته باشد. 

 

ارسال نظر