درشهر

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۰۲:۴۰:۲۱
کد خبر: ۱۸۴۶۷۸

مدیران شهری هزینه انتصاب فامیلی را بدهند نه شورا

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفت: برای نظارت بر انتصابات شهرداری طرحی در راستای رفع دغدغه کارکنان شهرداری در راه است تا براساس آن از بیرون نیرویی وارد نشود و بیشتر از نیروهای بدنه شهرداری استفاده شود. امانی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره‌ عدم ارایه طرح تعارض منافع در صحن شورا که وعده ارایه آن در جلسه روز سه شنبه داده شده بود، اظهار کرد: ما طرح خود را دادیم و باید اعلام وصول شود. به آقای چمران گفتم که تصمیم را شما بگیرید، اما همچنان به این موضوع اصرار داریم و پیگیری خواهیم کرد که هفته آینده در دستور کار جلسه شورا قرار گیرد.  او با اشاره به افزایش تعداد امضا‌کنندگان این طرح در شورا گفت: حتی کسانی که این طرح را امضا نکردند، اعلام کردند که آن را امضا می‌کنند و قبول کردند که طرح با همفکری و اتفاق آرا در شورا تصویب شود و مطمئن باشید با اکثریت قریب به اتفاق در دستور قرار می‌گیرد.  عضو شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه اعتراض شما به عضو شورایی که همسر او به جایگاه مدیریتی رسیده چه خواهد شد، گفت: این انتصاب مربوط به شهرداری و مدیران شهرداری است و هزینه آن را خودشان باید بدهند. ما نمی‌خواهیم به عنوان اعضای شورا هزینه یک انتصاب پرجنجال را پرداخت کنیم.  او ادامه داد: علت موضع‌گیری ما در جلسه شورا نیز همین بود که بگوییم با این روند مخالف هستیم. حتی اگر حق قانونی شهرداری و ایشان باشد. نمی‌گوییم این کارغیرقانونی است، ما از حیثیت شورا دفاع می‌کنیم. حرف ما این است که ما شورای ارزشی هستیم و باید در مورد تعارض منافع از گذشته پایبندتر باشیم.  امانی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود به امضا‌کنندگان این طرح فشار می‌آوردند تا امضاهای خود را پس بگیرند، گفت: از زمانی که این طرح را دادیم هیچ کس برای پس گرفتن امضا هیچ صحبتی با ما نکرده است. این مساله بیشتر به شوخی می‌ماند و آن را جدی نگیرید.  عضو شورای شهر تهران در واکنش به اینکه نحوه انتصابات در شهرداری تهران هزینه‌های زیادی را برای این دوره مدیریت شهری داشته و انتقادها به این مساله بسیار زیاد است، شورا از جنبه نظارتی چه زمانی قرار است به این مساله ورود کند، اظهار کرد: برای نظارت شورا بر این مساله طرحی در راه است که سعی می‌کنیم آن را با اتفاق آرا به تصویب برسانیم.

سهم پتروشیمی‌ها در آلودگی هوای تهران

علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه مساله ترافیک و آولدگی هوای تهران از هم قابل تفکیک نیست، اظهار کرد: بر اساس داده‌های دقیق بالغ بر ۸۳ درصد منابع آلاینده تهران اختصاص به منابع متحرک دارند مانند خودروها. 17 درصد آلودگی هوای تهران متعلق به منابع ثابت مانند پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، فرودگاه، راه آهن، پایانه‌های اتوبوسرانی و .... است. بیشترین سهم آلایندگی‌ها مربوط به منابع متحرک است و در واقع برای حل مشکل آلودگی تهران باید این مساله مورد توجه مسوولان قرار گیرد. او در گفت‌وگو با فارس، اگر بخواهیم میزان سهم منابع آلاینده‌ها را در تهران تفکیک کنیم بیشترین سهم مربوط به خودروهای سواری و موتورسیکلت‌هاست حال خودروهای سواری اعم از شخصی، تاکسی، مینی بوس و غیره هر کدام سهمی در آلایندگی‌ها دارند. قائمی افزود: البته اتوبوس‌ها هم در آلودگی هوا نقش دارند اما آلایندگی ناشی از سوخت بنزین بیشتر از آلایندگی از سوخت گازوئیل است البته که باید بازسازی خودروهای فرسوده در دستور کار قرار گیرد. سه میلیون ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار خودرو سواری داریم که اگر تاکسی و وانت هم اضافه شود حدود 3 میلون ۶۰۰ هزار خودرو می‌شود. حدود ۶ تا ۷ هزار مینی بوس در تهران داریم و حدود ۵۵۰۰ اتوبوس شرکت واحد داریم که بخش قابل توجهی از اتوبوس‌های شرکت واحد از رده خارج شده و سرویس‌دهی نمی‌کند و اتوبوس‌های فعال حدود ۲ هزار و خرده‌ای است.  او اظهارکرد: حدود ۱۰ هزار کامیون در سطح شهر تهران تردد می‌کنند از خودروهایی که در سطح شهر تردد می‌کنند که با توجه به کیفیت خودرو و نوع سوخت قطعاً آلایندگی دارند و این موضوعات جزو مواردی است که باید دولتمردان و مسوولان برای آنها فکری عاجل کنند. او افزود: کمبود شدید ناوگان حمل و نقل عمومی به معضلات آلودگی هوا و ترافیک تهران دامن زده است. متاسفانه در سال‌های اخیر جایگزینی برای خودروهای فرسوده و اتوبوس‌ها نداشته‌ایم و در زمینه مترو هم اتفاقی خاصی رخ نداد.

روایت چمران از پروژه تهویه مصنوعی برای تهران

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران توضیحاتی درباره پروژه تهویه مصنوعی برای پایتخت ارایه داد. چمران در گفت‌وگو با فارس، درباره ماجرای تهویه مصنوعی برای تهران جهت کاهش آلودگی هوا، اظهار داشت: اقداماتی را در حد مطالعات و پژوهش در شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران انجام داده و برنامه‌هایی در این زمینه آغاز شده‌اند. وی افزود: با یقین نمی‌توان گفت که این مطالعات به نتیجه قطعی برسد و آیا 100درصد می‌توان از این روش آلودگی هوای تهران را کاهش داد. رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: این مطالعات به نتیجه برسند و ما هم از دوستان در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خواستاریم گزارش‌هایی از مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در زمینه پروژه تهویه مصنوعی برای پایتخت در صحن شورای شهر ارایه دهند.

 

ارسال نظر