ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۰۲:۴۱:۱۰
کد خبر: ۱۸۴۶۷۹

دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی ساخت با سند زمین

آن‌گونه که عضو هیات‌مدیره بانک مسکن گفته است: مالکان زمین برای دریافت وام ساخت در چهارچوب طرح ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال می‌توانند با ارایه سند زمین از مزایای وام «وام ساخت مسکن خود مالکی»بهره مند شود. بر پایه این خبر، در طرح ساخت مسکن دولتی به موجب قانون جهش تولید مسکن، دولت روش‌های مختلفی را برای رونق بخشی به ساخت و ساز واحدهای مسکونی در نظر گرفته است. روش‌هایی که هر یک متناسب با توان مالی متقاضیان خواهد بود. دولت برای دهک‌های اول تا سوم که از توان مالی لازم برای ساخت و ساز برخوردار نیستند، به شیوه‌ای مشابه مسکن مهر عمل خواهد کرد. اما برای افراد دهک‌های بالاتر که خود دارای زمین مناسب ساخت هستند، تسهیلات ویژه ارایه خواهد کرد. به گفته محمد حسن علمداری، وام ساخت مسکن خود مالکی، مشابه وام طرح جهش تولید مسکن است. میزان وام متقاضیان ساخت مسکن خود مالکی با تسهیلات انبوه‌سازان، هیچ فرقی ندارد و متقاضی می‌تواند از بانک مسکن یا سایر بانک‌ها دریافت کند. به گزارش مهر، علمداری با اشاره به اینکه انبوه ساز هم می‌تواند دولتی و هم شخصی باشد گفت: هر خود مالکی، اگر بیشتر از دو واحد مسکونی بسازد، انبوه ساز شخصی محسوب می‌شود. به گفته علمداری، خود مالک، یعنی سند مالکیت زمین به نام بخش خصوصی یا حقیقی است. وی افزود: هر خود مالک می‌تواند برای ساخت تعداد واحدهای در دست ساخت، وام دریافت کند، اما فقط یک واحد آن را می‌تواند به نام خود ثبت کند. گفتنی است بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار متقاضیان وام ساخت مسکن، در تهران ۴۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند و برای متقاضیان در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان، همچنین برای مسکن روستایی ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

 ۷ هزار نفر تلفات جاده‌ای  در ۷ ماهه ۱۴۰۰

بر اساس اعلام یک نهاد عضو کمیسیون ایمنی راه‌ها، آمار جان باختگان سوانح جاده‌ای در ۷ ماهه امسال ۶ هزار و ۹۶۶ نفر بوده که رشد ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. به گزارش مهر، بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور به عنوان یکی از اعضای کمیسیون ایمنی راه‌ها، تعداد فوتی‌های تصادفات کشور در ۷ ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۸۷ نفر بوده که ۲ هزار و ۴۷۷ تن از آنها در سوانح درون شهری و ۶ هزار و ۹۶۶ تن در سوانح جاده‌ای جان باخته‌اند. ۶۴۴ تن نیز در جاده‌های روستای درگذشته‌اند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته (۷ ماهه نخست ۱۳۹۹) مجموع فوتی‌های تصادفات کشور ۹ هزار و ۳۵۴ تن بوده است که نشان از رشد ۷.۸ درصدی جان باختگان جاده‌ای در سال جاری نسبت به سال قبل دارد. همچنین در ۷ ماهه سال گذشته ۶۲۶۴ نفر در محورهای برون شهری درگذشتند که افزایش ۱۱.۲ درصدی در مدت مشابه امسال نسبت به سال گذشته رخ داده است. استان فارس با ۵۲۶ کشته بیشترین تعداد جان باختگان سوانح جاده‌ای را در ۷ ماهه نخست امسال داشته است؛ استان ایلام نیز با ۷۶ متوفی، کمترین تلفات سوانح جاده‌ای را به خود اختصاص داده است.

همکاری وزارت راه و شهرداری برای نوسازی بافت‌های فرسوده

وزیر راه و شهرسازی گفت: ۶۱ هزار هکتار از اراضی شهری کشور بافت فرسوده است و مقرر است برای به کارگیری این پتانسیل در تهران کمیته‌ای مشترک با شهرداری تشکیل دهیم. به گزارش ایرنا، رستم قاسمی درباره استفاده از بافت‌های فرسوده برای ساخت مسکن، گفت: بافت فرسوده یکی از معضلات جدی کشور است، براساس آمارها ۶۱ هزار هکتار از اراضی شهری کشور بافت فرسوده است و حدود ۱۲ میلیون نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.  وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در موضوع جهش تولید مسکن توجه بیشتری به بافت‌های فرسوده شده است، افزود: استفاده از این ظرفیت در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. قاسمی ادامه داد: مقرر است برای به‌کارگیری این پتانسیل در تهران کمیته‌ای مشترک با شهرداری تشکیل دهیم. برای برخی شهرستان‌ها مانند زاهدان و چابهار نیز این موضوع آغاز شده است.

بازگشت آلودگی  به شهرهای بزرگ

امین حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی از برقراری جوی آرام در اکثر نقاط کشور در سومین هفته آذرماه خبر داد و گفت: سکون و پایداری جو موجب بازگشت آلودگی هوا در شهرهای صنعتی می‌شود. نقشینه روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امروز در کردستان، کرمانشاه و جنوب آذربایجان غربی احتمال بارش وجود دارد. به گفته نقشینه، روز دوشنبه در شمال استان ایلام، دامنه‌های جنوبی البرز از جمله تهران، زنجان، قزوین البرز و نقاطی از آذربایجان شرقی و غربی، انتظار افزایش ابر و بارش موقت خواهیم داشت. وی خاطرنشان کرد: در این مدت بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود. به گفته کارشناس سازمان هواشناسی روزهای سه شنبه و چهارشنبه در نوار شرقی وزش باد خواهیم داشت و در باقی کشور جوی آرام را انتظار داریم. وی افزود: این شرایط ادامه دارد تا اینکه سامانه بارشی جدید آخر هفته وارد کشور می‌شود.

 

ارسال نظر