ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۹/۲۰ - ۰۴:۰۶:۰۹
کد خبر: ۱۸۴۸۶۱

ساخت ۴۰ شهر جدید در کشور

 رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشکل زمین برای 2 میلیون و ۴۰۰ هزار واحد حل شده گفت: برنامه ما این است که تا پایان امسال زمین مورد نیاز برای 4 میلیون مسکن تعیین تکلیف شود. به گزارش تسنیم، قاسمی در جمع خبرنگاران لرستان اظهار کرد: مساله زمین در900 شهر تعیین تکلیف شده و با توجه به دارایی‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی، زمین مجانی است که فرصت خوبی برای مردم است. البته طرح نهضت ملی مسکن و اقدام ملی که کلا 10 درصد پیشرفت داشت، ادغام شدند و در حال حاضر کار ساخت 700 هزار واحد آغاز شده است. وی اظهار کرد: 40 شهر جدید در کشور ساخته و در حال ساخت است و شهرهای جدید در این طرح تصویب کردیم که مرکز استان که در فاز اول درون شهر، مشکل زمین‌های را حل کنیم.

دستگاه‌های دولتی؛ مالکان بزرگ خانه‌های خالی!

از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی که تا کنون شناسایی شده ۹۰۰ هزار واحد مربوط به اشخاص حقوقی است که باید مشمول مالیات می‌شد اما ماه‌هاست که تحقق این موضوع معطل ایجاد یک سامانه رابط بین وزارت راه و سازمان امور مالیاتی است که باید توسط وزارت ارتباطات ایجاد شود اما بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هنوز این ارتباط برقرار نشده است. به گزارش ایسنا، تملک املاک مسکونی و تجاری توسط اشخاص حقوقی و خالی نگه داشتن آن به معضلی برای بازار مسکن تبدیل شده است. آن طور که معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه ۹۰۰ هزار واحد مربوط به اشخاص حقوقی است. منظور از اشخاص حقوقی، بانک‌ها، دستگاه‌های دولتی، ارگان‌ها و نهادهای عمومی است که معمولا برای افزایش سرمایه یا مصون نگهداشتن آن در برابر تورم اقدام به خرید یا ساخت املاک مسکونی و تجاری می‌کنند. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در تاریخ ۱۷ آبان ماه سال جاری با ارسال نامه‌ای به ریاست سازمان امور مالیاتی یک میلیون و ۱۷۴ هزار واحد خالی را معرفی کرده‌ایم که اکثریت آنها متعلق به اشخاص حقوقی هستند، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰۰ هزار واحد خانه خالی متعلق به اشخاص حقوقی است. اطلاعات تهیه شده به صورت دستی و در قالب سی دی تحویل سازمان امور مالیاتی شده است. وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی باید تنها واحدهای خالی را برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی کند که تا کنون مجموعا حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی به این سازمان معرفی شده است، افزود: به دلیل متفاوت بودن محل قرار‌گیری واحدهای خالی شناسایی شده در حال حاضر امکان برآورد کلی میزان مالیاتی که باید اخذ شود مشخص نیست.

دردسرسازی تونل «مشاع»  برای مسافران هراز

تونل مشاع یا همان تونل امامزاده هاشم جاده هراز روز جمعه برای مردم دردسرهایی درست کرد و تعداد زیادی از ماشین‌ها که از این تونل عبور می‌کردند پنچر شده و مجبور به تعویض لاستیک خودروشان می‌شدند. به گفته سرپرست راهداری استان مازندران این مشکل برطرف شده اما برای این تونل باید فکر اساسی کرد. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش‌های رسیده از سوی مردم و مسافران چاله بزرگی در تونل مشاع یا همان تونل امامزاده هاشم در جاده هراز ایجاد شده است که روز جمعه دردسرهای بسیاری برای برخی مسافران ایجاد کرد. چرا که در این چاله میلگردهایی وجود دارد که خودروها پس از عبور از روی آن پنچر شدند و در برخی ساعات صف‌های پنچرگیری پس از این تونل مشاهده شده است. اسماعیل فولادی سرپرست اداره کل راهداری استان مازندران درباره این مشکل گفت: تونل مشاع یا همان تونل امامزاده هاشم از زمان دولت دهم از سوی شرکت ساخت به بهره‌برداری رسید اما با توجه به وجود برخی مشکلات این تونل را تا کنون و به صورت قطعی تحویل نگرفته ایم. چرا که بارها اعلام کردیم که سقف این تونل نیاز به بازسازی و اصلاح اساسی دارد. فولادی ادامه داد: برای حل اساسی مشکل تونل امامزاده هاشم باید این تونل مسدود شده و سقف آن ایزوله و آب بندی شود. چرا که از سقف این تونل آب چکه می‌کند و این اتفاق در طول مدت زمانی سبب ایجاد چاله و پوسیدگی محور می‌شود. بنابراین باید در ابتدا مطالعات ژئوفیزیکی و ژئوالکتریکی بر روی این تونل انجام شود و ضمن شناسایی و تغییر مسیر آب در بالادست، ایزوله آب بندی و روکش سقف تونل به صورت اساسی انجام شود تا شاهد این مسائل نباشیم و مخاطره‌ای برای مسافران به وجود نیاید.

 

ارسال نظر