ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۰۳:۳۵:۵۳
کد خبر: ۱۸۴۸۱۰

استقبال سوریه از حضور شرکت‌های ایرانی در این کشور‌

وزیر امور خارجه سوریه در سفر اخیر خود به تهران با وزیر راه و شهرسازی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار بر گسترش تعاملات اقتصادی دو طرف تأکید شد.به گزارش فارس، فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، در سفر اخیر خود به تهران با رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان، دیدار کرد. قاسمی در این دیدار گفت که ایران و سوریه در حوزه‌های مختلف همکاری‌های موفقی داشته‌اند اما در حوزه اقتصادی این همکاری‌ها آنگونه که انتظار می‌رفت پیشرفت نداشته است. وی تأکید کرد: ایران و سوریه باید همکاری‌ها و روابط اقتصادی خود را از طریق بخش خصوصی گسترش داده و در این مسیر تولید مشترک می‌تواند زمینه خوبی را ایجاد کند. فیصل مقداد هم در مقابل با قدردانی از کمک ایران به دولت و ملت سوریه در مقابله با تروریسم گفت: ما از حضور شرکت‌های ایرانی در این روند استقبال می‌کنیم. در حال حاضر تفاهم نامه‌های مختلفی بین دو کشور امضا شده که باید اجرایی شوند. ما همچنین از توافقات جامع و راهبردی با ایران در راستای گسترش روابط استقبال می‌کنیم. مقداد با اشاره به فشارهای امریکا علیه ایران و سوریه گفت: این اقدام تأثیری بر اراده دو کشور برای تداوم همکاری‌ها نخواهد داشت.

جزییات جریمه کرونایی رانندگان و مسافران جاده‌ای

بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونا که قرار است از یکشنبه هفته آینده اجرایی شود، مقرر شده تا مردم در سفرهای جاده‌ای حتی با وسایل نقلیه شخصی‌شان جریمه شوند، اگر واکسینه نشده باشند یا کرونای آنها مثبت شده باشد. به گزارش ایسنا، طرح محدودیت و کنترل هوشمند کرونا که قرار بود با تاخیر دو هفته‌ای از نیمه ماه جاری، اجرایی شود، به گفته وزیر کشور قرار است از یکشنبه هفته آینده یعنی ۲۱ آذر آغاز شود. در قالب این طرح، محدودیت‌های هوشمند در قالب پنج مرحله در حوزه‌های مختلف اجرایی می‌شود که یکی از آنها ترددهای بین شهری است. از سوی دیگر محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جزییات اجرا و جرایم متخلفان در طرح محدودیت هوشمند کرونا در حوزه ترددهای بین شهری را اینگونه تشریح کرد: زمینه اجرای طرح بر سامانه امید استوار است؛ یعنی کنترل‌ها سامانه‌ای و الکترونیک است به‌طور مثال اگر قرار است به سینما برویم باید واکسن زده باشیم و در صورتی از طریق سایت به ما بلیط فروخته می‌شود که با ارایه کد ملی یا QR کد کارت واکسن ثابت کنیم واکسن تزریق کرده‌ایم. یا در مثال بعدی زمانی می‌توانیم بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس بخریم که سامانه، تزریق واکسن و بیمار نبودن فرد را تایید کند. وی با اشاره به اینکه ترددهای بین استانی هم شامل طرح محدودیت هوشمند کرونا می‌شود، افزود: زمانی افراد می‌توانند با ماشین شخصی تردد کنند که در صورت قرمز یا نارنجی بودن یک شهر، واکسیناسیون را انجام داده باشند و رصد خودروها از طریق پلاک آنها انجام می‌شود. فرهادی ادامه داد: اگر شهری قرمز باشد و فردی بخواهد به آن سفر کند باید وارد سامانه الکترونیک پلیس راهور شود و کد ملی را ثبت کند و اگر واکسن تزریق کرده باشند و بیمار نباشند اجازه سفر خواهند داشت و اگر اجازه سفر صادر نشود و سفر کنید مانند گذشته جریمه اعمال می‌شود که قابلیت دوبرابر شدن هم دارد. این قانون مشمول صاحب ماشین می‌شود و سرنشینان کنترل نمی‌شوند. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: از طرفی قرار است به صورت رندوم چک پلیس در مسیر هم ماشین‌هایی را بررسی کند که در این شیوه سرنشین‌ها هم کنترل می‌شوند. جرایم در قسمت ترددها در صورت عدم رعایت نکات ذکر شده اعمال می‌شود. ورود بدون اعلام کد ملی به سامانه پلیس راهور به شهر قرمز یک میلیون تومان، شهر نارنجی ۵۰۰ هزارتومان و شهر زرد ۲۰۰ هزارتومان است.

سفرهای دریایی در انتظار ابلاغ محدودیت‌های جدید

در حالی که پروتکل‌های بهداشتی اخیر برای مقابله سویه جدید کرونا به نام امیکرون از ابتدای هفته جاری تصویب شده، به گفته مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی هنوز ابلاغ نشده و اجرای آن در سفرهای دریایی منتظر آن است. به گزارش ایسنا، در پی شیوع سویه جدید ویروس کرونا به نام امیکرون در کشورهای مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروتکل‌های جدیدی را برای سفرهای خارجی اعلام کرد که در آن فهرست کشورها از نظر سویه‌های جهش یافته به روزرسانی شد و کشورهای مختلف در سه دسته کشورهای ویژه (کشورهای با گردش بالای سویه جهش یافته ویروس کرونا)، کشورهای پرخطر (با شیوع بالای بیماری) و سایر کشورها تقسیم‌بندی و بر این اساس ۶۸ کشور مشمول ممنوعیت و محدودیت‌های جدید سفر به ایران شدند. این پروتکل جدید از ابتدای هفته جاری (شنبه ۱۳ آذر ماه) تصویب و امضاء شده است اما به نظر می‌رسد هنوز برای حوزه حمل‌ونقل دریایی ارسال نشده و سفرهای دریایی همچنان با پروتکل‌های قبلی البته با قدری سخگیری بیشتر انجام می‌شود. چنگیز جوادپور، مسوول هماهنگی مقابله با کرونا در سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی اجرای پروتکل‌ها و محدودیت‌های اخیر برای مقابله با سویه جدید کرونا به نام امیکرون، اظهار کرد: تاکنون پروتکل‌های جدید برای مقابله با شیوع ویروس جدید ویروس کرونا به حوزه دریایی و بنادر ابلاغ نشده است و سفرهای دریایی همچنان بر اساس پروتکل‌های سابق انجام می‌شود. وی افزود: با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کرونا، سختگیری بیشتری در مبادی ورودی کشور و به ویژه سفرهای دریایی داریم اما به محض ابلاغ مصوبات و ابلاغیه‌های جدید آن را اجرایی خواهیم کرد.

 

ارسال نظر