ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۰۳:۰۰:۳۹
کد خبر: ۱۸۴۷۳۲

۵۰ درصد هواپیماهای کشور زمین‌گیر است

علیرضا برخور، نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی خواستار کمک به شرکت‌های هواپیمایی برای تعمیر و عملیاتی‌شدن هواپیماهای زمین‌گیر شد و گفت: بیش از ۵۰ درصد از هواپیماهای موجود در کشور زمین‌گیر است.  برخور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: اکنون بیش از ۵۰ درصد از هواپیماهای موجود در کشور به دلیل نبود قطعات به خصوص موتور زمین‌گیر هستند. این مشکل سبب شده تا آحاد مردم نتوانند از ظرفیت واقعی ناوگان پروازی استفاده کنند.  برخور افزود: امید داریم که یکی از اولویت‌های دولت مساعدت و ارایه تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تامین قطعات مورد نیاز و احیای مجدد هواپیماهای زمین‌گیر باشد.  مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تصریح کرد: اکنون بیش از ۱۷۰ فروند از هواپیماهای موجود به دلیل نبود منابع مالی لازم و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها برای تامین قطعات مورد نیاز غیر فعال است. اگر این روند ادامه یابد در آینده نزدیک شاهد زمین‌گیر شدن تعداد بیشتری از هواپیماهای موجود خواهیم بود.  نایب‌رییس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین اظهار کرد: اجرای قانون آزاد‌سازی نرخ موجب کاهش مشکلات اقتصادی و کمک به رشد صنعت حمل ونقل هوایی کشور بوده است.

تفکیک «گروه بررسی سوانح هوایی» از سازمان هواپیمایی

بر اساس آیین نامه جدید بررسی سوانح هوایی، گروه بررسی این سوانح، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری اقدام به بررسی سانحه خواهند کرد. به گزارش مهر، محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور تصویبنامه ۱۹ آبان هیات وزیران در خصوص اصلاح ایین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی (غیر نظامی) را به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرد. برخی از مواد اصلاح شده در این آیین نامه به این شرح زیر است. ماده ۳ تبصره ۲: سازمان می‌تواند حسب تشخیص مطابق با استانداردهای بین‌المللی پیمان شیکاگو و پس از انجام تشریفات قانونی، تمام یا بخشی از فرآیند بررسی سانحه را در چارچوب موافقت‌نامه دو جانبه، به یک کشور یا نهاد خارجی زیرنظر سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) واگذار نماید. ماده ۹: بررسی سوانح و حوادث هوایی توسط کارگروهی متشکل از کارشناسان و متخصصان مربوطه در ۱۶ گروه بررسی انجام می‌پذیرد. ماده ۱۰: به منظور حصول اطمینان از انجام بدون تأخیر، دقیق و کامل بررسی‌ها توسط اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آیین‌نامه، مسوول بررسی یا به تشخیص وی سایر اعضای کارگروه یادشده باید با اختیار تام به محل سانحه اعزام شوند و به صحنه سانحه و لاشه وسیله پرنده، تمام بقایای مربوط از قبیل اطلاعات ثبت و ضبط‌شده پروازی، گزارش‌های شاهد یا شواهد عینی و مکالمات ضبط‌شده مراقبت پرواز و کلیه مستندات مربوط دسترسی و نظارت (کنترل) مستقیم داشته باشد. ماده ۱۱: با شروع فرآیند بررسی سانحه یا حادثه، مسوول بررسی باید با اختیار تام، اعضای کارگروه بررسی سوانح و حوادث هوایی موضوع ماده ۹ این آیین‌نامه را انتخاب و بدون تأخیر و محدودیتی ضمن رعایت قوانین و مقررات مربوط با جمع‌آوری اطلاعات و مدارک مربوط و در صورت لزوم ارسال قطعات و مواد به آزمایشگاه‌ها و موسسات معتبر داخلی یا خارجی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست‌آمده از دستگاه‌های ثبت و ضبط پروازی و سایر مستندات مربوط، علل و عوامل وقوع سانحه را تعیین و در صورت لزوم ضمن ارایه توصیه‌های ایمنی، گزارش‌های مربوط را تهیه و به مبادی ذی‌ربط ارسال نماید. مسوول بررسی سانحه، مستقل از دفاتر نظارتی سازمان و سایر ذی‌نفعان صنعت هوانوردی کشوری اقدام به بررسی سوانح و حوادث می‌کند و گزارش نهایی از طریق دفتر بررسی سوانح و حوادث مستقلاً منتشر می‌شود. ماده ۲۸- گزارش‌های نهایی مربوط به سوانح و حوادث و مدارک و اسناد مربوط باید در سازمان نگهداری شوند و در صورت لزوم مورد بهره‌برداری قرار گیرند. سازمان باید از اطلاعات دستگاه ثبت داده‌های هواپیما، ضبط مکالمات پروازی و رادیویی خلبانان، ثبت تصاویر و کلیه اسناد و سایر اطلاعات مربوط به سوانح و حوادث حفاظت کند و از افشای آن برای مقاصدی غیر از بررسی سوانح و حوادث جلوگیری نماید.

بخشنامه‌ای برای مقابله با اومیکرون به بنادر ابلاغ نشده است

مسوول هماهنگی مقابله با کرونا در بنادر کشور گفت: همزمان با گسترش سویه جدید کرونا (اومیکرون) مقررات پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر و کنترل خدمه با سختگیری بیشتری اعمال می‌شود. به گزارش ایلنا، چنگیز جوادپور از سختگیری در بنادر کشور برای کنترل شرایط بهداشتی کشتی‌ها خبر داد و اظهار داشت: پروتکل اصلی سازمان بنادر در قبال کشتی‌های ورودی به بنادر این است که هیچ کشتی قبل مشخص شدن وضعیت کرونای خدمه، نمی‌تواند کنار اسکله پهلو بگیرد. مسوول هماهنگی مقابله با کرونا در بنادر کشور ادامه داد: هیچ دستورالعمل جدیدی از طرف وزارت بهداشت به سازمان بنادر ابلاغ نشده است، اما پروتکل‌های قبلی کرونایی با سختگیری بیشتری در بنادر اجرایی می‌شود.به گفته جوادپور، گروه نظارت کشتی متشکل از حراست، گارد دریایی، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و قرنطینه با هم در لنگرگاه شرایط بهداشتی خدمه را چک می‌کنند و اگر شرایط طبیعی بود اجازه پهلوگیری کشتی‌ها وجود دارد. مسوول مقابله با کرونا در بنادر کشور با اشاره به خبر مربوط به ورود کشتی حامل اتباع آفریقای جنوبی، هند و پاکستان به بندر امام خمینی(ره)، توضیح داد: بندر امام خمینی(ره) یکی از دو بندر بزرگ کشور است که از گوشه کنار جهان کشتی‌های بزرگ وارد این بندر می‌شوند؛ به همین دلیل همزمان با گسترش سویه‌های جدید کرونا در جهان، اجرای پروتکل‌های بهداشتی در بنادر تشدید می‌شود.

 

ارسال نظر